پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش اختصاصی پیام ما از کیفیت پایین نان در کرمان/ نان لاستیکی

گزارش اختصاصی پیام ما از کیفیت پایین نان در کرمان/ نان لاستیکی





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

گزارش اختصاصی پیام ما از کیفیت پایین نان در کرمان/ نان لاستیکی

نان اصلی ترین خوراکی ایرانی هاست و قوت غالب سبد غذایی هر خانواده ای است بنابراین انتظار می رود از کیفیت پایینی برخوردار نباشد اما سال هاست که مردم استان کرمان از کیفیت پایین نان گله دارند.
اشاره مسئولان به کیفیت پایین نان
داستان پایین بودن کیفیت نان در کرمان فقط مربوط به زمان حاضر نیست. سال 89 بود که اسماعیل نجار استاندار سابق کرمان درباره کیفیت نان گفته بود: کیفیت کنونی نان حق مردم کرمان نیست و باید در کوتاه ترین زمان ممکن و برنامه ریزی منظم این مشکل برطرف شود. پس از انتقاد نجار از کیفیت نان در کرمان، کارگروه نان هم تشکیل شد اما نتوانست سبب افزایش کیفیت نان در کرمان شود. بهنام سعیدی فرماندار سابق کرمان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 70 بازرس به صورت رسمی و افتخاری کار نانوایی ها نظارت می کنند. سعیدی تعداد نانوایی های فعال در کرمان را هزار و 800 باب عنوان کرد و ابراز داشت: عوامل انسانی، تکنولوژی پخت و همچنین وضیت دستگاه ها در کیفیت نان تاثیرگذار هستند. نکته جالب اینجاست که این 70 بازرس هم دوای درد بی کیفیتی نان در کرمان نشدند که اگر می شدند همچنان کیفیت نان در کرمان پایین نبود. استاندار فعلی کرمان هم به کیفیت پایین نان در کرمان اشاره کرده است. علیرضا رزم حسینی گفت: مردم از کیفیت کنونی نان گله مند هستند و این در حالی است که هزینه های تولید نان سنگین است اما نان کیفیت مورد نظر را ندارد. وی همچنین از طرح نان سالم در کرمان صحبت کرد و افزود: باید نانوایی طلایی، نقره ای و برنزی در این استان مشخص و به مردم معرفی شوند تا نان سالم به مردم ارایه شود و ما دنبال اجرای چنین طرح هایی هستیم.
نان لاستیکی
با مردم شهر کرمان که هم صحبت شوی متفق القول از کیفیت پایین نان در کرمان می نالند. مهدی که 30 ساله به نظر می رسد به «پیام ما» می گوید: اگر خرید نان واجب نبود حاضر نبودم برای خرید نان بی کیفیت پول خرج کنم. وی ادامه می دهد: متاسفانه در کرمان فقط نان تازه باید خرید تا قابل خوردن باشد، همینکه نان بماند مثل آدامس می شود. یک زن میانسال که چند نان در دست دارد هم به «پیام ما» می گوید: کیفیت نان کرمان را با دیگر کلانشهرها مقایسه کنید آنوقت می فهمید چه ظلمی در حق ما کرمانی ها می شود. او ادامه می دهد: کیفیت نان سنگک نسبت به دیگر نان ها بهتر است اما باز هم در مقایسه با دیگر استان ها نان سنگک کرمان کیفیت پایین تری دارد. با مرد جوانی دیگری هم صحبت می شوم. او که حسین نام دارد می گوید: نانوایی های آزادپز نان بهتری به مردم می دهند اما قیمت بالایی دارد. وی ادامه می دهد: نانوایی های دولتی نان به مراتب بی کیفیت تری می پزند اما وقتی خانواده ای مصرف نان زیادی دارد مجبور است بخاطر هزینه بالای نان آزاد همان نان 400 تومانی را بخرد که بعد از دو یا سه ساعت مثل لاستیک می شود.
نانوایان آرد را مقصر می دانند
یکی از نانوایان به «پیام ما» گفت: مشکل کیفیت نان به آرد برمی گردد. او که در نانوایی با قیمت دولتی کار می کند ادامه داد: آردهایی که به ما می دهند «ری» ندارد و بعضی مواقع بدون سبوس است. وی تصریح کرد: اینکه می گویند نان لاستیکی می شود بدلیل آرد بی سبوس است. این نانوا البته قیمت پایین نان دولتی را هم یکی از دلایل دیگر کیفیت پایین نان دانست و گفت: با این نان 400 تومانی هزینه های ما به سختی تامین می شود. وقتی کارگری در نانوایی کم حقوق بگیرد قطعا دل به کار نمی دهد و این مسئله هم روی کیفیت نان تاثیر می گذارد. یکی دیگر از نانوایان شهر کرمان به «پیام ما» گفت: متاسفانه آرد کرمان سیاه و زبر است و کیفیت خوبی ندارد. این نانوا که در نانوایی آزادپز کار می کند افزود: آرد کرمان در مقایسه با آرد شیراز، تهران، اصفهان و حتی مازندران خیلی بی کیفیت است چرا که من در این شهرها کار کردم. وی اظهار داشت: وضع ما آزادپزها از دولتی ها بهتر است چرا که می توانیم آرد بهتری را نسبت به آردی که به نانوایی های دولتی می دهند تهیه کنیم اما مشکل اینجاست که در مجموع آردی که در شهر کرمان وجود دارد کیفیت بالایی ندارد. او درباره لاستیکی شدن نان هم گفت: آردی که سبوس نداشته باشد باعث می شود نان بعد از گذشت مدتی مثل لاستیک شود. گفتنی ست نان در این نانوایی آزادپز که در شهرک باهنر واقع شده است با قیمت های هزار و 200 تومان برای نان سبوس دار، 2 هزار تومان برای نان جو و 600 تومان برای نان کوچک عرضه می شود.
کیفیت آرد در کرمان مناسب است
فرماندار کرمان که اخیرا از کارخانه آرد صاحب الزمان کرمان هم بازدیدی داشته است، به «پیام ما» گفت: کیفیت آرد تولیدی در کرمان خوب است. محمد علی توحیدی افزود: با توجه به ذخیره گندم بسیار خوبی که استان دارد و گندمی که ارد خوبی از آن با سبوس گیری 13 درصد بدست می اید، آرد مناسبی تولید می شود. وی در پاسخ به این سوال که اگر آرد کیفیت بدی ندارد پس چرا مردم از کیفیت نان گله دارند، گفت: کیفیت پایین نان ناشی از عدم توجه نانوایان به عمل آوری است. در پخت نان سه عامل آرد، هنرمندی نانوا در تبدیل آرد به خمیر و نان و عمل آوری که شامل ساعاتی است که باید این خمیر نگهداری شود، تاثیر گذار است. فرماندار کرمان تصریح کرد: اگر حتی آرد خوبی هم داشته باشیم اما به 2 عامل بعدی توجه نکنیم، نان بی کیفیت تولید می شود در حالی که اگر حتی آرد نیمه مناسب هم داشته باشیم اما به 2 عامل دیگر توجه شود می توان نان با کیفیتی را به مردم عرضه کرد. توحیدی در پایان با اشاره به طرح نان سالم گفت: بازدید از کارخانه آرد صاحب الزمان و چند نانوایی دولتی و آزادپز در راستای فراهم کردن مقدمات همین طرح است.
کیفیت نان کرمان از متوسط
کشوری بالاتر است
چندی پیش هم مسئول کیفیت گندم آرد و نان شرکت غله استان کرمان به مهر گفت: با استناد به بررسی های انستیتو تغذیه تهران درصد تاثیرگذاری مهارت کارگری در کیفیت نان ۳۳ تا ۴۰ درصد است. ماشاا… محمدی درباره کیفیت نان کرمان هم گفت: طبق آخرین بررسی های طی مهرماه و شهریور ماه کیفیت نان استان کرمان از متوسط کشوری بالاتر است، در این بازه زمانی بالاترین نمره ای که به نان داده شده ۸۵ بوده که نمره متوسط کیفیت نان استان کرمان ۷۸ و متوسط کشوری ۷۵ است. وی با اذعان به این نکته که وضعیت کیفیت نان از چندین دیدگاه تغذیه، عدم استفاده از مواد مضر مانند جوش شیرین در خمیر نان، کم کردن میزان نمک در نان و افزایش درصد سبوس قابل بررسی است، بیان داشت: مصرف جوش شیرین در نان از ۱۵ سال پیش در کرمان حذف شده و این استان از جمله استان های پیشدم در زمینه حذف جوش شیرین از خمیر نان به شمار می رود.
سفیدی نان دلیل بر کیفیت بیشتر نیست
مدیرکل غله کرمان به «پیام ما» گفت: آرد کرمان از کیفیت خوبی برخوردار است چرا که 80 درصد گندم ما در ماه های گرم وارداتی است و 20 درصد داخلی. نژاد بیگلری افزود: در ماه اخیر با تصمیمات گرفته شده که همه کارخانه ها باید درصد سبوس گیری را رعایت کنند. چرا که هرچه آرد سبوس بیشتری داشته باشد نان ارزش غذایی بیشتری دارد گرچه که نان تیره تر می شود. سفیدی نان دلیل بر کیفیت بیشتر نان نیست بلکه نان های سفید، سبوس کمتری دارند در حالیکه نان های تیره تر سبوس بیشتری دارند و ارزش غذایی بالاتری دارند. وی تصریح کرد: در بحث کیفیت نان ما مرتب در حال رصد هستیم و معدل کیفی نان کرمان از متوسط کشوری بالاتر است و با اجرایی شدن طرح جامع نان سالم در روزهای آینده وضعیت نان و آرد در کرمان بهتر هم می شود. مدیرکل غله کرمان درباره گلایه برخی از مردم نسبت به لاستیکی شدن نان ها گفت: اگر نانوایی از آرد با سبوس کم استفاده کند نان ها این مشکل را پیدا می کنند که مصر هستیم همه کارخانجات تولید آرد در کرمان بحث سبوس گیری را رعایت کنند. به همین دلیل تا پیش از این نانوایی ها از هر کارخانه ای که می خواستند آرد تهیه می کردند اما الان قرار شده است هر نانوایی از کارخانه نزدیک به محل خود آرد بخرد در نتیجه وقتی سهمیه یک کارخانه فیکس شود و مشتری داشته باشد، بحث سبوس گیری را رعایت می کند.
ضرری که سهم مردم است
در حالی که نانوایان معتقدند کیفیت پایین آرد عامل اصلی بی کیفیتی نان در کرمان است، مسئولان نانوایان را در این امر بیشتر از کیفیت آرد مقصر می دانند و در میان پاس دادن تقصیر بی کیفیتی نان در کرمان فقط مردم هستند که باید از این نانی استفاده کنند که در مقایسه با دیگر شهرها بسیار بی کیفیت است و مسئولان مربوطه باید هرچه سریعتر نسبت به بهبود کیفیت نان در کرمان اقدام کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *