بازار خودرو اسیر چینیها
۲ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۷
بازار خودرو اسیر چینیها
تحریمهای سال ۲۰۱۳ بر صنعت خودرو کشور تا جایی پیش رفت که تولید خودرو را در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۰ به نصف تقلیل داد
از شروع به کار کارخانه ایران ناسیونال در ایران و تغییر نامش به ایران خودرو و اضافه شدن سایر برندهای ایرانی خودرو ملی پایین و بالای فراوانی داشته است. تولید ملی اما هیچ وقت نتوانسته پاسخگوی نیاز ایرانیان باشد. همین موضوع پای واردات را به کشور باز کرده است. از جمله خودروهایی که به نظر بیش از بقیه توانستند راهی جادههای کشور شدند تولیدات چین بودند. خودروهایی که همیشه در مورد کیفیت آنها حرف و حدیث فراوان است.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با هدف بررسی وضعیت خودروهای چینی ساخت داخل و میزان ارزبری این نوع خودروها در بازار داخل کشور ، به بررسی سهم خودروهای با منشأ چینی از بازار خودروسازی کشور پرداخت.
لوکوموتیو صنایع
صنعت خوروسازی به دلیل ارتباط گسترده با بیش از ۶۰ صنعت دیگر به لوکوموتیو صنایع معروف است.این صنعت کلیدی پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.
نتایج این گزارش نشان میدهد که سهم عمده واردات قطعات منفصله از چین مربوط به خودروهای چینی مونتاژ داخل است و هرگونه تغییر در رویه تخصیص و قیمتگذاری ارز، بر 4 / 17 درصد از بازار خودرو که سهم خودروهای چینی مونتاژ در داخل است، تأثیر گذاشته و میتواند موجب تشدید شوکها به بازار خودرو شود.
تاثیر تحریم بر تولید خودرو
تحریمهای سال ۲۰۱۳ بر صنعت خودرو کشور تا جایی پیش رفت که تولید خودرو را در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۰ به نصف تقلیل داد و توانست در بعضی از خطوط تولید خودروهای پرتیراژ ساخت داخل خلل جدی وارد کند و حتی در مدت کوتاهی تولید این خطوط به صفر رسید.
سال ۹۷ در سه ماهه اول رشد تولید خودرو با افزایش ۹/۴ درصدی همراه بود اما وقتی آمار چهارماهه ابتدایی سال را با مدت مشابه پارسال قیاس میکنیم تولید خودرو کاهش ۰/۱ درصدی را تجربه کرده است.
روند کاهش از خرداد ماه آغاز شده است و رفته رفته شاهد کاهش بیشتر بودهایم. بر اساس تحقیقات مشخص شده که ترافیک پروسه ثبت سفارش تا مرحله ترخیص کالا باعث شده قطعه به موقع به دست تولیدکنندگان نرسد.
واردات قطعات منفصله
در بررسی میزان واردات قطعات خودروهای سواری طی سال ۱۳۸۶ تا سه ماهه نخست سال ۹۷ نشان میدهد که بیشترین میزان واردات به ترتیب از کشورهای فرانسه، چین،ژاپن،کره و رومانی بوده است.در میان واردات از کشورهایی مانند افغانستان، بلغارستان و سوریه هم به چشم میخورد که جای تامل دارد.
نگاهی دقیقتر به آمار نشان میدهد که چین از سال ۹۲ که بقیه کشورها واردات خود را کاهش دادهاند تنها چین بوده که میزان صادرات خود به ایران را ثابت نگه داشته و از سال ۹۵ افزایش چشمگیری تا بیش از ۱۶۰۰ میلیون دلار هم داشته است.
هجوم چینیها
خودروسازان چینی به صورت جدی از دهه ۸۰ وارد صنعت خودروسازی کشور شدند، ابتدا با همکاری با بخش خصوصی آغاز کردند که رفتهرفته توانستند با خودروسازان بزرگ کشور نیز همکاری کنند. لذا بخشی از سبد محصولات ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو را هم نصیب خود کردهاند.
با بررسی روند همکاری چینی ها با خودروسازان ایرانی این نتیجه بدست میآید که سهم عمده واردات قطعات منفصله از چین مربوط به خودروهای چینی مونتاژ داخل است و هرگونه تغییر در رویه تخصیص و قیمت گذاری ارز، بر بازار خودرو که سهم خودروهای چینی مونتاژ در داخل آن حدود ۱۷ درصد است، قطعا تاثیر خواهد گذاشت و میتواند موجب بروز و تشدید شوکها به بازار خودرویی کشور شود.
با قرار گرفتن حدود ۱۷ درصد بازار داخل در اختیار خودروهای با منشا چینی از یکسو و با میانگین ساختار داخل آنها حدود ۲۰ درصد و به عبارت دیگر واردات کل قطعات خودرو از چین و مونتاژ آن در داخل از سوی دیگر، این حقیقت آشکار میشود که بازار خودرو کشور از ناحیه خودروهای چینی بسیار آسیب پذیر بوده و وزارت صنعت معدن و تجارت در سیاستهای حاکمیتی خود برای صنعت خودروسازی بخصوص اصلاح و اجرایی کردن چشمانداز صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، موضوع تعمیق عمق ساخت داخل در خصوص خودروهای چینی را به طور متوسط سالی ۱۰ درصد پیگیری و اجرایی کند.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
«گیتی آذرپی»، ایرانشناس مقیم آمریکا درگذشت
برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»
جایزه جشنواره معلولان هند برای مستند «احمد»
نمایش نقاشیهای «بهنام کامرانی» در «امروزِ دیروز»
معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه میکرد؟
نسخه پایداری در «کندوان»
گفتوگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:
معماری ایران دچار تجملگرایی شده است
گفتوگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:
در معماری پایدار از همسایهها عقب افتادیم
ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفتوگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد
زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین
بادگیر، نمادی از معماری پایدار
مدیرکل ارشاد استان بوشهر:
لغو کنسرت گرشاسبی سوءتفاهم بود
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید