پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | این ویرانه روزی خانه «عارف» بود

خانه منتسب به عارف قزوینی

این ویرانه روزی خانه «عارف» بود

خانه‌ای در قزوین است که در وضعیت وخیمی قرار دارد و تقریبا بخش زیادی از آن تخریب شده است





این ویرانه روزی خانه «عارف» بود

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۶

خانه منتسب به عارف قزوینی، ویرانه شده و آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.
تنها یادگارِ ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر و تصنیف‌ساز نام‌آشنا، خانه‌ای در قزوین است که در وضعیت وخیمی قرار دارد و تقریبا بخش زیادی از آن تخریب شده است. حتی ثبت این خانه در فهرست میراث ملی در سال ۱۳۸۴ که می‌توانست قدم مؤثری برای نجات آن باشد، پرفایده نبوده است.
سال ۱۳۹۵ دوستداران میراث فرهنگی، نسبت به وضعیت این خانه هشدار دادند اما متولیانی مانند میراث‌ فرهنگی و شهرداری قزوین در تمام این سال‌ها از آن غفلت کردند. مالکان خانه هم که به گفته الهام حاجی ملکی، دبیر انجمن دوستداران یادمان‌ها و کارشناس مرمت بناها و بافت‌های تاریخی که از وارثان «عارف قزوینی» نیستند، گویی دغدغه‌ای برای حفظ این خانه تاریخی ندارند.
سعید زارع‌پور، کنش‌گر میراث‌فرهنگی قزوین در سال‌مرگ این شاعر ملی سری به این خانه زده و درباره آخرین وضعیت آن به ایسنا گفت: اسناد و مدارک قطعی در تایید اینکه، خانه متعلق به «عارف قزوینی» بوده است، وجود ندارد اما این خانه را به او نسبت داده‌اند. هرچند این شاعر متولد و بزرگ شده همین محله (حمدالله مستوفی) است؛ در قزوین گذری به نام «صوفیان» وجود دارد که در حال حاضر به نام «حمدالله مستوفی» شناخته می‌شود، این گذر به خیابان‌های «محمدیه» و «سپه» وصل می‌شود که در گذشته کوچه بوده و در سال‌های اخیر به دلیل عقب‌نشینی و تخریب‌ خانه‌های قدیمی، تعریض و تبدیل به خیابان شدند. این در حالی است که خانه منتسب به عارف قزوینی به همان شکل در این محله باقی مانده است و از همه خانه‌های جدید محله جلوتر قرار گرفته است. با این حال، از این خانه قدیمی و منتسب به عارف قزوینی خرابه‌ای بیش باقی نمانده است. برای حفظ خانه عارف چند باری از سوی شهرداری وعده‌هایی داده شد، اما سرانجامِ تمام این وعده‌ها به وضعیت کنونی این خانه منتهی شده است.
با وجود وعده‌های شهرداری که تا چندی پیش نیز ادامه داشت، هیچ اقدامی برای حفظ، مرمت و تغییر وضعیت این خانه تاریخی صورت نگرفته است و تمام حرف‌ها در حد وعده باقی مانده، در حالی‌که در خانه منسوب به عارف قزوینی دیگر آجر روی آجر بند نیست و تصاویر تازه هم این ویرانی را تایید می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *