پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آتش سوزی بزرگ در کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان/ گلناز در روغن سوخت

آتش سوزی بزرگ در کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان/ گلناز در روغن سوخت





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶

آتش سوزی بزرگ در کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان/ گلناز در روغن سوخت

هفته گذشته برای کارخانه روغن نباتی گلناز هفته حادثه خیزی بود. مسمومیت و آتش سوزی دو خبری بودند که از این کارخانه مخابره شدند. تعدادی از کارگران این کارخانه به گفته رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان در اثر مسمومیت غذایی به بیمارستان منتقل شدند و پس از یک روز مرخص شدند اما خبر دوم به مراتب جنجالی تر بود. ساعات پایانی پنج شنبه آتش سوزی بزرگی کارخانه گلناز را فرا گرفت که یکی از بزرگترین آتش سوزی های شهر کرمان در این چند سال اخیر محسوب می شود.
ساعات پایانی پنج شنبه 28 خرداد بود که آتش سوزی بزرگی کارخانه روغن نباتی گلناز که در 15 کیلومتری جاده کرمان- جوپار واقع شده است را را فراگرفت. این دومین بار طی یک سال اخیر است که کارخانه روغن نباتی گلناز با آتش سوزی روبرو می شود اما آتش سوزی پنج شنبه گذشته به مراتب خطرناک تر بود. شعله های آتش به قدری زبانه می کشید که شاهدان می گویند از پل چهارراه جوپاری قابل رویت بود. آتش سوزی بزرگ کارخانه روغن نباتی گلناز از حوالی ساعت 23 پنج شنبه شروع شد و پس از نزدیک به هشت ساعت تلاش، حوالی ساعت 7 صبح روز جمعه مهار شد. البته سایت کرنا که زیرنظر شهرداری کرمان است در اشتباهی فاحش مدت زمان مهار آتش را 5 ساعت و از ساعت 23 تا 7 صبح ذکر کرد! در این آتش سوزی بزرگ 2 سوله این کارخانه که محل نگهداری روغن بودند در آتش سوختند و احتمال داشت آتش به سوله دیگری که محل ذخیره آمونیاک بود سرایت کند که اگر این اتفاق می افتاد، کارخانه روغن نباتی گلناز با انفجار مهیبی روبرو می شد. به گفته فرماندار کرمان خسارات سنگین و هنگفتی در پی این آتش سوزی به کارخانه گلناز وارد شده و هشت نفر در اثر استنشاق دود مسموم شدند که هفت نفر از آنها سرپایی مداوا شدند و یک نفر هم به بیمارستان منتقل شد. گفتنی ست استاندار کرمان هم دیروز از این کارخانه بازدید کرده و گفته: ضمن بررسی دلیل آتش سوزی اگر در این زمینه کوتاهی بوده با مسببان حادثه برخورد و تدابیر اندیشیده شود که شاهد اینگونه حوادث نباشیم.
قبلا به کارخانه گلناز هشدار داده بودیم
معاون عملیات آتش نشانی کرمان به «پیام ما» گفت: اولین تماس با آتش نشانی ساعت 23 و هشت دقیقه بود و اولین خودروهای آتش نشانی در مدت زمانی کوتاهی پس از تماس، به محل کارخانه رسیدند. محمد حسین حیدری افزود: خطر بزرگی که کارخانه گلناز و کارخانه های مجاور را تهدید می کرد، انفجار سوله ذخیره آمونیاک بود که اگر آتش به آن جا می رسید نه تنها کل کارخانه گلناز در خطر نابودی قرار می گرفت بلکه کارخانه های مجاور هم آسیب زیادی می دیدند. وی تصریح کرد: دو سوله ای که آتش گرفته بودند محل ذخیره روغن بودند که وقتی ما به محل رسیدیم تا سقف این سوله ها آتش زبانه می کشید و سقف و دیواره را ذوب کرده بود و ما می بایست به سرعت از گسترش آتش جلوگیری می کردیم. حیدری اظهار داشت: بدلیل نحوه انبارداری کارخانه گلناز که سوله ها نزدیک به هم هستند و به هم راه دارند، احتمال اینکه آتش به سوله آمونیاک برسد زیاد بود که با تلاش فروان این اتفاق نیفتاد.
معاون عملیات آتش نشانی کرمان با اشاره به اینکه کارخانه روغن نباتی گلناز خارج از حوزه خدمات شهری قرار داشته گفت: ستاد بحران استانداری از ما کمک خواست و ما طبق وظیفه به محل رفتیم. علاوه بر این هم از نیروهای فرودگاه، هوانیروز و رفسنجان هم درخواست کمک کردیم. وی تصریح کرد: بدلیل وزش باد هر لحظه بر حجم آتش افزوده می شد. ما که از کرمان راه افتادیم به پل چهار راه جوپاری که رسیدیم زبانه های آتش را دیدیم. محمد حسین حیدری درباره دلیل رخ دادن دو آتش سوزی طی چند ماه در این کارخانه گفت: آتش نشانی نقش نظارتی را ندارد اما ما قبلا به مسئولان این کارخانه اطلاعات لازم را داده بودیم که سوله ها نباید کنار هم قرار داشته باشند و راه داشتن سوله ها به هم خطرناک است اما متاسفانه توجهی به این هشدارها نشده است. وی افزود: کارخانه گلناز باید ضریب ایمنی خود را بالا ببرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. معاون عملیات آتش نشانی کرمان ضمن تشکر از نیروهای آتش نشانی که در این حادثه امدادرسانی کردند، گفت: حضور معاون سیاسی و امنیتی و شهرداری و معاونانش در این حادثه نشان از مدیریت بحران در حادثه داشته است که خوشبختانه نتیجه داد و ماجرا ختم به خیر شد.
کسی از کارخانه گلناز پاسخگو نبود
پس از این حادثه با مسئولان کارخانه گلناز تماس گرفتیم که متاسفانه پاسخی از آن ها دریافت نکردیم. علی رغم تماس های مکرر با کارخانه موفق به صحبت با مدیریت این کارخانه نشدیم و مسئول دیگری هم در این باره حاضر به صحبت نشد. مسئول ایمنی کارخانه روغن نباتی گلناز هم به «پیام ما» گفت: باید این حادثه بررسی شود و بعد صحبت کنم. منعمی تقریبا اکثر سوالات ما را با همین جمله جواب داد. او که مسئول ایمنی این کارخانه است در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال داشت سوله نگهداری آمونیاک در اثر آتش منفجر شود گفت: فاصله آتش تا آن جا خیلی زیاد بود و خطری از این نظر کارخانه را تهدید نمی کرد. وی درباره چرایی رخ دادن دو آتش سوزی در فاصله کمتر از یک سال در این کارخانه گفت: در زمان آتش سوزی قبلی من نبودم و در جریان آن اتفاق نیستم و آتش سوزی اخیر را هم تا زمانی که آواربرداری نشود، علتش نامعلوم خواهد بود.
بی توجهی تا کی؟
در حالی که برای دومین بار طی ماه های اخیر این کارخانه دچار آتش سوزی شده است، انتظار می رفت مسئولان کارخانه روغن نباتی گلناز نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند چرا که امنیت کارکنان به ضریب ایمنی این کارخانه بستگی دارد که متاسفانه پایین است اما متاسفانه مسئولان این کارخانه حاضر به پاسخگویی نیستند. این اتفاق در ماجرای مسمومیت تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز هم تکرار شد تا مشخص شود اساسا مدیران کارخانه روغن نباتی گلناز درباره اشتباهات خود توضیحی نمی دهند و می خواهند با سکوت از تقصیر خود در حوادثی اینچنینی کم کنند.
با توجه به ذخیره مخازن آمونیاک و آتش سوزی های چندباره در این کارخانه به نظر می رسد مسئولان کارخانه تا تغییر شرایط و ایمن سازی براساس استانداردهای روز از بازگشایی مجدد آن جلوگیری نمایند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *