سایت خبری پیام ما آنلاین | طعم تلخ خواب شیرین در کام مردم زرند/ انتشار شبانه بوی مشمئز کننده

طعم تلخ خواب شیرین در کام مردم زرند/ انتشار شبانه بوی مشمئز کننده





۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۴۲

طعم تلخ خواب شیرین در کام مردم زرند/ انتشار شبانه بوی مشمئز کننده
انتشار بوی آزار دهنده کارخانه های کک سازی و قطران در حومه شهر زرند در طول شب خواب راحت را از چشم مردم این شهر گرفته و نگرانی ها را در خصوص میزان آلایندگی این کارخانه ها هر روز بیشتر می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان زرند یکی از شهرستانهای پر جمعیت و توسعه یافته در شمال شهرستان کرمان محسوب می شود که این شهر در کنار سیرجان و رفسنجان جزو شهرستان های صنعتی و معدنی کشور محسوب شده و هر سه شهر با نگرانی های زیست محیطی به دلیل فعالیت گسترده صنایع آلاینده از جمله مس سرچشمه و صنایع فولاد در سیرجان مواجه هستند.
در سالهای پایانی دولت گذشته بود که کارخانه های متعدد کک سازی و قطران و زغال شویی یکی پس از دیگری در شهرستان زرند احداث و به بهره برداری رسیدند هم اکنون نیز کار احداث کارخانه فولاد در این شهرستان در حال انجام است.
این شهرستان یکی از بزرگترین مجموعه های معدن زغال سنگ و سنگ آهن کشور را در خود جای داده است و به دلیل وجود همین پتانسیل مسئولان استان تصمیم گرفتند از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کنند و در نهایت زمینه را برای ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی در بخش صنعت استان مهیا کنند. تکنولوژی استفاده شده در این دو کارخانه چینی بود و از ابتدا نیز اما و اگرها در خصوص استاندارد بودن و قدمت تکنولوژی این واحدهای صنعتی مورد بحث قرار گرفت. پس از این تصمیم بود که کار احداث دو کارخانه کک سازی و قطران در نزدیکی شهر زرند آغاز شد و در زمان کوتاهی نیز به بهره برداری رسید.
تکنولوژی استفاده شده در این دو کارخانه چینی بود و از ابتدا نیز اما و اگرها در خصوص استاندارد بودن و قدمت تکنولوژی این واحدهای صنعتی مورد بحث قرار داشت. از زمان بهره برداری نخستین کارخانه کک سازی و قطران با نام زرند در نزدیکی این شهر بود که ساکنان اطراف از جمله روستاییان و مردم شهر زرند شاهد بروز بومی بسیار مشمئز کننده ای بودند که از آن به عنوان بوی تخم مرغ گندیده یاد می کردند و درست از همین جابود که نگرانی های مردم از بعد سلامت و رفاه مردم بیشتر شد.
این بو عمدتا از ساعت ۱۲ هر شب تا ساعت هفت صبح گسترش می یابد و طعم خواب شیرین را در خاطر مردم تلخ کرده است.
احداث دو مجتمع آلاینده جای سوال دارد
بهنام محسنی یکی از ساکنان شهر زرند است که نگرانی خود را از بروز این مشکل پنهان نمی کند و به خبرنگار مهر می گوید: از ابتدا نیز احداث دو مجتمع صنعتی که موجب آلودگی زیست محیطی می شوند در چند کیلومتری شهر زرند سوال برانگیز بود و مشخص نیست چرا اجازه ساخت این واحدها در نزدیکی شهری که هزاران نفر جمعیت دارد داده شده است. وی افزود: نزدیکترین این کارخانه ها به زرند تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و تکنولوژی احداث این کارخانه ها نیز صادرات تکنولوژی چینی است و از استانداردها لازم برخوردار نیست.
وی گفت: طبق گزارشهایی که چندین بار توسط مسئولان به مردم داده شده است به این کارخانه ها اخطارهای متعدد داده شده است و ما امیدواریم مشکل در اسرع وقت برطرف شود.
نگران سلامت خانواده هایمان هستیم
زهرا سام نژاد دیگر شهروند زرندی نگران شرایط زیست محیطی خانواده اش است و به مهر می گوید: خبرهایی در خصوص آلایندگی شدید این گازها شنیده می شود که از سوی مسئولان تائید نشده اما اگر این گازها خطر آفرین نیستند چرا کارشناسان نسبت به این تهدیدهای زیست محیطی هشدار می دهند و فقط مسئولان و مدیران این کارخانه ها این هشدارها را رد می کنند. وی افزود: اینکه وجود صنعت و توسعه اقتصادی برای شهرستان زرند یک مزیت محسوب می شود قابل درک است اما این سوال را مطرح می کنیم که آیا این مزیت اقتصادی باید به بهای به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی مردم باشد و چرا با وجود اینکه امکان ساخت این واحدهای صنعتی در فاصله ای دور تر از شهر بوده این کارخانه ها در نزدیکی شهرها احداث شده اند و چرا بدون مجوز زیست محیطی برای بهره برداری اقدام به فعالیتهای صنعتی می کنند.
وی گفت: نباید به این مساله اینگونه نگاه شود که کارخانه ها در دولت گذشته احداث شده اند و در دولت فعلی نگرانها برای فعالیت آنها افزایش یافته بلکه نگاه باید کاملا برپایه سلامت عمومی و مسائل زیست محیطی باشد چون پای زندگی و سلامت فرزندان ما در میان است و سایر مسائل کاملا بی معنی است.
اخطارهای لازم به این واحدهای آلاینده داده شده است
در این میان رئیس سازمان محیط زیست استان کرمان در گفتگو با مهر نگرانی های خود را از آلودگی این واحدهای صنعتی پنهان نمی کند و از اخطارهای مکرر این سازمان و برگزاری جلسه های متوالی با مسئولان شهرستان و کارخانه های قطران و کک سازی سخن می گوید و تاکید دارد که تمام صنایع بزرگ باید زیر چتر نظارت و پایش آلودگی قرار گیرند و استانداردهای زیست محیطی را انجام دهند در غیر این صورت مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. هر دو این کارخانه ها در زمان احداث مجوز احداث را از مسئولان وقت گرفته اند اما هیچ کدام از این کارخانه ها مجوز بهره برداری ندارند و ما در این خصوص مجوزی صادر نکرده ایم.
محمود صفرزاده در این خصوص اینگونه توضیح می دهد که دو کارخانه در محدوده زرند وجود دارد که هر دو این کارخانه ها در زمان احداث مجوز احداث را از مسئولان وقت گرفته اند اما هیچ کدام از این کارخانه ها مجوز بهره برداری ندارند و ما در این خصوص مجوزی صادر نکرده ایم. وی تصریح کرد: کارخانه کک و قطران زرند چندین سال دارد کار می کند و نزدیک تر به شهر زرند است اما کارخانه کک و قطران ایرانیان کمی دورتر از کارخانه نخست بنا شده است.
صفرزاده افزود: کک و قطران زرند پس از پایش و نظارتهای متعدد زیست محیطی اخطارهای متعدد را گرفته است و یک سری اقدامات را نیز برای رفع نگرانیهای زیست محیطی انجام داده است اما با توجه به شرایط و پایشها پیگیریها همچنان ادامه دارد کارخانه ایرانیان نیز در مقطعی کار آزمایشی را شروع کرد اما چون میران آلودگی بالا بود فعالیتش متوقف شد.
سولفید هیدروژن موجب بوی نامطبوع است
رئیس سازمان محیط زیست استان کرمان بیان کرد: پیگیری های زیست محیطی برای این دو کارخانه به دقت ادامه دارد و حتی سازمان مرکزی برنامه های حوزه محیط انسانی برای این دو کارخانه گذاشتند و هر دو کارخانه موظف شدند در کوتاه مدت مشکلات را برطرف کنند.
وی افزود: حتی این دو کارخانه قرار شد طرح مدلینگ را پیگیری کنند و ببینید تا چه شعاعی در محیط اطراف کارخانه شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد. وی دلیل بومی مشمئز کننده را به دلیل انتشار گاز سولفید هیدروژن عنوان کرد و گفت: این گاز بومی تخم مرغ گندیده می دهد و مردم و شهروندان را آزار می دهند. نگرانی دیگر آلایندگی به دلیل آلاینده های آروماتیک و یا ایزوکربنهای حلقوی است که یک مقدار خطرشان بیشتر از H۲S است و به این کارخانه ها اخطار داده شده که ظرف مدت یک ماه باید مشکل را برطرف کنند.
رئیس سازمان محیط زیست استان کرمان گفت: نگرانی دیگر آلایندگی به دلیل آلاینده های «آروماتیک» و یا «ایزو کربن های» حلقوی است که یک مقدار خطرشان بیشتر از سولفید هیدروژن است و به این کارخانه ها اخطار داده شده که ظرف مدت یک ماه باید مشکل را برطرف کنند.
وی افزود: پس از این یک ماه اگر مشکل برطرف نشود با حضور مسئولان شهرستان در حوزه اجرایی و قضایی و نمایندگان سازمان محیط زیست در بخش پایش جلسه ای برگزار و در صورت عدم رفع مشکلات چاره ای جز اجرای قانون و توقف کار را نخواهیم داشت.
فرماندار شهرستان زرند نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: جلسات متعددی در خصوص رفع این مشکل برگزار شده و به طور حتم اراده مسئولان اجرایی رفع مشکل است.حبیب الله خنجری افزود: مواردی که موجب آلایندگی شده از طریق محیط زیست اعلام شده است و ما انتظار داریم کارخانه ها در اسرع وقت مشکلات را رفع کنند.وی افزود: قسمت هایی از کار انجام شده و به نظر می رسد اقدامات کارخانه ها برای رفع مشکلات در حال انجام است و امیدواریم طی مدتی که داده شده شاهد رفع آلایندگی باشیم.
با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند از ابتدا جانمایی این کارخانه ها در نزدیکی شهر زرند اشتباه بوده است اما انتظار می رود با نصب سیستمهای رفع آلایندگی و تغییر سیستمهای غیر استاندارد این واحدهای صنعتی در کنار چرخیدن چرخهای صنعت سلامت عمومی جامعه نیز تامین شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *