چطور خشم را مهار کنیم؟

منتشر شده در صفحه سبک زندگی | شماره 516

چطور خشم را مهار کنیم؟
هر کسی ممکن است خشمگین شود، اما همه نمی‌دانند چطور خشم شان را به شیوه‌ای سالم ابراز کنند.
این نکات را درباره ابراز و مهار خشم در نظر داشته باشید:
– قبل از اینکه حرفی بزنید، فکر کنید. چند لحظه‌ای صبر کنید، افکارتان را جمع و جور کنید و بعد چیزی بگویید. به سایر افراد دخیل در آن وضعیت نیز اجازه دهید حرف شان را بزنند.
– از واکنش‌های خشونت‌آمیز خودداری کنید. بیان خشم مشکلی ایجاد نمی‌کند، به شرطی که به شیوه‌ای آرام و عقلانی آن را ابراز کنید. همانطور که در بالا گفته شد، کمی صبر کنید و هنگامی که توانستید به روشنی فکر کنید. ناراحتی خود را به طور مؤکد اما غیرتهاجمی بیان کنید. نگرانی‌ها و نیازهای تان را به طور روشن و صریح بیان کنید، بدون اینکه عواطف دیگران را جریحه‌دار کنید یا اینکه تلاش کنید به زور بر آنان مسلط شوید.
– هنگامی خشم‌تان را فرومی‌برید، احتیاط را از دست ندهید. از درونی کردن خشم و متوجه کردن آن به خودتان یا برون‌ریزی آن از راه‌های دیگری خودداری کنید.
– در هنگام خشمگین شدن، پیش از آنکه به حل مشکل بپردازید، اول اقداماتی برای آرام نگه داشتن خودتان، کنترل کردن احساسات‌تان و اجازه دادن به فروکش کردن خشم تان انجام دهید.
– از طنز برای رهایی تنشتان استفاده کنید. به شوخی گرفتن می‌تواند به کاهش تنشتان کمک کند. از طنز استفاده کنید تا بتوانید با چیزی که خشمگین‌تان می‌کند، مواجه شوید و انتظارات غیرواقع گرایانه‌ای از پیشرفت امور دارید، از سرتان بیفتند. البته از زخم‌زبان زدن پرهیز کنید، این کار می‌تواند احساسات مخاطبانتان را جریحه‌دار کند و باعث بدتر شدن وضعیت شود.
– راه‌های حل‌های احتمالی را شناسایی کنید. به جای متمرکز شدن بر چیزهای که شما را عصبانی می‌کنند، بر راه‌حل‌هایی متمرکز شوید که می‌توانند مشکل را برطرف کنند. آیا اتاق شلوغ بچه‌تان شما را عصبانی می‌کند. در اتاقش را ببندید. آیا هر شب همسرتان دیر بر شام حاضر می‌شود. ساعت شام را عقب بیندازید. به خودتان یادآوری کنید که خشم هیچ چیز را حل نمی‌کند و فقط ممکن است موقعیت را بدتر کند.
– فعالیت جسمی می‌تواند به کاهش استرس که می‌تواند باعث خشمگین‌تر شدن شما شود، کمک کند. اگر احساس می‌کنید خشم تان دارد بالا می‌گیرد، به پیاده‌روی سریع یا دویدن بپردازید یا اینکه مدتی را صرف انجام فعالیت جسمی لذت بخش دیگری کنید.
– به خودتان زمان استراحت بدهید. در طول زمان‌هایی از روز که تنش‌زا هستند، دوره‌های کوتاه استراحت برای خود بگذارید. چند دقیقه زمان آرام ممکن است به شما کمک کند که آمادگی بیشتری برای مواجهه با امور بدون تحریک یا خشمگین شدن پیدا کنید./ همشهری انلاین

16

نوشته های مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :