پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش تنش میان ایران و اروپا

اجرای حکم اعدام «علیرضا اکبری» با واکنش تند غرب و موضع متقابل ایران همراه بود

افزایش تنش میان ایران و اروپا

قوه قضاییه دیروز از اجرای حکم علیرضا اکبری، زندانی متهم به افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس، خبر داد.





افزایش تنش میان ایران و اروپا

۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴

قوه قضاییه از اعدام یک جاسوس ام‌آی‌سیکس با تابعیت مضاعف ایران و انگلیس خبر داد و دخالت کشورهای غربی را در ایران مداخله‌جویانه خواند. در مقابل نخست وزیر انگلیس و وزارت خارجه انگلیس و آمریکا این اعدام را محکوم کردند.

 

قوه قضاییه دیروز از اجرای حکم علیرضا اکبری، زندانی متهم به افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس، خبر داد. خبر صدور حکم اعدام اکبری در روزهای گذشته با واکنش‌های داخلی و خارجی همراه بوده است.
خبرگزاری میزان (ارگان رسمی قوه قضاییه) در گزارشی به نقش «اکبری» به عنوان جاسوس ام‌آی‌سیکس انگلیس تاکید کرد. این خبرگزاری ضمن تشریح جرایم صورت گرفته از رد و بدل شدن مبالغ هنگفت در ازای کسب اطلاعات سری ایران و انتقال آن توسط او خبر داده است: «دادگاه با عنایت به گزارش وزارت اطلاعات و مستندات ارائه شده از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج)، اقاریر صریح محکوم و اقدامات گسترده او در همکاری با سرویس جاسوسی انگلیس، دریافت مبالغ هنگفت و با توجه به اینکه او نسبت به اقدامات خود علم و آگاهی کامل داشته و به راحتی توان تشخیص اثر خیانت خود بر کشور را دارا بوده است، او را به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور به اعدام محکوم کرد. حکم صادره از دادگاه، پس از تایید از سوی دیوان عالی کشور به اجرا در آمد.»
«روزنامه همشهری» پیش از این به سابقه‌ حضور 70 ماهه اکبری در جبهه‌ اشاره کرده و او را معاون پیشین شمخانی معرفی کرده بود. در توییت اخیر عبدالله گنجی عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز صحبت از نفوذ در وزارت دفاع است. گنجی در واکنش به خبر اعدام اکبری در صفحه توییترش «بچه حزب‌اللهی‌ها» را خطاب قرار داد و فرمان حمله صادر کرد. گنجی سفارت انگلیس را لانه جاسوسی 2 خواند و نوشت: «این سفارت کارکردش در امتداد سفارت امریکا است. سفارت انگلیس جاسوس اکبری را جذب و برای خروجش از کشور سناریو سکته را طراحی و اسرار وزارت دفاع را…»
در همین حال جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس با انتشار توییتی به اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری واکنش نشان داد و آن را با لحنی شدید محکوم و تاکید کرد: «این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.» نخست وزیر انگلیس هم در اظهاراتی به اجرای حکم اعدام معاون اسبق وزارت دفاع ایران واکنش نشان داد. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس با انتشار پیامی در توییتر خود در واکنش به اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، نوشت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-انگلیسی متحیر شده است. طبق ادعای نخست وزیر انگلیس این اقدام «بی‌رحمانه و بزدلانه» بود که به «بدون احترام به حقوق بشر مردم ایران» انجام شد. او همچنین نوشت: یاد من با دوستان و خانواده علیرضا است.

پس از اجرای حکم علیرضا اکبری (متهم به جاسوسی برای انگلیس) اختلاف‌ها میان ایران و کشورهای اروپایی بار دیگر به اوج رسیده است

وزارت خارجه آمریکا نیز به اعدام علیرضا اکبری واکنش نشان داده است.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه به صدور حکم اعدام برای یک جاسوس شناسایی شده واکنش نشان داد. ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه مداخله‌جویی واشنگتن در امور داخلی کشورمان به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری معاون اسبق وزیر دفاع ایران به جرم جاسوسی واکنش نشان داد و آن را ناعادلانه خواند.
به گزارش ایسنا، بنابر گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا، پاتل در اظهارات مداخله‌جویانه خود با اشاره به درخواست دولت بریتانیا از ایران برای عدم اجرای این اعدام، اتهامات علیرضا اکبری و صدور حکم اعدام برای او را همراه با انگیزه سیاسی خواند.
در مقابل، ایران سفیر انگلیس را به وزارت امور خارجه احضار کرد. به گزارش ایرنا «سایمون شرکلیف» در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس از جمله در قلمرو امنیت ملی ایران از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه‌ای نوشت: در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس از جمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ظهر شنبه سایمون شرکلیف سفیر این کشور در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد.
در این نشست مراتب اعتراض ایران نسبت به اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس منعکس شد.
مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به اطلاعات متقن به دست آمده درباره دام طراحی شده برای «علیرضا اکبری» از سوی طرف انگلیسی، خاطرنشان کرد که دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد و حمایت ناموجه و شیطنت‌آمیز از عامل جاسوسی با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست.
او با تاکید بر اینکه اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران منوط به رضایت دیگر دولت‌ها از جمله انگلیس نخواهد بود، تصریح کرد که تداوم این قبیل اقدامات غیرقانونی و مجرمانه به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، لذا دولت انگلیس باید پیامدهای مسئولیت تداوم رویکرد غیرمتعارف و مداخله‌جویانه خود را پذیرا باشد.
در ادامه تصریح شد که بر اساس قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه قابل پذیرش نیست و مداخلات و اظهارات مخرب انگلیس به این بهانه، فاقد وجاهت است.
مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن محکومیت مجدد هرگونه اقدام نامتعارف و تهدیدزا در حوزه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، از سفیر انگلیس خواست تا مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.
سفیر انگلیس در پاسخ گفت که موارد مطرح شده را به پایتخت خود منتقل خواهد کرد.
به همین بهانه روز گذشته خبرآنلاین رسانه نزدیک به علی لاریجانی، روابط ایران و غرب را در اوج تیرگی دانست و به چند عامل عمده اختلاف چون اعتراضات در ایران، فروش پهپاد به روسیه در کنار افزایش میزان غنی‌سازی هسته‌ای، اشاره کرد که به نوعی اروپا را علیه تهران شورانده تا موجب شود کشورهای اروپایی‌ علاوه بر تحریم‌ها، افزایش انواع فشارها را بر ایران در دستور کار خود قرار دهند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

سردار رادان: حجاب موضوعی کاملا فرهنگی است

در تجمع روحانیون قم در دفاع از «طرح نور» چه گذشت؟

سردار رادان: حجاب موضوعی کاملا فرهنگی است

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

الهه محمدی و نیلوفر حامدی آزاد شدند

الهه محمدی و نیلوفر حامدی آزاد شدند

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *