سایت خبری پیام ما آنلاین | کرمان برای زمین خواران نا امن شد، راه و شهرسازی سد راه زمین خواران

کرمان برای زمین خواران نا امن شد، راه و شهرسازی سد راه زمین خواران





۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۵۵

کرمان برای زمین خواران نا امن شد، راه و شهرسازی سد راه زمین خواران

از قدیم الایام وجود داشتند. افرادی که اراضی دولتی را با استفاده از نفوذ و البته با تخلف های زیادی بدست می آورند و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند. زمین خواری از جمله جرم هایی است که به راحتی نمی توان با آن مقابله کرد. در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است « زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود، برخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود.» مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود و حالا اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با همکاری دستگاه قضا و دیگر نهادهای دولتی توانسته در این استان فضای نا امنی را برای زمین خواران بوجود آورد.
رفع تصرف 275 هکتار املاک دولتی
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان چندی پیش از رفع تصرف 275 هکتار املاک دولتی در کرمان خبر داد. به گزارش روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان خداداد مقبلی مبارزه با زمین‌خواری به عنوان اقدامی ارزشمند و دشوار نام برد و از حمایت استاندار کرمان و معاونان وی، شورای تامین و دستگاه قضایی استان کرمان برای ورود به بحث مبارزه با زمین‌خواری تقدیر کرد و ابراز داشت: طی سال‌های گذشته و قبل از سال 92 پرونده‌هایی را در حوزه املاک در محاکم قضایی داشتیم که دوره طولانی را طی می‌کردند تا منجر به صدور رای و رفع تصرف شود. مقبلی با اشاره به اینکه گاهی رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با زمین‌خواری تا سه سال به طول می‌انجامید، تصریح کرد: در این مدت گاهی متصرف اراضی تصرف شده را ساخته و فروخته بود و حق دولت ضایع می‌شد و مشکلاتی را برای همکاران ما از نظر حقوقی ایجاد می‌کرد. وی یادآور شد: با پشتیبانی و حمایت استاندار کرمان در بحث مبارزه با زمین‌خواری این اقدام در محاکم قضایی و پیگیری موارد حقوقی سرعت یافت و رفع تصرف از متصرفان صورت گرفت. مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: سال 93 مبارزه با زمین‌خواران به جد در دستور کار قرار گرفت و استاندار کرمان و یا معاونان استاندار و دادستان و یا نماینده وی در محل رفع تصرف حضور پیدا می‌کردند و به صورت دائمی از ابتدا تا انتهای کار حضور داشتند و کار به بهترین نحو و با کمترین حاشیه اجتماعی برگزار می‌شد. مقبلی اضافه کرد: عزم مسئولان استان کرمان جزم است تا با پدیده زمین‌خواری مبارزه جدی را انجام دهند و تا کنون توفیق خوبی در این زمینه داشته‌ایم. وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی خوبی به مردم انجام شد، زیرا بعضی از مردم ملک دولتی را ناآگاهانه از زمین‌خواران بزرگ خریده بودند و احساس کردیم برخی از تصرفات ناآگاهانه بوده و بدون اطلاع انجام شده است و ما به این بحث ورود کردیم و رفع تصرف در مراجع قضایی مطرح شد و با صدور حکم قاضی توانستیم، رفع تصرف را داشته باشیم. این مسئول ادامه داد: طی سال گذشته 275 هکتار املاک دولتی در حوزه اداره راه و شهرسازی رفع تصرف شد و 458 پرونده در محاکم قضایی صدور رای شده که 232 رای به نفع دولت و حدود 130 رای بر علیه دولت صادر شده است.
کاهش 70 درصدی تصرف اراضی دولتی
مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان هم از برخورد جدی راه و شهرسازی کرمان با پدیده زمین خواری خبر داد. سید ناصر اشرفی گفت: توقف در زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد، اما کاهش را به جد باید بگویم با اقداماتی که در شورای تامین و دستگاه قضایی استان کرمان انجام شده، کاهش 70 درصدی در تصرف اراضی دولتی را داشته‌ایم و ورودی پرونده‌ها با سال گذشته قابل مقایسه نیست. وی تصریح کرد: کرمان را بر 12 حوزه ثبتی تقسیم‌بندی کردیم و با حفاظت از اراضی در استان 275 هکتار در سال 93 و سه ماهه نخست سال جاری از چنگ متصرفان آزادسازی شده است. مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: 740 هزار هکتار از اراضی تحت تصدی ماست و باید نقشه را تهیه و در طرح کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک جانمایی کنیم و نقشه راه‌ها را هم در کاداستر قرار دهیم تا از دست‌اندازی در حریم راه‌ها و جاده‌ها جلوگیری شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *