پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت شوم سگ‌های ولگرد

سرنوشت شوم سگ‌های ولگرد





۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴

سرنوشت شوم سگ‌های ولگرد

فعال محیط زیست: با فرهنگ سازی همزیستی مسالمت آمیز بین حیوانات و مردم آموزش داده شود

شمار سگ‌های ولگرد در حاشیه شهرها رو به افزایش است. یکی از فعالین محیط زیست معتقد است باید با فرهنگسازی مناسب، زندگی مسالمت‌آمیز حیوانات و انسان‌ها آموزش داده شود.

سگ‌ها به دلیل بدست آوردن غذا از پناهگاه‌هایشان که عموما مخروبه‌های حاشیه شهر، رودخانه و محلات هستند خارج می‌شوند و تلاش آنها برای یافتن خوراک در محیط شهری حتی در طول روز ادامه دارد. این سگ‌ها عمدتا در دسته‌های چندتایی هستند که موجب می‌شود هم ترسناک‌تر جلوه کنند و هم خطر حمله آنان افزایش یابد.

سارا اردو فعال محیط زیست در گفت‌وگو با پیام ما در خصوص این موضوع می‎‎‌گوید: «این روزها شاهد حیوان آزاری و علی الخصوص سگ آزاری هستیم. سگ حیوان باوفایی است اما باید بررسی کنیم که چرا سگ‌ها وحشی می‌شوند و سبب آزار و اذیت می‌شوند.؟

سگ‌ها به دلیل نداشتن امکانات غذایی و جا و مکان و حمله مردم به آن‌ها احساس ترس می‌کنند. 

باید بدانیم حیوانات همانند انسان‌ها از روی بیان و حرکات و هورمون‌ها متوجه می‌شوند که چه کسی به آن‌ها توجه کرده و دوسشان دارد یا از آن‌ها فراری است. توسعه شهرها سبب تسخیر مکان‌های امن حیوانات شده و زیستگاه‌های حیوانات  را محدودتر کرده است. و حتی این توسعه تغذیه حیوانات را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه این‌ها وارد محدوده شهری می‌شوند و زندگی گروهی آن‌ها سبب وحشت مردم می‌شود.

در کشورهای همسایه سگ‌ها در آرامش طبیعی در حال زندگی بین مردم هستند. عقیم سازی روی آن‌ها انجام شده و چون هزینه‌ای برای ایجاد پناهگاه و نگهداری سگ‌ها ندارند، روی گوش آن‌ها جی پی اس وصل کرده و بدین وسیله کنترل می‌شوند. مردم هم در کنار شهرداری و محیط زیست از لحاظ تغذیه آن‌ها را تامین می‌کنند.

در قانون کشورهای اروپایی این گونه است که محیط زیست یک بودجه‌ای برای عیقم سازی و جمع آوری به شهرداری می‌دهد و اگر شهرداری مکانی نداشته باشد آن ها را عقیم کرده و جی پی اس را روی آن‌ها وصل می‌کند.

سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثل بالا هستند، در نتیجه عدم نظارت در کنترل جمعیت سگها و اجرا نشدن برنامه‌های کنترلی موجب می‌شود به سرعت جمعیت این حیوانات افزایش یافته و مخاطرات یاد شده را برای شهروندان به همراه خواهد داشت. این باعث همزیستی مسالمت آمیز در محدوده شهرها شده است.

خوش رفتاری با حیوانات جزو آیین و دین ما است اما باید دید که چرا ما اکنون به اینجا رسیده‌ایم؟ سگ در دین ما نجس است اما رفتار درست با این حیوانات هم به ما آموزش داده شده است.

راه حل این است که سگ‌ها جمع‌آوری، عقیم، واکسینه شوند و در محیط آزاد شوند و با فرهنگ سازی مردم هم به کمک این حیوانات بشتابند. 

اگر بودجه هم باشد می‌توان در مکان‌های مشخصی نگهداری شوند، دامپزشکی آن‌ها را واکسینه، عقیم سازی شود و شناسنامه دار شوند و سگ‌های اصیل هم شناسایی و استفاده شوند.»داستان سگ‌های ولگرد عموما به سگ کشی‌های گسترده منجر می‌شود. موضوعی که نه از نظر اخلاقی و نه از منظر دین پذیرفتنی است. در حالی که شهرداری در برخی شهرهای ایران به بلوغ مناسبی رسیده است و جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد را به سازمان‌های مردم‌نهاد سپرده، در برخی شهرها تصدی‌گری هنوز اجازه رفتار منطقی را به شهرداری‌ها نمی‌دهد.

سگ‌ها حیواناتی هستند که هرچند ولگرد لقب گرفته‌اند، این لقب نمی‌تواند و نباید موجبات قتل عامشان را فراهم آورده و تأکیدات فراوان قانونی و شرعی در خصوصشان را زیر پای بگذارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *