پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسجد جامع کرمان در معرض تخریب

مسجد جامع کرمان در معرض تخریب





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶

مسجد جامع کرمان در معرض تخریب
پس از آسیب دید برخی بناهای تاریخی مثل حمام باغ لـله در کرمان، به نظر می رسد این بار نوبت به مسجد جامع کرمان رسیده است. آنطور که مهر گزارش داده خطر بالا آمدن آب‌های زیرزمینی، مسجد تاریخی جامع کرمان را در معرض نم‌زدگی قرار داده است به طوریکه دیوارها و ستون‌های شبستان‌های این مسجد با مشکل جدی مواجه شده است. این مسجد یکی از خاطره انگیزترین مکانهای مذهبی و تاریخی کرمان محسوب می شود که در تاریخ معاصر شهر کرمان نیز نقش انکارناپذیری دارد.
مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در مجاورت بازار تاریخی کرمان قرار گرفته است و دارای چهار ایوان و سردر رفیع است که در دوران امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر در سال ۷۵۰ هجری قمری بنا شده است. در حمله آقا محمد خان قاجار در سردر شرقی دچار تخریب و در زمان مبارزه با حکومت طاغوت نیز در حادثه حمله ساواکیها و کولی ها دچار آتش سوزی شده است اما همیشه سرپناه و محلی امن برای مردم این شهر بوده است، مسجد جامع مظفری همچنین قبل از احداث مصلای شهر کرمان ۱۴ سال محل برگزاری نماز جمعه این شهر و مراسمهای عزاداری و حضور هیات های مذهبی بوده است اما هم اکنون پس از سالها نقش آفرینی در پهنه تاریخ این شهر پیکر خسته اش در دست مخاطره ای جدید رها شده است. گر این روزها به مسجد جامع کرمان سری بزنید دربهای چوبی نم زده اش و وجود چندین پمپ آب در اطراف مسجد و دیوارهای نم زده و تراشیده شده اش خود نمایی می کند. شدت نم زدگی در مسجد به حدی است که بوی نم در فضای شبستانهای پیچیده است دیوارهای این بناهای تاریخی تا ارتفاع دو متری از سطح زمین دچار نم زدگی و گاه ریزش شده است این مشکل در طول زمستان و در زمان پیک بارش باران در شهر کرمان بیشتر از هر زمان دیگر خودنمایی می کند.
قرار گرفتن مسجد جامع کردن در چند متری فروتر از سطح زمین باعث شده است آبهای زیر زمینی شهر بیشترین خسارت را به این مسجد تاریخی بزنند و هر چند گفته می شود که وضعیت آبهای زیر زمینی کرمان با اجرای طرح زه کشی در زیر سطح شهر تا حدودی بهبود یافته است اما همچنان بناهای تاریخی شهر در بافت قدیم این شهر در خطر شدید نم زدگی قرار دارند.
حسین عزیزی زاده یکی از متولیان این مسجد به مهر گفته: مسئولان باید در اسرع وقت چاره ای برای رهایی این مجموعه تاریخی و مذهبی کرمان بیندیشند زیرا آبهای زیر زمینی در حال خسارت به بخشهای مختلف مسجد است و به مرور زمان حجم این خسارتها نیز بیشتر می شود. نم زدگی ستونها، دربهای چوبی و دیوارها به سادگی قابل مشاهده است و بوی نم فضای شبستانها را گرفته است و بخشهایی از زمین ورودی مسجد و صحنها و صفه ها دچار مشکلات ناشی از وجود این آبها شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *