سایت خبری پیام ما آنلاین | گسترش سایه تهدید بیماری های انتقالی بین انسان و حیوان

گسترش سایه تهدید بیماری های انتقالی بین انسان و حیوان





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵

گسترش سایه تهدید بیماری های انتقالی بین انسان و حیوان
دکتر جواد نگارستانی کارشناس دامپزشکی استان کرمان گفت: در شرایط حساس کنونی جهان و همچنین تغییرات بوم‌شناختی ناشی از خشکسالی و بروز دگرگونی‌های اقلیمی و آب و هوایی، خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید می‌کند.
این کارشناس دامپزشکی در رابطه با تاریخچه نامگذاری روز مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ایسنا گفت: حدود 130 سال پیش یعنی ششم ژولیه 1185 میلادی پسربچه‌ای 9 ساله توسط یک سگ هار مجروح و از 14 نقطه بدن دچار جراحات می‌شود که او را نزد لویی پاستور برده و وی هم با واکسیناسیون ابداعی خود این کودک را از ابتلا به هاری نجات می‌دهد.
نگارستانی گفت: در تقویم کشور ما نیز روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری شد اما متاسفانه علی‌رغم حساسیت و اهمیت این روز از تقویم برداشته شد که امیدواریم بار دیگر این روز مهم در تقویم رسمی کشور و جهت یادآوری به مردم و توجه به این بیماری‌ها گنجانده شود.
کارشناس دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر خطر ابتلا به زئونوزهای نوپدید نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است گفت: از بین 1709 عامل عفونی شناخته شده انسان، تعداد 832 مورد یعنی حدود 49 درصد آن‌ها زئونوزها بوده و 156 مورد نیز عواملی که برای نخستین بار ظاهر و نوپدید گفته می‌شوند.
نگارستانی با یادآوری اینکه تعداد 114 مورد یعنی میزان 73 درصد از عوامل نوپدید به عنوان زئونوزها شناخته می‌شوند تصریح کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت WHO، هرگونه بیماری یا عفونتی که بین حیوان و انسان انتقال می‌یابد به عنوان بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان و زئونوز شناخته می‌شود.
دامپزشکان سربازان خط مقدم مبارزه
با زئونوزها
وی همچنین به اهمیت نقش دامپزشکان در حوزه بهداشت عمومی به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با زئونوزها اشاره و تصریح کرد: اهمیت زئونوزها برکسی پوشیده نیست چراکه گاهی خسارات جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند به طور مثال شیوع زئونوزها موجب ایجاد چالش‌هایی حتی در صنعت گردشگری کشورها شده است.
این کارشناس دامپزشکی بیماری‌هایی همچون جنون گاوی، آنفلوآنزای مرغی، سارس، مشمشه، لیشمانیوز (سالک)، سل، هاری، تب مالت (بروسلزو)، شاربن (سیاه‌زخم)، مرس(سندرم تنفسی خاورمیانه)، تب کریمه‌کنگو و… را از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نام برد.
نگارستانی اظهار کرد: در حقیقت در شرایط حساس کنونی جهان به ویژه شرایط خاص منطقه که متاثر از جنگ‌های فرقه‌ای و تروریسم بین‌المللی، فقر، مهاجرت، سوء تغذیه‌ و اختلالات روانی ناشی از آنها است و از سوی دیگر تغییرات بوم‌شناختی ناشی از خشکسالی و بروز دگرگونی‌های اقلیمی و آب و هوایی جدی می‌باشد، خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سلامت انسان، حیوان و محیط زیست همچون شبکه‌ای به هم پوسته‌اند که هر گونه اختلالی در هریک از آنها عوارض جدی و پیش‌بینی نشده‌ای را به همراه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *