پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | احتمال حذف چینی ها از بازار خودروی ایران شدت گرفت/ پایان ماه عسل خودروسازان چینی در کرمان

احتمال حذف چینی ها از بازار خودروی ایران شدت گرفت/ پایان ماه عسل خودروسازان چینی در کرمان





۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۲۱:۲۲

احتمال حذف چینی ها از بازار خودروی ایران شدت گرفت
پایان ماه عسل خودروسازان چینی در کرمان

روز یکشنبه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال حذف خودروهای چینی از بازار ایران خبر داد. با توجه به اینکه کرمان، مهم ترین مرکز مونتاژ و عرضه این خودروها در کشور بوده، این خبر برای کرمانی ها و فعالان صنعت خودروی کرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
باز شدن پای چینی ها به بازار خودروی ایران
از راه کرمان
سه سال از رییس جمهور شدن محمود احمدی نژاد گذشته بود که خبرهایی مبنی بر حضور خودروسازان چینی در بازار ایران به گوش رسید. خبری که با توجه به در اوج بودن همکاری های ایران خودرو و شرکت فرانسوی پژو، به طوری که مدیرعامل این شرکت در سال 87 برای جشن گرفتن بیستمین سال همکاری با ایران خودرو به کشورمان سفر کرده بود، جدی گرفته نشد. البته مذاکرات ایران خودرو و شرکت چری چین به جایی هم نرسید و کسی به ذهنش خطور نمی کرد که حضور خودروسازان چینی در کشور پررنگ شود. حدود یک سال بعد و در سال 88 اما نه از طریق ایران خودرو و تهران، که از راه کرمان پای خودروسازان چینی به داخل کشور باز شد. در این سال شرکت کرمان موتور قراردادی را با چینی ها امضا کرد و نام لیفان بر سر زبان ها افتاد. در آن زمان خودروسازان داخلی با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی و معرفی خودروهای ملی مختلف، چینی ها را در حد رقابت نمی دانستند. اما با مشکلاتی که در عرصه جهانی برای کشورمان پیش آمد، چینی ها به سرعت جای خود را در ایران باز کردند و توانستند در کمتر از پنج سال، بیش از 10 درصد از تولید داخل را به خود اختصاص دهند و صنایع خودروسازی کرمان به مرکز اصلی عرضه خودروهای چینی بدل شود. این در حالی است که در گذشته خودروسازانی نظیر دوو، هیوندایی و فولکس در کرمان به تولید خودرو می‌پرداختند.
برجام؛ بلای جان چینی ها
اگر تحریم ها باعث شدند در غیاب خودروهای وارداتی، خودروهای چینی که کیفیت آن ها مورد شک و تردید است، در خیابان های ایران بیشتر دیده شوند، حالا همان تحریم ها می توانند بالای جان خودروسازان چینی شوند. توافق ایران و قدرت های جهانی و اجرای برجام باعث شده تا پای خودروسازان اروپایی مجددا به ایران باز شود. اجرای برجام و به دنبال آن ایجاد زمینه برای ورود خودروهای غربی و همچنین انعقاد قراردادهایی مانند قرارداد 400 میلیون یورویی ایران خودرو با پژوی فرانسه، زنگ خطر را برای خودروسازان چینی به صدا درآورده و مردم کشورمان که از همان قدیم دید چندان مثبتی به محصولات چینی موجود در بازار ایران نداشتند، بیش از پیش با دیده تردید به خودروهای چینی می نگرند. خصوصا که قرار است از ابتدای سال 96 محصولات جدید پژو وارد بازار ایران شود و کارشناسان صنعت خوردرو معتقدند چینی ها برای بقای خود در بازار ایران خودرو باید کیفیت محصولات خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.
احتمال حذف چینی‌ها از بازار خودروی ایران
اما کیفیت تنها مسئله ای نیست که خودروسازان چینی با آن درگیر هستند. روز یکشنبه محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرنوشت خودروسازان چینی در بازار ایران اظهار کرد: «با توجه به تعرفه‌های تعیین شده چینی‌ها باید به سرعت توسعه ساخت داخل محصولات‌شان را مدنظر قرار دهند در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد.» بومی سازی تکنولوژی ساخت خودروهای چینی حالا سد جدیدی در مقابل خودروسازان چینی شده است. موضوعی که بیش از همه بر صنعت خودروسازی کرمان اثر خواهد گذاشت. چرا که کرمان خانه امن خودروسازان چینی برای تولید خودروهایشان بوده است. گواه این مدعا هم عرضه بالای خودروهای چینی توسط خودروسازان کرمانی است. آنطور که اقتصاد نیوز نوشته مدیران خودرو در 10 ماهه اول سال 94 ، 25 هزار و 585 دستگاه خودروی چینی تولید کرده است. کرمان موتور هم در 10 ماهه اول امسال 35 هزار و 191 دستگاه خودروی چینی تولید کرده است. بنابراین گزارش دو شرکت خودروساز کرمان در 10 ماهه اول سال جاری 60 هزار و 776 خودروی چینی وارد بازار ایران کرده اند. پس مشخصا حذف چینی ها از بازار خودروی ایران بیش از هرچیز بر صنعت خودروسازی کرمان اثر خواهد گذاشت.
معاون امور صنایع کرمان: باید 40 درصد تکنولوژی های خارجی، بومی شود
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان در ارتباط با احتمال حذف چینی ها از بازار خودروی ایران به «پیام ما» گفت: سیاست وزارت صنعت، استفاده از تکنولوژی های خارجی بر مبنای توانمندی های داخلی است. امین غفاری نژاد افزود: طبق این سیاست باید تکنولوژی های خارجی بعد از مدتی بومی شود و امکان ساخت در داخل فراهم شود. بر این اساس قرار شده 40 درصد از تولیدات خارجی و تکنولوژی خارجی که در کشور عرضه شده، بومی شود و خودروسازان چینی هم از این قائده مستثنی نیستند. وی در پاسخ به این سوال که تکلیف خودروسازان کرمانی در این میان چیست، اظهار داشت: خودروسازان کرمانی هم از این سیاست باید تبعیت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، اجازه تولید به آن ها داده نمی شود. غفاری نژاد اضافه کرد: این سیاست هم به نفع تولید داخل است و هم به نفع مردم.
کرمان موتور: تابع سیاست های وزارت صنعت هستیم
مسئول روابط عمومی شرکت کرمان موتور در این ارتباط به «پیام ما» گفت: هرچیزی که قانون کشور بگوید ما تابع همان قانون و همان سیاست ها هستیم. عسگریان افزود: اگر سیاست کشور بر بومی کردن است ما هم در همین مسیر قدم بر می داریم. وی با اشاره به بحث هایی که در مورد کیفیت خودروهای چینی وجود دارد اظهار داشت: کیفیت خودروهای چینی روز به روز بیشتر می شود و مطمئن باشید خودروسازان چینی به راحتی بازار ایران را از دست نمی دهند. مسئول روابط عمومی کرمان موتور در پاسخ به این سوال که سیاست این شرکت در قبال همکاری با شرکت های اروپایی چیست و مذاکرات این شرکت با فولکس واگن به کجا رسید، عنوان کرد: ما از قبل با شرکت های اروپایی همکاری می کردیم و شرایط کشور به گونه ای شد که ما به سمت چینی ها رفتیم. اگر بازهم شرایط به گونه ای شود که امکان همکاری با اروپایی ها فراهم شود، قطعا استقبال می کنیم. ضمنا مذاکرات با فولکس واگن هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
کارشناسان چه می گویند؟
امیرحسن کاکائی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در ارتباط با احتمال حذف چینی ها از بازار خودروی ایران در صورت انتقال ندادن تکنولوژی ساخت به کشورمان گفت: با برقرار شدن روابط ایران با خارجی‌ها ما آماده یک جهش هستیم که این جهش خود را در کیفیت، قیمت و سطح تکنولوژی نشان خواهد داد و صنعت خودرو ما را به سمتی می‌برد که بتوانیم به همکاری خود با برندهای معتبر روی آوریم که در چنین شرایطی طبیعی است از خودروسازان چینی فاصله بگیریم. به گزارش اقتصاد آنلاین این کارشناس صنعت خودرو افزود: چینی‌ها در دوره تحریم‌ها برای خود جایگاهی در صنعت خودرو ایران به دست آوردند به طوری که صاحب سهم در بازار ایران شدند و بعید است به راحتی از این بازار خارج شوند چرا که ورود خودروسازان جدید و عرضه محصولات آنها زمانبر بوده و دستکم دو سال زمان می‌برد. کاکایی در خصوص اظهارات معاون وزیر صنعت تصریح کرد:: به نظر می‌رسد در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که باید به سمت داخلی‌سازی قطعات برخی خودروها برویم از این رو هشدار معاون وزیر صنعت هوشمندانه بوده و به نظر می‌رسد که اگر چینی‌ها قصد ماندن در بازار ایران را دارند بهتر است به تولید برخی قطعات در داخل ایران روی آورند.
در همین زمینه یک کارشناس دیگر خودرو گفت: حضور خودروسازان چینی در صنعت خودرو ایران رو به افزایش است و جای خالی یک اظهار نظر مناسب و قوی در خصوص ادامه فعالیت چینی‌ها حس می‌شد بنابراین اظهارات معاون وزیر صنعت در این خصوص به موقع بود. فربد زاوه افزود: وقتی خودروسازان ما در مذاکره با بزرگان صنعت خودرو از آنها می‌خواهند 30 درصد صادرات محصولات تولیدی و 40 درصد ساخت داخل را بر عهده گیرند، پس بهتر است که از چینی‌ها هم بخواهیم که چنین راهی را برگزینند و فقط به فکر تولید برای بازار ایران نباشند بلکه از ظرفیت‌های کشورمان برای تولید محصول و صادرات آن به بازارهای منطقه استفاده کنند.
پایان ماه عسل چینی ها در کرمان
در حالی که در چند سال گذشته کرمان به مکان امنی برای خودروسازان چینی بدل شده بود و چینی ها در کرمان به ماه عسل آمده بودند، به نظر می رسد با اجرای برجام و باز شدن پای خودروسازان معتبر جهانی و همچنین لزوم انتقال تکنولوژی ساخت خودروها به ایران، این ماه عسل پایان یابد و منفعت بازار خودروی ایران به سمت چینی ها یک طرفه نماند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *