سایت خبری پیام ما آنلاین | مس باز هم در صف انتظار

مس باز هم در صف انتظار





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۳

مس باز هم در صف انتظار

وصال روحیان
کمیته استیناف فدراسیون فوتبال کشور در رای خود به دلیل استفاده غیرقانونی و متقلبانه باشگاه راه آهن تهران از یک بازیکن خارجی علاوه بر جریمه های مالی نتیجه 6 بازی پایانی این تیم در لیگ برتر را سه بر صفر به سود حریفان اعلام کرده است و بدین ترتیب تغییراتی در جدول رده بندی مسابقات به وجود آمده است.
در حال حاضر تیم پیکان تهران در رتبه چهاردهم جدول قرار گرفته است و در شرایط معمول بایستی برای بقا در لیگ برتر در پلی آف به دیدار تیم صعود کننده از لیگ دسته اول فوتبال ایران برود. موردی که قاعدتا بر اساس رای صادره باید اتفاق بیفتد و به دلایل مختلف شکی در آن نیست.
یک حقوقدان ورزشی و وکیل دادگستری نیز در مصاحبه با پیام ما به تفسیر این موضوع می پردازد. وحید قرایی اعتقاد دارد که نمی توان پس صدور رای قطعی بخشی از آثار آن را معطل گذاشت و یا نادیده گرفت چه اینکه یک حکم می تواند وضعیت جدیدی در روابط حقوقی میان افراد ایجاد کند که آثار به وجود آمده ناشی از آن نیز بایستی مورد لحاظ قرار گیرد.
به طور مثال اگر جعلی بودن یک سند ملکی ثابت شده و حکم به ابطال آن صادر شود قاعدتا مالک جعلی نمی تواند به استناد اینکه بخشی از ساخت و ساز آن ملک را انجام داده همچنان بر مالکیت خود پافشاری کند و قاعدتا آثار حکم صادره نیز بر کل ملک ساری و جاری است.
قرائی درباره رای صادره و تاثیرات این رای می گوید: بر اساس این رای تیم راه آهن تهران بر اساس حکم صادره 6 بازی خود را بازنده اعلام شده است و به دلیل کاهش امتیازات به دسته پایین تر سقوط کرده است و تیم پیکان نیز با استفاده از این حکم قانونی به عنوان تیم چهاردهم جدول معرفی شده است که با این رویداد اثری دیگر بر تیم پیکان مترتب می شود. تیم چهاردهم جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال ایران طبق آیین نامه ها بایستی برای بقا به دیدار تیم صعود کننده از پلی آف لیگ دسته اول فوتبال برود. یعنی این حکم به معنای قرار گرفتن پیکان در رده چهاردهم و لزوم شرکت در دیدار پلی آف است و از سوی دیگر با حکم کمیته استیناف و آثار آن تیم استقلال خوزستان در رده سیزدهم جدول قرار گرفته است و نیازی به حضور در پلی آف ندارد. اما پیش از این رویداد و قبل از صدور حکم کمیته استیناف و در جریان رسیدگی به این پرونده در اقدامی که حساب نشده به نظر می رسد دیدار پلی آف میان تیم های مس کرمان نماینده لیگ دسته اول و استقلال خوزستان برگزار شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رای صادره کمیته استیناف می تواند از لحاظ حقوقی به آن بازی تسری پیدا کند می گوید: رویه قضایی چنین موضوعی را تایید می کند چرا که اثر حکم تغییر نتایج تیم راه آهن باعث تغییرات در جدول و حدوث وضعیت جدیدی شده است که بایستی بازی پلی آف را بر اساس آن برنامه ریزی کرد. تصور کنید تیم مس کرمان در بازی پلی آف مقابل استقلال خوزستان به برتری می رسید و اینک بعد از رای کمیته استیناف تیم پیکان در رده چهاردهم جدول فرا می گرفت. آیا بر اساس دیدار مس و استقلال خوزستان می توانستیم نظر به سقوط پیکان به لیگ دسته اول به دلیل شکست استقلال خوزستان بدهیم؟! نه منطق و نه قانون چنین چیزی را نمی پذیرد و حتی آن را می توان به اصل شخصی بودن مجازات ها ربط داد. در وضعیت پیش آمده نیز می بینیم که پیکان در رده چهاردهم قرار گرفته است و در این وضعیت برای بقا نیاز به برگزاری دیدار پلی آف دارد و نتیجه مسابقه مس کرمان و استقلال خوزستان نیز نمی تواند ارتباطی به آن پیدا کند چه اینکه با حکم جدید استقلال خوزستان در جایگاهی قرار گرفته است که اصولا نیازی به برگزاری دیدار پلی آف نداشته و ندارد. با وضعیت جدید که پیش آمده است به نظر می رسد که چاره ای جز برگزاری مجدد دیدار پلی آف نباشد تا روح قانون در فوتبال ایران جاری و بماند.
وحید قرائی در پاسخ به سوال ما که آیا سازمان لیگ که بسیار مصلحت طلب و فراری از حواشی است به برگزاری مجدد این دیدار پلی آف رای مثبت می دهد، به شجاع خلیل زاده و نادیده گرفته شدن حق مس کرمان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مسائلی که جنبه قانونی دارند توسط سازمان لیگ رعایت نمی شوند.
وی نیز با توجه به تجربیاتش از این قبیل مسائل به چراغ سبز گرفتن این رای خوش بین نبود اما اظهار داشت که قانون روشن است و حق برگزاری بازی پلی آف با مس است و مردم هم در باره مسائل شجاع خلیل زاده و هم مسئله پلی آف به خوبی می دانند که حق با کیست.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *