پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیش بینی پیام ما از خبری که در روز سفر رییس جمهور اعلام میشود کرمان؛ استان پایلوت اقتصاد مقاومتی

پیش بینی پیام ما از خبری که در روز سفر رییس جمهور اعلام میشود کرمان؛ استان پایلوت اقتصاد مقاومتی





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۰۱

پیش بینی پیام ما از خبری که در روز سفر رییس جمهور اعلام میشود

کرمان؛

استان پایلوت اقتصاد مقاومتی

درحالی که علی رغم اصرار استاندار و مسئولان عالی رتبه استان کرمان مبنی بر انتخاب کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی، دو استان دیگر به عنوان پایلوت انتخاب شده بودند،پیش بینی می شود که فردا در سفر رییس جمهور به کرمان، استان کرمان هم به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شود.

بهترین راه حل مشکلات اقتصادی کشور

 از نظر رهبر انقلاب

اولین بار شهریور ماه سال 89 بود که رهبر انقلاب از اقتصاد مقاومتی صحبت کردند. آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور گفتند که ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم. از آن تاریخ تاکنون، بر اساس اطلاعاتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR قرار دارد، 106 بار دیگر رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرده اند و به تبیین آن پرداخته اند. بر اساس بیانات رهبری، اقتصاد مقاومتی .»یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است، امّا منحصر به کشور ما هم نیست» و همچنین «درون‌زا و برون‌گرا است درون‌گرا نیست». درون زایی اقتصاد مقاومتی به تعبیر رهبر انقلاب «یعنی از دل ظرفیّتهای خود کشور ما و خود مردم ما می جوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متّکی است به امکانات کشور خودمان.» همچنین «اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح میشود، مردم‌بنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ی مردم، سرمایه‌ی مردم، حضور مردم تحقّق پیدا میکند.» رهبری همچنین معتقدند «در اینکه گفتیم اقتصاد مقاومتی بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادی کشور است شکّی نیست، امّا معنای آن این نیست که ناظر به مشکلات کنونی کشور است. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.» 

اقتصاد مقاومتی؛ کلید رزم حسینی در کرمان

بهمن ماه سال 92 بود که رهبر انقلاب سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ کردند. این موضوع در حالی بود که هنوز سه ماه از استانداری رزم حسینی در کرمان نگذشته بود. پس از ابلاغ این سیاست ها، استاندار کرمان بارها و بارها از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کرمان نام برد. رزم حسینی تقریبا در اکثر صحبت هایش به اقتصاد مقاومتی اشاره می کرد. این موضوع تا بدانجا پیش رفت که شهرستان قلعه گنج، به عنوان یکی از محروم ترین نقاط ایران، به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شد و روند توسعه این شهرستان بنا به گفته استاندار کرمان دگرگون شد. اخیرا هم استاندار کرمان در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که از کتاب اقتصاد مقاومتی با حضور رییس جمهور رونمایی می شود. همه این تمرکز استاندار و مقامات عالی رتبه استان کرمان بر اقتصاد مقاومتی به این می بایست منجر شود که استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در سطح کشور انتخاب شود. استانداری کرمان حدود یک سال این موضوع را ابتدا دنبال می کرد و امیدوار بود که استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شود.

دو هفته پیش معاون وزیر کشور از احتمال 

انتخاب کرمان خبر داد

ششم اردیبهشت ماه سال جاری، معاون وزیر کشور همراه با استاندار کرمان به قلعه گنج سفر کردند و این موضوع که کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شود، به واقعیت نزدیک تر شد. در این سفر محمدحسین فروزان‌مهر معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت که استان کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور پیشنهاد شده‌ است. وی یادآور شد: دو استان از جمله کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور پیشنهاد شده‌اند تا در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل مورد توجه قرار گیرد. استاندار کرمان هم همان روز گفت که با اجرای شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج به این خودباوری رسیدیم که می‌توانیم استان کرمان را با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که دارد، می‌توان در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت دهیم. رزم‌حسینی یادآور شد: 10 ماه قبل به صورت رسمی نامه‌ای به هیئت وزیران نوشتیم که استان کرمان آمادگی دارد به عنوان استان نمونه اقتصاد مقاومتی کار را انجام دهد و انتظار داریم دولت اگر صلاح دانست کرمان را به عنوان استان نمونه اقتصاد مقاومتی انتخاب و معرفی کند.

خبری از کرمان نبود

یک هفته پیش اما معاون اول رییس جمهور که ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور را برعهده دارد و به نوعی فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، دو استانی را که به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شده بودند، اعلام کرد. اسحاق جهانگیری، معاون کرمانی رییس جمهور، که چهاردهم اردیبهشت ماه به استان لرستان سفر کرده بود گفت: استان لرستان و استان آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب شدند. این صحبت جهانگیری در حالی مطرح شد که استان کرمان نزدیک به یک سال تلاش کرده بود پایلوت اقتصاد مقاومتی شود.

امیدواری استاندار کرمان

چند روز پس از این که جهانگیری نامی از کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی نبرده بود، استاندار کرمان به خبرنگاران گفت: این‌که استان کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور بشود، منتفی نیست. علیرضا رزم حسینی افزود: ممکن است ستاد اقتصاد مقاومتی در این‌باره تصمیمات تازه‌ای بگیرد که ما منتظر آن هستیم. این صحبت های استاندار کرمان نشان داد که قرار است اتفاقات تازه ای بیفتد. خصوصا که رزم حسینی هنگام زدن این صحبت ها، ناراحت نبود.

بالاخره کرمان استان پایلوت

 اقتصاد مقاومتی می شود

در حالی که دو استان پایلوت اقتصاد مقاومتی توسط معاون اول رییس جمهور معرفی شدند و خبری از نام کرمان نبود،  شنیده ها حاکی از آن است که استان کرمان هم به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و قرار است حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان این موضوع را فردا در سفرش به کرمان اعلام کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولان عالی رتبه کرمان تلاش زیادی کرده اند تا کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شود. این امر قطعا بر روند توسعه ای استان تاثیرگذار خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان: پایلوت شدن، منجر به افزایش اختیارات می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در رابطه با تاثیرات انتخاب کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی به «پیام ما» گفت: بر اساس طرحی که استاندار کرمان دنبال می کنند، استان های پایلوت اقتصاد مقاومتی یک سری اختیارات منطقه ای خواهند گرفت. جعفر رودری افزود: در خیلی از مواقع یک سرمایه گذاری به مجوزهای گوناگونی از تهران منوط می شود و این پروسه زمان بر است. اگر استان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی پذیرفته شود اختیارات استان بیشتر خواهد شد.

معاون استاندار کرمان: پایلوت اقتصاد مقاومتی شویم، کرمان متحول می شود

معاون عمرانی استاندار کرمان در پاسخ به این پرسش «پیام ما» که انتخاب کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی، چه تاثیری بر استان دارد، گفت: این اتفاق اختیارات زیادی را از دولت به استان برای تصمیم گیری تفویض می کند. ابوالقاسم سیف الهی افزود: این تفویض اختیارات در توسعه استان نقش موثری خواهد داشت. وی تصریح کرد: اختیارات به یک وزیر و یا معاون تفویض می شود و استاندار با آن مسئول در ارتباط خواهد بود. با این کار، یک جریان سازندگی در استان اتفاق خواهد افتاد. سیف الهی با بیان اینکه همه جا پایلوت اقتصاد مقاومتی بودن، مثبت نیست، اظهار داشت: در کرمان اما اثرات مثبتی خواهد داشت چرا که مدت زیادی است که برای این موضوع تلاش شده و در حال حاضر شرایط انتخاب کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی وجود دارد. معاون عمرانی استاندار کرمان در پایان گفت: اگر استان کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی شود، استان متحول خواهد شد همانگونه که شهرستان قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی متحول شده است.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *