پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ویندوز 10 ؟! «یک خانواده‌ی محصول»، «یک پلتفرم» و «یک فروشگاه»

ویندوز 10 ؟! «یک خانواده‌ی محصول»، «یک پلتفرم» و «یک فروشگاه»





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۲۸

ویندوز 10 ؟!
«یک خانواده‌ی محصول»، «یک پلتفرم» و «یک فروشگاه»

نوبتی هم که باشد بعد از مدت‌ها نوبت عرض‌اندام کردن غول نرم‌افزاری دنیا و روشن کردن استراتژی ردموندی ها برای سیستم‌عامل جدید است. چند هفته پیش مایکروسافت در سانفرانسیسکو همایشی تقریباً خصوصی با بعضی از شرکای سخت‌افزاری و عده‌ای از اهالی رسانه داشت که در طول این همایش اقدام به معرفی نام و بعضی از ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل ویندوز کرد.

اما…
مهرماه ۹۳ بود که مایکروسافت، طی مراسمی از جدیدترین سیستم‌عامل خود با نام ویندوز 10 پرده برداشت. می‌توان گفت اولین چیزی که همگان را شگفت‌زده کرد، نام این ویندوز بود. در حالی که همه‌ی اهالی تکنولوژی، متناسب با عملکرد مایکروسافت در سال‌های گذشته، انتظار عرضه ویندوزی با نام ویندوز 9 را داشتند، ناگهان ویندوز 10 رونمایی شد! تغییر نامی که بعداً علت آن، تداخل نام با ویندوز 95 و پیشگیری از بروز برخی مشکلات احتمالی عنوان شد. اما واقعیت این است که ویندوز 10، صرف‌نظر از این تغییر نام، با تغییر رویکردی بسیار مهم و کاربردی روبه‌رو شده و آن شکل‌گیری نسل جدیدی از این سیستم‌عامل محبوب برای استفاده در هر سخت‌افزار و دستگاهی است؛ به عبارتی مایکروسافت کاربران خود را به سمت پلتفرمی پویا و قابل استفاده در انواع ابزارها نظیر رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و حتی سرورها و هر آنچه را که در لا‌به‌لای این تقسیم‌بندی‌ها قرار می‌گیرد، سوق داده است.
مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز 10، جهانی نو را برای کاربرانش رقم خواهد زد که در آن پردازش ابری یک عامل کلیدی خواهد بود. این کمپانی تلاش کرد تا با مدنظر قرار دادن انتقادات کاربران حرفه‌ای خود از ویندوز 8، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود را علاوه بر حفظ قابلیت‌های لمسی،‌ برای استفاده‌ی آن دسته از کاربران که با ماوس و صفحه‌کلید سروکار دارند، بهینه‌ کند. و آنچه توانسته این محصول را به اوج تکامل برساند، امکان استفاده از رابط کاربری مشابه در ابزارهایی با صفحه‌نمایش‌هایی از 4 تا 80 اینچ است! ویژگی که باعث می‌شود مایکروسافت شعار خود را بدین شکل اعلام نماید: «یک خانواده‌ی محصول»، «یک پلتفرم» و «یک فروشگاه».
ادعایی که هر چند جسورانه به نظر می‌رسد؛ ولی با توجه به حجم انتقاداتی که متوجه ویندوز 8 شد، می‌توان لزوم حرکت به این سمت از سوی مایکروسافت را توجیه کرد. در همین راستا چندی پیش اعلام شد که نسخه‌ی بعدی ویندوزفون، «ویندوز موبایل 10» نام‌گذاری می‌شود. با این حال باید تا کنفرانس فردای مایکروسافت منتظر ماند و دید این کمپانی چه برنامه‌ی برای ویندوز ۱۰ و استفاده از آن در موبایل‌ها دارد.
مایکروسافت دیگر تمایلی به تکرار تجربه تلخ خود در ارائه‌ی یک محصول نه چندان راضی‌کننده مانند ویندوز 8 را ندارد. آن چنان که نادلا نیز اذعان به اشتباهات این کمپانی در مورد این نسخه از ویندوز کرد. حالا، این کمپانی در تلاش است تا محصول جدید خود را با بیشترین آزمایش و ارزیابی ممکن رو‌به‌رو ساخته و حداکثر تلاش خود را برای رفع عیوب و پایدارسازی محصول نهایی به کار گیرد. از این رو مایکروسافت، نسخه‌ی پیش‌نمایشی از ویندوز 10 را در اختیار کاربران خود قرار داده تا به بررسی آن پرداخته و مشکلات احتمالی را از این طریق به مایکروسافت گزارش دهند. اولین پیش‌نمایش ویندوز 10 در تاریخ 1 اکتبر 2014 یعنی چیزی حدود هشت ماه پیش در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت؛ جالب است بدانید که بیش از چهار میلیون کاربر مشغول تست و بررسی این پیش‌نمایش هستند و این نشان از علاقه‌ی بیش از حد کاربران برای فراموشی ویندوز 8 و کوچ به سمت نسخه‌ای موفق‌تر است.
با ۱۰ها قابلیت جدید ویندوز ۱۰ مایکروسافت آشنا شوید!
رایگان است!
طبق صحبت رسمی این کمپانی، کاربرانی که از ویندوزهای 7 و 8.1 بهره می‌گیرند، قادر هستند تا در سالِ اول ارایه ویندوز 10، سیستم عامل خود را به صورت کاملا مجانی به این نسخه آپدیت کنند، امری که تا به حال در بین تولیدات ویندوزی این کمپانی سابقه نداشته است و بخش بزرگی از درآمد مایکروسافت مربوط به همین ارایه نسخه‌های جدید و خریداری آن توسط کاربران بسیار زیاد ویندوز بوده است. اما ظاهرا مایکروسافت متوجه تهدیدات سایر شرکت‌ها همچون اپل شده است، چرا که سیستم عاملی چون مک به صورت رایگان آپدیت می‌شود و یا در نسخه‌های موبایلی هم چنین محدودیتی برای iOS و یا اندروید وجود ندارد و مایکروسافت برای جلوگیری از ریزش کاربرانش، به ناچار چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، امری که به طور حتم به نفع کاربر تمام خواهد شد. اما نکته قابل توجه دیگر این است که مایکروسافت به کاربرانی که از نسخه های غیر قانونی ویندوز استفاده میکنند، اجازه آپدیت رایگان نیز داده است!
طبق اعلام ردموندی‌ها، کاربران موبایل که هم اکنون نسخه 8.1 را بر روی گوشی خود دارند نیز به صورت رایگان ویندوز 10 را دریافت خواهند کرد، امری که البته در بین گوشی‌های موبایل تا حدی رایج است و کمتر سازنده‌ای بابت آپدیت دستگاه تولیدی‌اش از کاربران مبلغی را دریافت می‌کند.
منوی استارت جدید در ویندوز ۱۰:
مایکروسافت بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز ۸، تصمیم به انتشار به‌روزرسانی جدیدی بانام ۸.۱ کرد که در آن دکمه‌ی استارت به‌جای خود بازگشت. ولی اکنون به نظر می‌رسد در ویندوز ۱۰ منوی استارت شاهد تغییراتی از قبیل باز شدن منو به‌صورت سنتی باقابلیت پین کردن نرم‌افزارهایی مختلف حتی نرم‌افزارهایی که برای نسخه‌ی دسکتاپ طراحی نشده‌اند اشاره کرد.
همه‌چیز در قالب پنجره:
به نظر می‌رسد مایکروسافت در نسخه‌ی آتی ویندوز امکان اجرای نرم‌افزارهایی که با رابط کاربری لمسی سازگار هستند را نیز به محیط دسکتاپ بیاورد. در کنار این ویژگی اضافه شدن یا به‌نوعی بازگشت دکمه‌های بستن و کوچک کردن در گوشه‌ی پنجره‌های نرم‌افزارها می‌توان اشاره کرد.
چندین دستکتاپ یا همان صفحه‌ی کار در ویندوز ۱۰:
امکان دارد صفحه‌ی اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد و یا چندین نفر از یک سیستم استفاده نمایید و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه بر روی دسکتاپ باشد.در ویندوز ۱۰ امکان استفاده از چندین دسکتاپ و قابلیت سوئیچ بین آن‌ها فراهم گردیده است.
جست‌وجوی سریع‌تر:
مایکروسافت قصد دارد File Explorer ویندوز ۱۰ را به‌نوعی هوشمند سازد تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جستجوی فایلی ، پوشه‌های پربازدید را در رأس جستجو قرار دهد.با این کار احتمال سریع‌تر پیدا شدن فایل نیز افزایش خواهد یافت.
اضافه شدن دکمه‌ی کار:
با کلیک بر روی این دکمه که قرار است به ویندوز ۱۰ بیاید، می‌توان به‌سرعت بین نرم‌افزارها و دسکتاپ‌های متفاوت سوئیچ کرد.
کلید ها و میان‌برهای جدید:
یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه‌شده به ویندوز ۱۰ خط فرمان قابل‌برنامه‌ریزی است که فرد می‌تواند با برنامه‌ریزی آن به‌صورت شخصی یک میانبر برای اجرای هر فرمانی استفاده نماید.
File Explorer جدید:
در نسخه‌ی آتی ویندوز شاهد File Explorer جدید خواهیم بود که بر روی آن دکمه‌ی خانه باقابلیت تعریف هر صفحه‌ای اشاره کرد.همچنین دکمه‌هایی بر روی آن به‌منظور سهولت در اشتراک گزاری فایل‌ها و صفحات بدون نیاز به نرم‌افزار خاصی تعبیه‌شده است.
جنگجوی جدید: SPARTAN نیز مرورگر جدید مایکروسافت است که قصد مقابله با مرورگرهای پر سرعتی از جمله گوگل کروم، فایرفاکس و اُپرا را دارد. مثل اینکه مایکروسافت میداند که امیدی به Internet Explorer نیست و در پی ساخت سربازان جدید است!
قالب‌بندی بهتر صفحه:
ویندوز جدید این امکان را می‌دهد که به‌صورت هم‌زمان از ۴ نرم‌افزار استفاده کنید و تمام آن‌ها را به‌صورت کامل مشاهده نمایید.در این طرح جدید، صفحه به یک مربع تقسیم می‌شود. ویندوز جدید هم‌چنین نرم‌افزارهایی که به‌طور پنهان در حال فعالیت می‌باشند را به کاربر اطلاع می‌دهد و حتی به‌طور هوشمند پیشنهادهایی باکار در حال انجام کاربر برای استفاده از نرم‌افزارها و پر کردن فضای خالی صفحه ارائه می‌کند.
تطبیق با رابط کاربری:
بهترین امکان معرفی‌شده در ویندوز ۱۰ را می‌توان به اینجا محیطی که در آن‌هم استفاده از موس و کیبورد وجود دارد و هم صفحه‌ی لمسی. ویندوز جدید به‌طور خودکار در شرایط وصل و استفاده از موس و کیبورد نرم‌افزارها و محیط را برای استفاده از آن‌ها آماده می‌کند و در صورت استفاده از صفحه‌ی لمسی محیط را با این رابط کاربری تطبیق خواهد داد.
یک فروشگاه برای همه:
یک استور یا فروشگاه برای دریافت نرم‌افزارها وجود دارد که کاربران میتوانند برنامه ها را از طریق آن بر روی کامپیوترهای شخصی و رومیزی، اسمارت فون ها، تبلت ها و در کمال ناباوری Xbox One دانلود و نصب کرد! پس تابستان امسال باید منتظر قدرت نمایی و مانور مایکروسافت در زمینه سیستم های عامل باشیم اما نه تنها در زمینه سیستم عامل کامپیوتر های رومیزی بلکه در زمینه تمامی سیستم عامل ها.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر