سایت خبری پیام ما آنلاین | هیوندا سوناتا 2015؛ جنسیسی کم مصرف تر

هیوندا سوناتا 2015؛ جنسیسی کم مصرف تر





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶

هیوندا سوناتا 2015؛ جنسیسی کم مصرف تر

به کوشش آرین اسدی
پنج سال است که سوناتا در سگمنت سدان های متوسط استانداردهای جدیدی در زمینه مصرف سوخت، جاداری و استایل تعریف کرده است و مدل 2015 نیز همین نقاط قوت فعلی را حفظ کرده و در کنار ارزش بیشتر در برابر مبلغ پرداختی را نیز اضافه کرده است.
سوناتا 2015 با کد LF شناخته می شود یک سدان متوسط خانوادگی 5 نفره است. هیوندا در سال 2015 طول، عرض، ارتفاع و ویل بیس (فاصله محور جلو و عقب) سوناتا را افزایش داده است. طول کلی 1.3 اینچ بیشتر شده، ویل بیس 0.4 اینچ افزایش یافته و عرض آن 1.2 اینچ بیشتر شده است. با اینکه سوناتا بزرگترین ویل بیس در این سگمنت را ندارد نسبت به رقبای عمده خود فضای سرنشین بیشتری ارائه می دهد. طراحی بیرونی سوناتای 2015 نسبت به قبل با وقار تر شده و طرح آن برگرفته از جنسیس سدان است که بیشتر روی جنبه لوکس بودن تمرکز دارد. داخل سوناتا مانند جنسیس شده است و کیفیت مواد بهبود یافته و لیست آپشنهایی که در آن به کار رفته از نوعی است که بیشتر در خودروهای لوکس دیده می شود. پنج سطح متفاوت تریم برای آن در نظر گرفته شده که شامل SE، Sport، Limited، Eco، و مدل تست شده در این مقاله Sport 2.0T است. سه موتور مختلف 4 سیلندر در دسترس هستند و تمام مدل ها (تریم ها) دیفرانسیل جلو هستند. تا سال 2015 یک مدل هیبرید با طراحی مجدد نیز اضافه خواهد شد ولی تا زمان عرضه مدل هیبرید 2014 در کنار مدلهای جدید فروخته می شود.
موتور و گیربکس:
مدل Sport 2.0T قوی ترین انتخاب در بین مدلهای 2015 است که 245 اسب قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به منظور رقابت با رقبای 6 سیلندر تنفس طبیعی مانند تویوتا کمری و هوندا آکورد طراحی شده است.
مدل پایه با حجم 2.4 لیتر (تنفس طبیعی) 185 اسب قدرت دارد که نسبت به سال پیش 5 اسب کمتر شده است. هر دو موتور 2.0 و 2.4 مجهز به گیربکس 6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی هستند. در مدل 2.0 توربو امکان تعویض دنده ها از طریق شیفترهای فرمان نیز وجود دارد که برای خودرویی در این سگمنت هم خوشایند و هم غیر عادی است.
موتور سوم در برنامه تولیدات سوناتا یک موتور جدید محسوب می شود. موتور مذکور از نوع 1.6 لیتر توربوشارژ 4 سیلندر با 177 اسب قدرت و 264 نیوتن متر گشتاور است. گشتاور این موتور به طور قابل ملاحظه ای از نمونه 2.4 لیتر تنفس طبیعی بیشتر است. برای دستیابی به کمترین مصرف سوخت این موتور 1.6 که فقط در تریم Eco نصب می شود مجهز به گیربکس 7 دنده دابل کلاچ اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است.
رانندگی با آن چگونه است؟
احتمالا بارزترین ویژگی شخصیتی سوناتا در بین تمام مدلهای آن سکوت مطلق آن است. سوناتا خودرویی ساکت است. جذب ناهمواریهای جاده با تعلیقی بی صدا بزرگترین نقطه قوت این سدان متوسط است. کیفیت سواری آن (فارغ از نوع تریم) به خوبی تحت کنترل بوده و هرگز خشن نیست. با اینکه شکایت خاصی نمی توان از قابلیتهای دینامیکی سوناتا کرد ولی رانندگی با آن هیجان زیادی ندارد. حتی قوی ترین مدل آن (اسپرت 2 لیتری توربو) مشکل جدی کمبود قدرت دارد ولی نسبت به مدل پایه خیلی سریعتر سرعتش به محدوده سرعت بزرگراه می رسد. در تست نشریه Edmunds مدل اسپرت در عرض 8.3 ثانیه به سرعت 96.5 کیلومتر رسید که در بین خودروهای 4 سیلندر دیگر در این سگمنت رقمی متوسط است. رقبای 6 سیلندر سوناتا حدود 2 ثانیه زودتر از آن به همین سرعت می رسند.
در تست ترمزگیری نشریه ادموندز سوناتا Sport 2.0T برای توقف کامل از سرعت 96.5 کیلومتر نیاز به 38.1 متر مسافت داشت. با اعمال بیشترین نیروی ترمز، سوناتا تعادل خود را حفظ کرد و دایو دماغه خیلی کمی داشت. با اینکه پدال ترمز سفتی و حس اطمینان خود را در تستهای ترمز متوالی حفظ کرد ولی مسافت ترمز 1.5 متر افزایش یافت. در مدل اسپرت 2 لیتری توربو علاوه بر شیفتر فرمان، غربالک فرمان در قسمت بالای پای راننده از نوع صاف است که نسبت به غربالکهای کاملا مدور در تریم های دیگر بهتر است. ولی همچنان هیوندا خودرویی اسپرت برای لذت رانندگی نیست. هوندا آکورد اسپرت که گیربکس 6 دنده دستی ارائه می کند رانندگی بسیار لذت بخش تری نسبت به سوناتا دارد. رانندگی با مدل Eco تعجب آور است زیرا نسبت به مدل پایه بسیار قویتر است و رفتار جاده ای مشابهی دارد و در عین حال کم مصرف ترین عضو خانواده سوناتا و از مدل اسپرت 2 لیتری توربو نیز ارزان تر است. همچنین از نظر امکانات نیز زیاد فقیر نیست و می توان با پکیج تکنولوژی صاحب آن شد که شامل آپشنهای اضافه ای مانند سیستم ناوبری، شناسایی نقطه کور و صندلیهای جلو با سیستم گرمایش و .. است. در تمام تریم ها سه حالت رانندگی وجود دارد: Normal، Sport، و Eco که نوع کالیبراسیون گیربکس و عکس العمل دریچه گاز را با نیازهای شما هماهنگ می کنند. در مدل اسپرت سفتی فرمان نیز بیشتر می شود. اختلاف میان حالت Eco و Sport ناچیز است و اگر هنگام رانندگی صبر و حوصله تان از دیگران بیشتر است می توانید از حالت Eco اجتناب کنید.
مصرف سوخت:
اگر هدف شما از خرید سوناتا مصرف سوخت پایین باشد مدل Eco انتخاب واضح است. مصرف سوخت آن بر اساس استاندارد EPA در شهر 8.4 لیتر، در جاده 6.18 لیتر و در سیکل ترکیبی 7.35 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. البته مشکل اینجاست که مصرف آن فقط 0.78 لیتر کمتر از مدل 2.4 لیتری است که قیمت مدل پایه آن 2.125 دلار پایینتر است. ولی مدل 1.6 لیتری به خاطر گشتاور بهترش رانندگی لذت بخش تری نسبت به نمونه 2.4 لیتری دارد. مصرف سوخت در تریم های اسپرت و لیمیتد با موتور 2.4 لیتری (8.4 ترکیبی/9.8 شهر/6.7 اتوبان) و مدل پایه تریم SE نیز (8.11 ترکیبی/9.4 شهر/6.35 اتوبان) با همان موتور اعلام شده که مصرف بیشتر تریم های اسپرت و لیمیتد به گفته یکی از نمایندگان هیوندا به خاطر سایز بزرگتر تایر و رینگ و وزن تجهیزات اضافه آنهاست.
داخل کابین سوناتا و امکانات آن چگونه است؟
به بیان ساده داخل سوناتا بسیار بزرگ است. احتمالا در کابین سوناتا هیچ وقت نیازمند فضای بیشتر نخواهید بود. افراد بالغ با سایز بزرگ در صندلی های عقب آن راحت خواهند بود و فضای سر و پا برای سرنشینان جلو در سوناتا جزو بهترین در کلاس خودش است. طراحی کنسول وسط نسبت به مدل قبلی که حالتی عمودی داشت بیشتر حالت افقی پیدا کرده و باعث افزایش عرض کابین شده است. با این حال در طراحی کابین ویژگی نوآورانه ای به چشم نمی خورد. حس جاداری سوناتا در تمام رقبای آن وجود ندارد. چیدمان دکمه های طوری است که استفاده از آنها را آسان می کند و برای سیستم ناوبری، تلفن، رادیو و سیستم های رسانه ای دکمه های جداگانه در نظر گرفته شده است. کنترل سیستم تهویه از طریق دکمه های مدور انجام شده و صفحه نمایش اینترفیس لمسی هیوندا که کار کردن با آن راحت است همچنان وجود دارد. در تریم لیمیتد صندلی های تمام چرم در دسترس هستند ولی صندلی های چرم نارنجی در مدل اسپرت 2 لیتری توربو بهتری ظاهر را دارند. صندوق بار سوناتا با حجم 461 لیتر با صندوق حجیم فولکس پاسات برابری می کند. سایه بان شیشه عقب، کروز کنترل با قابلیت توقف کامل خودرو، در هوشمند صندوق عقب که با نزدیک کردن کلید به آن و صبر کردن به مدت 3 ثانیه در صندوق اتوماتیک باز می شود، سیستم گرمایش و سرمایش برای صندلی راننده و سرنشین کناری راننده (برای صندلی عقب بنا بر سفارش)، سیستم گرمایش برای فرمان در پکیج Tech، بلوتوث، USB، خروجی اضافه، سیستم Apple CarPlay برای ارتباط iPhone با صفحه نمایش 8 اینچی سیستم ناوبری بخشی از امکانات ویژه سوناتا 2015 هستند. سیستم هشدار هنگام برخورد از جلو، سامانه شناسایی نقاط کور و سیستم اخطار خارج شدن از لاین از دیگر موارد قابل ذکر هستند. در میان تجهیزات ایمنی سوناتا 2015 می توان به 7 ایربگ (به طور استاندارد) که شامل ایربگ های زانوی راننده هم می شود اشاره کرد. مقاومت پیچشی شاسی 41 درصد و استحکام خمشی آن 35 درصد بهتر شده است. در تست موسسه NHTSA سوناتا 5 ستاره ایمنی دریافت کرد.
سوناتا برای چه افرادی مناسب است؟
اگر در جستجوی یک سدان متوسط خانوادگی هستید که بسیار جادار و ساکت باشد و کابین آن کاربردی باشد سوناتا 2015 قطعا همان خودرویست که دنبالش بودید. امکانات فراوان با قیمتی رقابتی و گارانتی 10 ساله/160 هزار کیلومتر دلایل دیگری برای انتخاب سوناتا هستند.
برای خرید سوناتا 2015 به عاملیت مجاز 341 هیوندای کرمان (گروه خودرویی دلیلی) واقع در خیابان شهید صدوقی نبش والفجر جنوبی مراجعه کنید. تلفن:32455237

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *