پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

یک متخصص طب سنتی هشدار داد:
مصرف آب سرد موجب پیدایش سلول‌های سرطانی خواهد شد
متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصرف آب سرد و یخ را مضر می دانند و بر این عقیده اند که آب سرد چربی مواد غذایی داخل معده را به صورت سفت و غیر قابل جذب در می آورد که این مواد هضم نشده در دیواره سلول ها رسوب کرده و موجب پیدایش سلول های سرطانی در طول زمان خواهد شد. دکتر»هاله تاج الدینی» با بیان این مطلب گفت: پزشکان سنتی عقیده دارند فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذا در یک مدت کوتاه آن است که چون 11 ماه پر از غذا بوده است در مدت یک ماه روزه داری مواد غذایی خود را دفع می کند. همچنین کبد هم برای حل باقیمانده غذای جمع شده در معده صفرای خود را تخلیه می کند و تمام دستگاه گوارش در این مدت استراحت می کنند. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال که بهترین راه حفظ تندرستی است، و طب قدیم و جدید هر دو به آن اعتقاد دارند.
غذاهای مناسب افطار در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی
تاج الدینی در این باره گفت: در طب سنتی توصیه فراوان به مصرف آب گرم در هنگام افطار شده است، چون این عمل باعث گرم شدن معده می شود ضمن آنکه باید توجه کرد مصرف آب سرد هنگام افطار باعث سردی و انقباض معده شده و مانع ترشح مناسب شیره های معده می شود. وی گفت: امروز در طب سنتی مصرف آب سرد و یخ را مضر می دانند و بر این عقیده اند که آب سرد چربی مواد غذایی داخل معده را به صورت سفت و غیر قابل جذب در می آورد که این مواد هضم نشده در دیواره سلول ها رسوب کرده و موجب پیدایش سلول های سرطانی در طول زمان خواهد شد. این متخصص طب سنتی توصیه کرد: استفاده از خاکشیر و تخم شربتی برای افراد سرد مزاج و شربت سکنجبین برای افراد گرم مزاج در ماه رمضان توصیه می شود. وی ادامه داد: از آنجا که در هنگام روزه داری بدن از ذخایر خود استفاده می کند و سوخت و ساز دفع مواد بیشتر است، خون حالت اسیدی بیشتری می گیرد، بنابراین موادی که به خون حالت قلیایی بدهند مثل آب میوهای طبیعی و شیر نیز در ماه رمضان مفید هستند. ناج الدینی توصیه کرد: مصرف مواد قندی طبیعی مثل خرما و شربت های طبیعی به همراه گلاب و….. برای جلوگیری از افت قند خون بعد از افطار مفید هستند. همچنین استفاده زیاد از قندهای ساده مثل شکر- زولبیا و بامیه و….. باعث افزایش ناگهانی قند خون و سردرد هنگام افطار می شود و نوسان شدید قند خون به رگ های مغز آسیب وارد می کند.
غذاهای مناسب سحر در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی
این متخصص طب سنتی گفت: وعده سحر بسیار مهم است، حتی اگر به سبکی وعده صبحانه باشد نباید حذف شود. وی در ادامه افزود: سعی کنید از خوردن غذاهای سرخ کرده در وعده سحر اجتناب کنید، چون در طول روز بسیار تشنه می شوید.مصرف شیر ولرم با خرما- انواع میوه یا آب آن با یک صبحانه مختصر بهترین انتخاب برای وعده سحر هستند. همچنین استفاده از شربت های گیاهی مثل شربت گل سرخ و گل بنفشه به پاکسازی بدن کمک می کنند. تاج الدینی گفت: به اعتقاد بسیاری از اطباء انواع بیماری ها از غذاهای زیادی که از معده می گذرد و تحلیل نمی رود سرچشمه می گیرد و تنها راه درمان روزه است. پس با رعایت رژیم صحیح و پرهیز از پرخوری (چون بلاخره حکمت روزه گرسنگی کشیدن و استراحت اندام های داخلی است) بهترین و بیشترین سود را از روزه خود بگیریم.
راهکارهای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی
متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه گفت: یکی از راهکارهای مقابله با تشنگی پرهیز از مصرف غذاهای خشک و پر ادویه در ماه مبارک رمضان، بویژه در وعده سحری پرهیز از غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین است. وی ادامه داد: افراد برای جلوگیری از ایجاد تشنگی استفاده از مصرف غذاهای نشاسته ای را به حداقل ممکن برسانند و مصرف چای پررنگ و قهوه و کاکائو را نیز کاهش دهند. و از خوابیدن بلافاصله پس از وعده غذایی پرهیز کنند. این متخصص طب سنتی با بیان اینکه بهتر است از انواع سوپ در ابتدای افطار برای کاهش تشنگی استفاده کرد افزود: بهترین شربت ها برای رفع تشنگی عبارتند از: شربت لیمو، شربت خاکشیر، شربت نارنج، انواع آب میوهای طبیعی مانند آب سیب و سکنجبین.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *