پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 4.2 ميليون هکتار از اراضي استان کرمان مستعد توليد ريزگرد هستند

4.2 میلیون هکتار از اراضی استان کرمان مستعد تولید ریزگرد هستند





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴

4.2 میلیون هکتار از اراضی استان کرمان مستعد تولید ریزگرد هستند

محمود صفرزاده در نشست همدلی و همزبانی مهندسین بسیجی و توسعه کشاورزی در کرمان به روز جهانی بیابان زدایی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز دچار وضع گرد و غبار و ریزگرد هستیم و باید باور کنیم طبیعت از یک قانون پیروی می کند.
وی گفت: حفاظت و صیانت از محیط زیست و مولفه های پایه حیات وظیفه همه اقشار جامعه است و مختص به ارگان خاصی نیست و مردم در حفظ آن کوشا باشند.
وی بیان کرد: شعار جهانی محیط زیست با عنوان هفت میلیارد رویا یک سیاره عنوان شده است که یکی از معانی آن این است همه بر یک قایق سواریم بنابراین باید با احتیاط از محیط زیست و منابع موجود در آن استفاده کنیم و انسان در مقابل تک تک موجودات هستی مسوول است.
وی افزود: بالغ بر 35 چالش زیست محیطی در دنیا شناخته شده است که شامل آلودگی ها و تخریب می شود و در راستای آن ایران و کرمان هم با آن چالش ها مواجه هستند.
وی تاکید کرد: تنوع زیست محیطی بشدت دچار تخریب است و در راس آن انسان است که به طریق خود از محیط زیست بهره برداری می کند.
صفرزاده با بیان اینکه بیش از 60 درصد از منابع آب زیر زمینی در استان کرمان استفاده می شود گفت: بحران آب امروز یک فاجعه زیست محیطی می باشد که بحران خاک هم به آن اضافه شده است.
وی اظهار کرد: 11 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان کرمان وجود دارد که وجود این تعداد از علت هایی می باشد که امروز بافت خاک به علل گوناگون سست و پایدار شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان تحت تاثیر نابسامانی های فرامرزی است گفت: تخریب تنوع زیست محیطی در برخی شهرستان های استان در حال افزایش است.
وی همچنین با اشاره به اینکه از هشت هزار گونه گیاهی کشور، هزار و 350 گونه را استان کرمان در خود جای داده است بیان کرد: استان کرمان به عنوان ویترین تنوع زیست محیطی جهان باید شناخته شود.
وی خاطرنشان کرد: پارک ملی خبر به عنوان نگینی در جنوبشرق می درخشد و 800 گونه گیاهی را در خود جای داده است.
وی گفت: از یکهزار و 400 گونه جانوری در کشور 336 گونه در استان کرمان وجود دارد و 70 گونه آن در معرض خطر هستند که می توان به یوزپلنگ آسیایی و خرس آسیایی اشاره کرد.
صفرزاده افزود: باید اولویت تغییر کاربری را مدنظر قرار دهیم و در چارچوب آمایش سرزمین انجام گیرد تا به محیط زیست آسیب وارد نشود.
وی تاکید کرد: باید دنبال توسعه پایدار و اشتغال مولد و پاک باشیم و به گفته مسوولان 70 هزار مجوز در سامانه های کشاورزی استان داده شده است که باید متخصصین و مهندسین کشاورزی ورود کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان همچنین از کشتار هر روز در حیات وحش ابراز نگرانی کرد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *