پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارشی از یک اشتباه پای چپ شکسته بود اما پای راست را جراحی کردند

گزارشی از یک اشتباه پای چپ شکسته بود اما پای راست را جراحی کردند





۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱:۳۱

گزارشی از یک اشتباه
پای چپ شکسته بود اما پای راست
را جراحی کردند
روزنامه قانون نوشت: بسیاری از خطاها و اشتباهات پزشکی گزارش نمی شوند و همین موضوع ارائه آمار دقیقی از میزان خطا و اشتباهات در حوزه پزشکی ودرمانی را دشوار تر می کند.بازهم اشتباه پزشکی دیگر، حادثه ای غم انگیز آفرید. پس از آنکه در سال گذشته اشتباهات پزشکی و کشیدن بخیه از صورت کودکی در اصفهان، خبرساز شد، این بار در اتفاقی عجیب، اشتباه پزشکی جان بیماری را در یکی از بیمارستان های اراک گرفت.
در این حادثه، مردی ۷۴ ساله، پای شکسته خود را به تیغ پزشکان سپرد، اما پزشکان، به اشتباه، به جای پای چپ شکسته بیمار، پای راست او را شکافته و جراحی کردند که در نهایت پس از چند روز، مرگ این مرد را به دنبال داشت.
پنجشنبه بیست و ششم فروردین ماه، مرد ۷۴ ساله ای به نام «ن ش» به یکی از بیمارستان های دولتی شهر اراک مراجعه و اعلام می کند پای چپ او به شدت آسیب دیده و شکسته است. پزشکان بیمارستان بعداز طی مراحل اولیه، شکستگی را تشخیص می دهند و تصمیم به جراحی پای آسیب دیده مرد می گیرند. اما در اتاق عمل، در حالی که پزشک متخصص حضور نداشت، رزیدنت ارشد ارتوپدی بیمارستان دست به تیغ شده و کار جراحی پای بیمار را به عهده می گیرد. ولی در عین ناباوری و در اشتباهی شاید تکرار نشدنی، رزیدنت بیمارستان به جای پای چپ، پای راست بیمار را شکافته و جراحی می کند. این اشتباه سبب شد. بیمار به آی. سی. یو منتقل شده و به کما رود. این بیمار که در مراقبت های و یژه بیمارستان بستری بود، متاسفانه بعد از قریب به ۹ روز، جان خود را از دست داد.
از منابع بیمارستان دریافتیم که در روز جراحی، با آنکه قرار بوده پزشک متخصص در اتاق عمل باشد، رزیدنت ارشد بیمارستان آقای «الف» در اتاق عمل حضور داشته که اشتباهی منحصر به فرد را مرتکب می شود. بعد از این حادثه، مسئولان بیمارستان از خانواده بیمار که پسرشان، به عنوان نگهبان در بیمارستان فعالیت می کند، می خواهند شکایتی را علیه بیمارستان مطرح نکنند.
خانواده بیمار از دست رفته نیز به هر ترتیبی که بود، با قول هایی که مسئولان بیمارستان به آن ها می دهند، از شکایت صرف نظر می کنند. در پرونده فوت این بیمار، از «آمبولی» به عنوان عامل مرگ یاد شده تا به این ترتیب سرپوشی بر یک اشتباه پزشکی دیگر گذاشته شود.
یکی از پرسنل این بیمارستان که در گفت و گو با «قانون» ضمن اعلام جزییات اشتباه عجیب پزشکی ای که در بالا روایت شد، تاکید کرد: «متاسفانه نظارت چندانی از سوی مسئولان بر عملکرد و فعالیت بیمارستان نیست و مشکلات زیادی را برای بیماران به دنبال دارد.» وی تاکید کرد: «وسایل پزشکی و نوع خدمات این بیمارستان هرگز مطلوب نیست و به دفعات، اشتباهات پزشکی آن با جان بیماران بازی کرده است.»
سریال اشتباهات پزشکی در شهر ها و بیمارستان های مختلف کشور، سریالی تمام نشدنی است که بخشی از آن طبیعی و بخش دیگر غیرقابل جبران و نابخشودنی است. این در شرایطی است که بخشی از جامعه پزشکی، درمقابل مطرح شدن اشتباهاتی که در مراکز درمانی رخ داده، به شدت موضع گرفته وآن را برنمی تابند. مصداق این موضوع، اعتراضاتی بود که سال گذشته پس از سریال طنز درحاشیه رخ داد و گروه هایی از پزشکان، لب به اعتراض درباره محتوای این سریال گشودند. اکنون این اشتباه در فضای حقیقی در اراک رخ داده است و به جای پای چپ بیمار، پای راست او جراحی و در نهایت به مرگ او منتج شده است.
واقعیت آن است بسیاری از خطاها و اشتباهات پزشکی گزارش نمی شوند و همین موضوع ارائه آمار دقیقی از میزان خطا واشتباهات در حوزه پزشکی و درمانی را دشوار تر می کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر