به تحلیل های داخل تاکسی اعتماد نکنید
۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۲۱:۳۰
فیزیکدانها دروغ ترکیه را فاش کردند
به تحلیل های داخل تاکسی اعتماد نکنید
خیلی وقتها با خودم فکر میکنم که اگر در حد همان آموختههای دبیرستانی، منطق و استدلال اموخته شده در ریاضیات و فیزیک را وارد زندگی روزانه و قضاوتهای خود میکردیم، چه دنیای متفاوتی میداشتیم. دریغ که حتی خود آموزگاران و دبیرانی که به ما آن دانشها را منتقل میکردند، جسارت تعمیم دادن آن مهارتها را در زندگی روزانه و تحلیلها و دریافتهای شخصی خود از قضایای اجتماعی و سیاسی، ندارند.
با این مقدمه میرسیم به کار جالبی که دو اخترفیزیکدان بلژیکی به نامهای تام ون دورسلاره و جیووانی لپنتا، انجام دادهاند.
آنها میخواستند بررسی کنند که در قضیه سقوط جت روسی، ترکیه راست میگفته یا روسیه. آیا هواپیمای روسی، واقعا حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و به اخطارهای مکرر پاسخ نداده بود؟ آیا هواپیمای روسی اصلا وارد حریم هوایی ترکیه شده بود یا نه؟
روسیه و ترکیه فعلا ادعاهای هم رد میکنند. هر دو نقشههایی منتشر کردهاند. ترکیه نوار صوتی اخطار را منتشر کرده است و روسیه گفته است که این نوار صوتی، جعلی است.
بیایید فکتها را با هم بررسی کنیم:
هواپیمای جت بمبافکن روسی، روز سهشنبه توسط ارتش ترکیه سرنگون شد. مقامات ترک میگویند که در یک بازه زمانی پنج دقیقهای، ۱۰ بار به این هواپیما اخطار داده بودند و بعد از بیتوجهی خلبانهای روسی، با دستور مستقیم نخستوزیر ترکیه، هواپیمای روسی با موشک جنگنده ترکیه، ساقط شد. باز هم مقامات ترک میگویند که هواپیمای روس، فقط ۱۷ ثانیه در حریم هوایی ترکیه بوده است.
حالا بیایید دانش را وارد تحلیل قضیه کنیم:
در ویدئویی که از حادثه منتشر شده است، صحنه سقوط جت روسیه دیده میشود. ۳۰ ثانیه طول کشید تا هواپیما سقوط کند. بعد از کار افتادن موتور یک جت، سقوط آن تابع همان قوانین فیزیکی است که یک پرتابه دارد و ما در فیزیک دبیرستان آموخته بودیم. بر این اساس سقوط عمودی، تنها تابع شتاب گرانش زمین است. شتاب گرانش ۹،۸۱ متر بر مجذور ثانیه است. پس میتوان به سادگی حساب کرد که هواپیما در هنگامی که شروع به سقوط کرده است، ۴۵۰۰ متر ارتفاع داشته است. این عدد با ادعای مقامات ترکیه که میگویند، هواپیمای روس در ارتفاع ۵۸۰۰ مورد اصابت قرار گرفت، تقریبا همخوانی دارد.
در نقشهای که مسئولان ترکیه ارائه دادهاند، مشخص شده است که هواپیما بعد از برخورد موشک به آن، هشت کیلومتر دیگر طی کرد و بعد به زمین خورد. برای طی چنین مسافتی، سرعت هواپیما باید حدود ۹۸۰ کیلومتر در ساعت بوده باشد.
پس ما اینجا توانستیم، سرعت هواپیمای روسیه را حساب کنیم.
توجه کنید: نقشه مقامات ترکیه نشان میدهد که هواپیمای روسیه، ۲کیلومتر را در حریم هوایی ترکیه طی کرده بود. برای طی این مسافت با سرعت ۹۸۰ کیلومتر در ساعت، فقط ۷ ثانیه لازم است. توجه کنید فقط ۷ ثانیه. در صورتی که مقامات ترکیه میگویند که هواپیمای روسیه، ۱۷ ثانیه در حریم هوایی روسیه بوده است!
و این یعنی تناقض:
پس فیزیک ۱- ترکیه صفر!
از سوی دیگر مقامات ترک میگویند که در عرض ۵ دقیقه، ۱۰ بار به هواپیمای روس اخطار داده بودند. حالا شما هواپیمایی را در نظر بگیرید که ۹۸۰ کیلومتر در ساعت، سرعت دارد، در این ۵ دقیقه، این هواپیما میتواند ۸۰ کیلومتر را طی کند.
حالا این سؤال پیش میآید که، نظامیهای ترکیه، چطور میتوانستند پیشبینی کنند که هواپیمای روس، وارد حریم هوایی ترکیه «خواهد» شد؟ جتهای نظامی میتوانند، هر آن جهت خود را تغییر بدهند و در آخرین ثانیه از ورود با منطقهای پرهیز کنند.
پس، عملا اگر ۱۰ اخطار در پنج دقیقه داده شده باشد، اخطار قبل از وقوع جرم، صورت گرفته است!
این فرض هم که ۱۰ اخطار در هنگام ورود عملی جت روسی به حریم هوایی ترکیه داده شده، مردود است. چون چه کسی میتواند در ۷ ثانیه، ۱۰ بار اخطار بدهد؟!
فیزیک ۲- ترکیه صفر
نتیجهگیری:
در برخورد با اخبار، اطلاعات خام منابع مختلف را کنار هم بگذارید، به حرفهای متخصصان امر گوش کنید، اعتماد به نفس داشته باشید و واقعیات را کنار هم بچینید و از نیروی عقلی خودتان هم استفاده کنید. شک کنید و کلاه خودتان را قاضی کنید. اما در هر حال توجه داشته باشید که این اعتماد به نفس، منجر به سادهانگاری زیاد نشود و حرفهای شما را شبیه تحلیلهای سیاسی و پیشبینیها داخل تاکسیهای ایران نکند!
برچسب ها:
پیشنهاد سردبیر
مسافران قطار مرگ
مطالب مرتبط
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه میکنند
انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان
گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوریهای نوین در صنایع خلاق
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسبوکاری مردم و نوآوران
گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر میاندازند
مسافران قطار مرگ
دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد
چتر سیاه بر آسمان اهواز
کشمکش بین ارگانهای دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد
مداخلهٔ بینتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک
وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیسالوزرای طالبان دیدار کردند
موضعگیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند
فعالان جهانی هشدار میدهند
میراث «غزه» زیر بمباران
پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد
فصل انارچینی
بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاسکاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکلهای توزیع دارو هستند
توزیع قطرهچکانی داروهای بیماران SMA
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید