پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اندر حکایت حضور های مجازی گوگل می دونه توی کرمان کار نشده!

اندر حکایت حضور های مجازی گوگل می دونه توی کرمان کار نشده!





۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۱۶

اندر حکایت حضور های مجازی
گوگل می دونه توی کرمان کار نشده!
دلواپیش کامانیا
گوگل (به انگلیسی: Google) یک شرکت سهامی عام است که در زمینه- جستجوی اینترنتی، و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند. این تعریف ویکی پدیا از غول بی شاخ و دمی هست که در دهکده جهانی امروزی ابزار دم دستی شهروندان شده. هر چه را که نمی دانیم به سراغش می رویم. در این میان هستند کسانی که دریافت های خود از گوگل را بی چون و چرا می پذیرند و بالای چشم می گذارند. با همه گیر شدن نرم افزارهای پیام رسان و گل سر سبد آنها«تلگرام» در ایران ، نتایج گوگل بیشتر قیافه حق به جانب به خود گرفته است . گوگل که حالا ۱۸ ساله شده است و پولش از پارو و جارو بالاتر می رود به جای بیشتر ما فکر می کند و نتایجی که تحویل کاربران می دهد حلال مشکلات است. اما این به آن معنا نیست که این موتور جست و جو همیشه حرف راست از دهنش بیرون بیاد. انتشار نتایج یک جست و جوی ناشیانه می تواند در کسری از ثانیه آبروی چندین ساله ات را به باد دهد. پس در کار کردن با این غول اینترنتی مواظب باشید.
نتایج اعتبار دهنده
گروههای مجازی که حالا کم کم هویت خود را در ارتباطات جامعه ایرانی پیدا می کنند ، از جمله فضاهایی هستند که پای گوگل مرتب به آن باز می شود. وقتی موضوعی برای گفت و گو در گروه مطرح می شود همیشه عده‌ای پیش قرآول اظهار‌نظر هستند. آنها بی صبرانه مترصد حضور در این فضاهای گپ مجازی هستند که ریسمان صحبت را به دست گرفته و اسب سخن را تا پاسی از شب تازیانه و لگد بزنند. تفاوتی در موضوع بحث هم ندارد. نامبردگان که از قضا تصاویر پروفایل هایشان شبیه هم است و یک جمله حکیمانه به جای عکس بر پیشانی حساب کاربری خود در «تلگرام» دارند از گردشگری ، اقتصاد و مدیریت می دانند تا سیاست و مذهب و کانی شناسی لایه های زیرین هسته سوم در عمق سیاره چی چی کمپلوس! این عده که شاید بلا بدور خود ما هم از آن دسته باشیم بعد از هر مخالفتی که به متن کپی شده و یا نوشته شده شان شود دست به دامان گوگل می شوند. شکلک های تعجب و خشم و دهن دره را سریع تایپ کرده و رو به منتقد می گویند:«آقای محترم شما برو توی گوگل سرچ کن ببین چی میشه» و این چنین است که انگار حجت را بر اعضای گروه تمام کرده و نشانی اصیل ترین منبع را کف دست حضار گذاشته اند .
گروههای استاندار
استاندار کرمان بعد از طرح «مثلث توسعه» حالا چند ماهی می شود که طرح گروههای مجازی «درکنار استاندار» را در «تلگرام» راه انداخته است. چند نفری هم مدیریت این گروهها را بر عهده دارند که «ادمین» صدایشان می کنند.گاهی هم با استاندار ملاقات دارند و فلان و بهمان . روز گذشته در یکی از این گروهها که اعضا مشغول بررسی مشکلات گردشگری شهر کرمان و مخصوصا راور بودند که لطیفی بانگ برداشت:«آقا ما اینجا(کرمان) مشکل مدیریت داریم. شما برو توی گوگل « کرمان » رو سرچ کن ببین چی بهت میده ! هیچ. این یعنی ما کاری نکرده ایم! »و بعد رشته کلام را در بررسی معضلات و مشکلات و مهملات به دست گرفت و تا فی خالدون رفت. از همین رو حقیر نگارنده بر آن شدم که این توصیه احتمالا حکیمانه را جامع عمل پوشانده و کرمان را در گوگل محترم جست و جو کنم آنچه در ادامه می آید نتیجه گوگل در قبال جست و جوی کلمه «کرمان » است.
جست و جوی «کرمان»
کرمان را به این شکل “کرمان” جست و جو کردم. لینک های اول و دوم که گوگل نشان می دهد از «ویکی پدیا» ست . وبسایتی که اطلاعاتی را در زمینه های مختلف به کاربران خود می دهد.در باب کرمان هم توضیحاتی در مورد جمعیت،موقعیت وغیره آورده است.در ادامه لینکی شامل تصاویر کرمان پیشنهاد داده شده است که عکس هایی از گنبد جبلیه و ارگ بم، باغ شاهزاده و شاه نعمت الله و الی آخر در آن دیده می شود.لینک های بعد هم به وبسایت های «شرکت آب و فاضلاب»،«شورای شهر کرمان »،«پایگاه خبری استانداری کرمان» ،«شهرداری کرمان» و کرمان خودرو مربوط می شد. هر چه بیشتر جست و جو کردم کمتر یافتم . گوگل زبان بسته هیچ در باب وضعیت کرمان در چنته نداشت. همانطور که دوستمان در گروه می گفت. از بس که در استان کار نشده گوگل اصلا چیزی نمی داند! باری، آنچه که باعث خرسندی هست اینکه تعداد زیادی از همشهریان به وضعیت استان و شهر حساس بوده و دلواپس اوضاع هستند و این مایه مباهات است . اما چگونگی این دلواپسی هم خود حکایتی ست شنیدنی که می توان در این گروهها دید. اما بیراه نیست که توصیه شود هنگام اظهار نظر آن هم درمورد ابزارهای اطلاع رسانی و اطلاع یابی بیشتر دقت کرده و بدون شناخت آسمان را به ریسمان نبافته و برای نشان دادن وضعیت مدیریت ضعیف استان مخاطبین را به گوگل کردن کلمه «کرمان» در اینترنت حواله نکنیم. ما گوگل کردیم و نشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *