پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هفته سخت

هفته سخت





۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۸

هفته سخت

در خانه بمانید، بهداشت فردی را رعایت کنید. کرونا را شکست می‌دهیم

تکلیف هفته پیش رو روشن شد. دانشگاه‌ها تعطیل مدارس تا روز سه‌شنبه. این تعطیلی تدریجی برای آن دسته از شهروندانی است که بدون توجه به وضعیت جامعه و بدون درک شرایط حساس کنونی در اندک فرصت پیش آمده عزم سفر می‌کنند.

آمار مبتلایان اعلامی وزارت بهداشت سیر صعودی دارد. اما در فضای مجازی تعداد بیماران و فوت شدگان بیشتر از این حرف ها هست. موضوعی که در گوشه و کنار کشور هم از زبان برخی دست‌اندرکاران به گوش می‌رسد. نمونه آن صدای پخش شده‌ای منتصب به حریرچی بود که در آن وضع را خیلی وخیم گزارش می‌داد. دیروز اما حریرچی که گویا بر اثر ابتلا به کرونا در قرنطینه هست کنار رفت و سید حسین داوودی دبیر ستاد مبارزه با کرونا شد.

وزیر بهداشت اما دیروز سعی کردند وخامت ماجرا را به مردم منتقل کند. او از هفته سخت پیش رو خبر داد. اما دولت که اعتقادی به قرنطینه دارد تصمیمی برای تعطیلی ادارات نگرفت. سیاست یک بام و دوهوایی که از طرفی از مردم می‌خواهد از خانه بیرون نیایند و از طرفی فعالیت‌های دولت را در شکل عادی دنبال می‌کند.مجلسی ها اما دست پیش گرفتند و پارلمان را تعطیل کردند. هر چند که تست چهار نفر از نمایندگان مثبت شده است.

دو هفته دشوار

سخنگوی دولت اما پا را از وزیر بهداشت فراتر گذاشت و گفت:در یکی دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیاز به همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های مسئولین امر بسیار ضروری و موثر خواهد بود.

علی ربیعی در رشته توییتی نوشت: امروز از اول صبح ستاد ملیمبارزه با کرونا با حضور دکتر جهانگیری تشکیل شد. خوشبختانه گزارش ها حاکی از افزایش حداکثری هماهنگی ها و تسلط بر شرایط است و می توان امیدوار بود با همکاری مردم بتوانیم این شرایط را پشت‌سر بگذاریم.

در خصوص وضعیت مدارس کشور، تامین هرچه سریعتر اقلام بهداشتی، وضعیت ساعات کاری از جمله افراد با بیماری‌های پر خطر، اعمال محدودیت در ورودی ها و خروجی‌های استان‌های درگیر و نیز رفت و آمدهای غیر ضروری و ضدعفونی گسترده این استان‌ها و اماکن خاص تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

روندشناسی‌ها نشان می دهد در یکی دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیاز به همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه های مسئولین امر بسیار ضروری وموثر خواهد بود. فضای آرام، رفتار هوشمندانه و بهره‌گیری از اطلاعات صحیح مهمترین عامل در گذار از این بحران خواهد بود.

سه برابر نیاز کشور الکل تولید می‌شود

ئیس سازمان غذا و دارو، گفت: در حال حاضر ۷ برابر نیاز کشور شوینده و ۳ برابر نیازهم الکل تولید می‌کنیم.به گزارش روز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا شانه ساز، افزود: درحال حاضر، در زمینه تولید شوینده‌ ها و الکل و مشتقات آن و همچنین، تجهیزات پزشکی و ماسک هیچ مشکلی نداریم.وی ادامه داد: با وجود اینکه تمام مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که ماسک برای افراد سالم هیچ تأثیری ندارد، اما باز شاهد خرید ماسک هستیم.

شانه ساز افزود: دلیل اینکه ماسک در روزهای اول در داروخانه‌ها با کمبود مواجه شد، این است که در روزهای تعطیل قرار داشتیم و وقفه‌ ای بین تولید و عرضه ایجاد شده بود، به طور کلی، ما هیچ کمبودی در زمینه تولید نداریم.وی گفت: با هماهنگی وزارت صنعت؛ معدن و تجارت، مجوزها برای افرادی که توان تولید به صورت ۲۴ ساعته را دارند، صادر می‌شود و همچنین از دو روز قبل ساماندهی توزیع اقلام مورد نیاز آغاز شده است.

پنجمین محموله کیت به تهران رسید

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام کرد که دقایقی پیش، پنجمین محموله کیت‌های تشخیصی کرونا به کشور وارد شده است.

کریستوف هاملمان روز جمعه در حساب توییتر خود نوشت: پنجمین محموله کیت‌های تشخیصی کووید ۱۹ وارد تهران شد.

وی ادامه داد: این اقدام چقدر راحت‌تر و سریع‌تر بدون وجود محدودیت در نقل و انتقال اتفاق می‌افتاد.

هاملمان همچنین در توییت دیگری نوشت: در راه بازگشت از فرودگاه به همراه اورژانس و کارکنان بهداشتی هستیم و از تلاش آنها در نبرد مشترک با کووید ۱۹ متشکرم.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در همین رابطه در حساب توییتر خود نوشت: پنجمین محموله کیت‌های تشخیص کرونا از سوی WHO به ایران رسید.

تعلیق تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌های کشور

علی‌اصغر جهانگیر (رییس سازمان زندان‌ها) با اعلام اینکه در شرایط موجود، حفظ سلامت زندانیان مهمترین برنامه زندان های سراسر کشور است گفت: برای پیشگیری از اپیدمی و شیوع ویروس کرونا در زندان های کشور از امروز تمامی فعالیت های جمعی زندانیان از جمله فعالیت های ورزشی، هنری، فرهنگی، حرفه آموزی و اشتغال و حتی برگزاری نماز های جماعت در تمامی زندان های کشور به حالت تعلیق درمی آید.

ویروس اضطراب

ویروس کرونا این روزها بیشتر از میزان خطری که می‌تواند داشته باشد، اضطراب‌هایی را در جامعه ایجاد کرده که هر کدام‌شان ناشی از یک نوع نگاه و یک دغدغه خاص اجتماعی هستند.

در شرایط کنونی جامعه که حول نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا می‌گردد، یکی با نگرانی به شرایط اقتصادی آینده‌اش نگاه می‌کند، دیگری از هجمه بالای شایعات مضطرب است، شهروندی از هجوم مسافران به مازندران ابراز نگرانی می‌کند، مادری از این که فرزندش ناچار است در این شرایط نیز از منزل بیرون برود تا در محل اشتغالش حضور یابد اظهار نگرانی می‌کند، افرادی نگرن رعایت نشدن نکات بهداشتی ویژه این روزها در اماکن همگانی هستند و خیلی‌ها نیز از فراگیر شدن این بیماری و کمبود مایحتاج اولیه بهداشتی مانند ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده هراس دارند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر