سایت خبری پیام ما آنلاین | بانک‌ها از چرخه تامین ارز مسافرتی حذف می‌شوند

بانک‌ها از چرخه تامین ارز مسافرتی حذف می‌شوند





۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲

معاون گردشگری میراث فرهنگی:

بانک‌ها از چرخه تامین ارز مسافرتی حذف می‌شوند

پس از وعده‌های زیاد در خصوص حل شدن مشکل ارز مسافرتی گردشگران این بار نوبت به محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی رسیده است. او این نوید را داده که با مذاکره با بانک مرکزی و حذف بانک ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی مشکلات در این زمینه حال خواهد شد.گرچه قبل از محب خدایی، مونسان رییس سازمان از حل شدن این مشکل و قبول بانک مرکزی برای ارائه ارز مسافرتی در آژانس های مسافرتی خبر داده بود.

بانک مرکزی اواخر فروردین‌ماه با تغییر در مقررات ارزی، خرید و فروش در صرافی‌ها را نیز ممنوع کرد و این مسوولیت را به صورت محدود به برخی بانک‌ها سپرد، بر این اساس ارز مسافرتی برای یکبار در سال به میزان ۵۰۰ یورو (برای کشورهای مشترک المنافع و هم مرز غیر از عراق و عربستان) و برای سایر کشورها حداکثر ۱۰۰۰ یورو تعیین شده که از طریق شعب ارزی در فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز  پرداخت می‌شوداین سیاست مشکلاتی برای مسافران ایجاد کرده چه آن هایی که قصد خروج از کشور داشته و چه آن ها که می خواهند به ایران سفر کنند.

شرط بانک مرکزی ایجاد ساز و کار مشخص است

درحالی که مسافران با سرگردانی در خصوص تامین ارز مورد نیاز مواجه هستند محب خدایی به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی  درجریان مذاکرات با بانک مرکزی قرار دارد گفته شرط بانک مرکزی برای خارج کردن بانک‌ها از چرخه ارز مسافرتی ارائه ساز وکار مشخص و ارائه‌ تضمین است.او تاکید کرده که در فرآیند جدید دفاتر خدمات مسافرتی همان کار صراف‌ها را برای مسافران انجام می‌دهند، سیستمی هم تعریف شده است که بازار سیاه شکل نگیرد.او درباره تایید این طرح از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: کلیات این طرح مشخص شده، اما بانک تضمین‌های لازم را از ما می‌خواهد، در این سیستم بانک‌ها را کاملا حذف نمی‌کنیم، ولی ارتباط مستقیم با مردم دیگر وجود ندارد و همه کارها از پنجره واحد انجام خواهد شد. موضوعی که در ستاد هماهنگی خدمات سفر پیگیری می‌شود. 

تعلل در تصمیم گیری پای مسافران به ارز قاچاق را باز کرد

گرچه اکنون هنوز تصمیمی برای این مشکل گرفته نشده ولی افرادی که قصد مسافرات به خارج از کشور را دارند علی الخصوص برای بارهای دوم و سوم و… برای حل مشکل خود به ناچار به ارز قاچاق زیر زمینی رجوع می‌کند. موضوعی که به گفته حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این اقدام کار قابل دفاعی نیست اما وقتی شرایط برای آژانس ها محیا نباشد آن‌ها هم ناچارند دست به چنین کاری بزنند و پای مسافر هم از روی ناچاری به بازار زیرزمینی ارز باز می‌شود.

خلاءهای این مصوبه بویژه در بخش ارز مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر آن داشت تا از طریق معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی را برای حل مشکلات این بخش همراه کند که با گذشت دو ماه هنوز نتایج مذاکرات و رایزنی‌های آن سازمان با بانک مرکزی نامعلوم است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *