پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگل‌های گلستان در آتش می‌سوزد

جنگل‌های گلستان در آتش می‌سوزد





۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹

فرماندار شهرستان کردکوی از وقوع حریق در مناطق جنگلی روستای یانه سر این شهرستان واقع در محدوده سه استان گلستان، مازندران و سمنان خبر داد و گفت ماموران امدادی و عملیاتی مربوط به محل آتش سوزی اعزام شدند.
این آتش که از روز پنجشنبه آغاز شده همچنان در جریان است و ابراهیم قدمنان در این باره به ایرنا گفته ‌«ده‌ها نیروی عملیاتی شامل جنگلبان و محیط‌بان به منطقه آتش سوزی یاد شده اعزام شده‌اند اما هنوز اطلاعاتی در خصوص علت شروع حریق و وسعت آن در دست نیست و پس از ارزیابی کارشناسان اعلام می شود.»
منابع محلی به ایرنا گفنه‌اند که سهل انگاری گردشگران و دامداران محلی علت بروز این آتش‌سوزی بوده است.
این آتش دیروز در یانه‌سر مهار شد اما وزش باد عملیات کنترل و مهار آتش در درازنو را با مشکل روبه‌رو کرد. عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم دیروز گفت «منطقه صعب‌العبور است. با بهبود شرایط هوایی منطقه از بالگرد برای اطفای حریق استفاده می‌شود.»
به گفته او در محدوده منطقه جنگلی درازنو این شهرستان دست کم ۱۵۰ نفر نیرو و در محدوده جنگلی “یانه سر” هم حدود ۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی مشغول خاموش کردن آتش هستند. «با وجود تلاش ماموران عملیاتی برای مهار آتش سوزی در جنگل‌های کردکوی، که تا ظهر جمعه حدود ۱۵۰ هکتار از جنگل های این منطقه در آتش سوختند که شامل چند صد اصله درخت از گونه کچف و اورس می‌شوند.»
پیش از این نیز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفته بود که در پنج ماهه ابتدای سال جاری تعداد آتش سوزی در عرصه های طبیعی گلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است و به دلیل تحریم ها امکان تهیه بالگرد اطفا حریق برای سازمان جنگل ها ممکن نیست لذا از بالگرد وزارت دفاع استفاده کرده که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.
گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که جزو مناطق پرخطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی دارند. خشکسالی‌های امسال موجب شد تا ریسک وقوع حریق در زیستگاه‌های استان افزایش یابد.
هواشناسی گلستان دو روز قبل با اعلام افزایش دما، نسبت به احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی هشدار داده بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *