پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | میمند؛ سرزمین ِتاریخِ زنده

میمند؛ سرزمین ِتاریخِ زنده





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۴۳

میمند؛ سرزمین ِتاریخِ زنده

یاسین مشهدی

فرصتی پیش آمد تا همراه با گروه کوهنوردی آریاز بم و در کنار 60 همنورد و با حضور 5 عکاس حرفه ای شهرستان بم « علی آهنگران، محمدحسین خراسانی، همتا گلزاری، مهدیه نظام آبادی و فرزانه اکبری» و به سرپرستی آقای وحید رحیمی، به روستای تاریخی- گردشگری میمند سفر کنیم. روستای صخره‌ای میمند که در 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک قرار دارد، از باستانی ترین سکونتگاه های بشر در جهان است که 12 هزار سال قدمت دارد و مجموعه ای از آثار بسیار قدیمی همچون خانه های صخره ای در دل کوه ، قلعه و برجهای مختلف (مربوط به هزاران سال پیش)، میمند را از یک روستا به یک تمدن باشکوه و خاص تبدیل می‌کند. میمند بعد از ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان، سومین اثر تاریخی استان کرمان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و اکنون بعنوان یکی از مهمترین اماکن تاریخی ایران در جذب گردشگر به شمار می رود.
میمند روستای اسرارآمیز و سرزمین ِتاریخِ زنده
میمند از نخستین سکونتگاههای تمدن بشری جهان محسوب می شود و نوع و زاویه کندکاری خانه های این روستا به گونه ای است که ضمن داشتن نور کافی، دمای مناسبی نیز دارند به نحوی که در زمستان گرم و در تابستان سرد خواهند بود. میمند با داشتن صدها خانه کندکاری شده در دل کوه یکی از بی نظیرترین روستاهای ایران و از جذاب ترین اماکن تاریخی – گردگشری جهان به شمار می رود.
میمند نماد تعامل با طبیعت
استر کوئیش لاروش که زمستان گذشته در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند به این روستا سفر کرده بود، میمند را چنین توصیف کرد : چشم انداز فرهنگی میمند نمادی استثنایی از تعامل نزدیک زندگی با طبیعت است که حفاظت از این میراث، اهمیت ویژه ای دارد. لاروش اظهار کرد: نوع زندگی مردم روستای میمند احتمالا در بسیاری از نقاط جهان رایج بوده اما بیشتر آنها از بین رفته و بنابراین این روستا کاملا منحصر به فرد و نمونه ای زنده در این زمینه است. سبک زندگی روستائیان میمند بازتاب فعالیت سنتی است که برای نسل های مختلف ادامه داشته است و بسیار مهم است که طرح مناسبی برای گردشگری تدوین شود تا بدون آسیب رسیدن به سنت های محلی از این سنت ها برای توسعه اقتصادی استفاده شود.
پانوشت: همنوردان گروه کوهنوردی آریاز بم که خود از شهری تاریخی و وارث ارگ باستانی هستند، در سفر به روستای میمند تعامل خوبی با بومیان منطقه داشتند و عکاسان بمی نیز تصاویر متعددی از روستای تاریخی میمند به ثبت رساندند تا در معرفی این روستای اسرارآمیز به هموطنان، سهمی داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *