پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ترامپ آخرین یارش را از دست داد

مایک پنس استفاده از متمم 25 قانون اساسی را برای برکناری ترامپ نامحتمل ندانست

ترامپ آخرین یارش را از دست داد

دو منبع به سی.ان.ان گفته‌اند که ترامپ از مایک پنس عصبانی است و پنس نیز از ترامپ ناامید است





۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵

شرایط برای ترامپ هر روز بدتر می‌شود. رئیس‌جمهوری که از پیروزی در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش با اطمینان سخن می‌گفت، حالا از همه طرف تحت فشار قرار گرفته است؛ دموکرات‌ها که از همان روز اولی که ترامپ پا به دفتر بیضی گذاشت، بنای ناسازگاری گذاشتند؛ برخی از جمهوری‌خواهان که در این مدت در کنار دموکرات‌ها ایستادند و حالا هم نوبت به توییتر رسیده که اکانت قدرتمندترین سیاستمدار دنیا را برای همیشه مسدود کرده است.

در کنار همه این اتفاق‌ها اما یک چیز ترامپ و طرفدارانش را بیش از همه ناراحت کرده است؛ فاصله گرفتن مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری در روزهایی که بیش از همیشه ترامپ به او احتیاج دارد. مایک پنس که به نظر برای تضمین آینده سیاسی خود می‌خواهد جای پای خود را محکم کند، برخلاف دونالد ترامپ که گفته بود در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت نمی‌کند، گفته در این مراسم حاضر می‌شود. جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب هم همان‌طور که از عدم حضور ترامپ در این مراسم استقبال کرده بود، از حضور پنس نیز ابراز خرسندی کرده و ضمن خوش‌آمد‌گویی به مایک پنس، حضور او را باعث افتخار خود دانسته و از آن به عنوان اقدامی در راستای انتقال قدرت در آمریکا یاد کرده است.
9 روز دیگر به پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، جنجالی‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی‌مانده و به نظر می‌رسد که هرچه به روز 20 ژانویه که قرار است مراسم تحلیف در آن زمان انجام شود، نزدیک‌تر می‌شویم، فشارها بر ترامپ بیشتر می‌شود.
پنس که تا امروز سعی کرده موضعی متعادل را در قبال طرفداران و مخالفان ترامپ بگیرد، پیشتر، درخواست عدم تایید نتایج آرای الکترال جو‌بایدن را که از سوی ترامپ و برخی از جمهوری‌خواهان تندرو مطرح شده بود، رد کرد. پس از آن، و به دنبال اتفاقاتی در کنگره افتاد، نانسی پلوسی و برخی دیگر از چهره‌های دموکرات از معاون اول ترامپ خواستند تا با استفاده از متمم 25 قانون اساسی، رئیس‌جمهوری را برکنار کند. خبرهایی از مخالفت او با این درخواست نیز شنیده شد اما حالا خبرگزاری سی.ان.ان به نقل از برخی از نزدیکان مایک پنس خبر داده که او استفاده از متمم 25 قانون اساسی را نامحتمل ندانسته است. در خبری که به قلم «جیم آکوستا» و «پاملا براون» منتشر شده، از قول منابع آگاه آمده است که مایک پنس این گزینه را برای زمانی که ترامپ رفتار بی‌ثبات‌کننده‌تری را نشان بدهد، نگه داشته است؛ اما نگرانی تیم آقای پنس این است که استفاده از این متمم یا حتی استیضاح ترامپ ممکن است باعث شود که کشور در معرض خطرات بزرگی قرار بگیرد. این دو منبع به سی.ان.ان گفته‌اند که ترامپ از مایک پنس عصبانی است و پنس نیز از ترامپ ناراحت و ناامید است. ترامپ با درخواست از پنس برای رد کردن آرای بایدن، او را در موقعیت ناممکنی قرار داد و وقتی پنس گفت که نمی‌تواند چنین کاری را انجام بدهد و نامه‌ای خطاب به کنگره نوشت که از قانون اساسی پیروی می‌کند، ترامپ بسیار خشمگین شد و در تجمعی در روز چهارشنبه در جمعی از هوادارانش خطاب به پنس گفت: «مایک پنس! امیدوارم که تو به نفع قانون اساسی ما و به نفع کشور عمل کنی و اگر این‌گونه نباشد، از تو بسیار ناامید می‌شویم…»
حالا ترامپ از کسی ناامید شده که روزی یکی از بزرگ‌ترین مدافعان رئیس‌جمهوری بوده است. در نهایت، مایک پنس، پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تایید کرد و بر ناامیدی ترامپ، افزود.
گرچه ترامپ بعد از وقایع کنگره اعلام کرد که قدرت را منتقل می‌کند اما «گرگوری کریگ»، تحلیل‌گر سی.ان.ان در یادداشتی نوشته است که با وجود نزدیک بودن خط پایان برای او، هر «ساعت» ممکن است خطر جدیدی دموکراسی آمریکا را تهدید کند. گرچه بعید است ترامپ بخواهد دست به کار خطرناکی بزند، چرا که برخی از تحلیلگران معتقدند که همه کارهایی که ترامپ از زمان مشخص شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات، انجام داده، به نوعی برای مظلوم‌نمایی و تحریک طرفدارانش برای انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری در 2024 بوده است. از طرف دیگر، ادامه این روند، به لحاظ قضایی برای خود او هم خطرناک خواهد بود. هر روز افراد دیگری از مقامات کاخ سفید استعفا می‌دهند تا در تقابل میان ترامپ و دموکراسی، در جایگاه درستی بایستند و آینده سیاسی خود را به خطر نیاندازند. حالا ترامپ با وجود حدود 74 میلیون رای، تنهاتر از همیشه است.
توییتر؛ تحدید خشونت یا تهدید آزادی
پس از اتفاقات کنگره، بسیاری مسئولیت ناشی از این هرج‌ومرج را بر عهده ترامپ و سخنان تحریک‌آمیز او دانستند. توییتر نیز تصمیم به بستن دائمی حساب کاربری ترامپ گرفت. اتفاقی که ترامپ می‌گوید، پیش‌بینی آن را می‌کرد. ترامپ در واکنش به این اقدام، «دموکرات‌ها و چپ‌های رادیکال» را مقصر دانسته است. بسیاری از کاربران از این جهت که ترامپ با پیام‌های توییتری خود خشونت را ترویج می‌کند، از این اقدام توییتر حمایت کرده‌اند. یکی از آن‌ها، هیلاری کلینتون است. او پیامی را بازنشر کرده که در آن از ترامپ خواسته بود تا حساب کاربری خود را در توییتر حذف کند و در کنار این پیام، علامت تیک قرار داده است. به این معنا که خواسته سال‌های گذشته او (هیلاری‌کلینتون) مبنی بر حذف شدن حساب کاربری ترامپ، حالا تیک خورده و عملی شده است.
از سوی دیگر اما بسیاری از طرفداران ترامپ، در اعتراض به این اقدام توییتر، در حال ترک این شبکه اجتماعی هستند. آن‌ها این اقدام را «حمله به آزادی بیان» توصیف کردند و گفته‌اند به شبکه اجتماعی «پارلر» می‌روند. اعتراض‌ها به اقدام توییتر اما محدود به طرفداران ترامپ نبود. برخی سیاستمداران و فعالان سیاسی هم به این موضوع واکنش منفی نشان داده و آن را حمله به آزادی بیان دانسته‌اند. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک تصمیم توییتر برای تعلیق حساب ترامپ را محکوم کرد و گفت که چنین «سانسوری» را نمی‌توان برای کسی اعمال کرد. همچنین الکسی ناوالنی، رهبر تبعیدی اپوزیسیون روسیه نیز در صفحه توییتر خود نوشت که این اقدام، یک سانسور «بی‌سابقه» است.
او که بزرگ‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به شمار می‌آید، نوشته: «قاتلان خونسردی چون پوتین و نیکلاس مادورو، دروغگوها و دزدانی چون دیمیتری مدودف حساب توییتری دارند… آن‌هایی که وجود کووید۱۹ را انکار کردند، آزادانه در فضای توییتر می‌چرخند و ارتباط برقرار می‌کنند.
حرف‌های آن‌ها جان هزاران نفر را گرفته است، اما این ترامپ است که حساب کاربری‌اش آشکارا و برای خودنمایی بسته می‌شود.»
او در توییت دیگری اضافه کرده: «به من نگویید که او (ترامپ) مقررات توییتر را نقض کرده. خود من سال‌هاست که به طور روزانه پیام‌های تهدید مرگ دریافت می‌کنم اما توییتر حساب هیچ کسی را نبسته است (نه به این دلیل که من خبر نداده‌ام).»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

۱۶ مرگ ناشی از هاری در ۱۴۰۲

 افزایش آمار گازگرفتگی توسط حیوانات خانگی

۱۶ مرگ ناشی از هاری در ۱۴۰۲

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *