پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس سازمان قضایی کرمان: حق دستگیری متهم در جرم مشهود فقط در زمان وقوع جرم است

رئیس سازمان قضایی کرمان: حق دستگیری متهم در جرم مشهود فقط در زمان وقوع جرم است





۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۳۱

رئیس سازمان قضایی کرمان: حق دستگیری متهم در جرم مشهود فقط در زمان وقوع جرم است
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان گفت: حق دستگیری در جرم مشهود فقط در زمان وقوع جرم است.
حجت الاسلام حسین رضایی در همایش یک روزه فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان کرمان با بیان اینکه زمان دستگیری در جرم مشهود از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: حق دستگیری در جرم مشهود فقط در زمان وقوع جرم است یعنی شما نمی توانید مجرم را روز بعد به عنوان مرتکب جرم مشهود، دستگیر کنید.
وی افزود: بعد از زمان وقوع جرم حق جلب ندارید زیرا که این جرم مشهود تلقی نمی شود و خلاف قانون است و باید با اجازه مقام قضایی باشد.
حجت الاسلام رضایی تأکید کرد: مأمورین فقط حق جلب و دستگیری خود متهم را دارند و نبایستی افراد حاضر در صحنه را که ارتباطی به جرم ندارند، دستگیر کنند.
وی با تقسیم بندی انواع جرم به سه نوع جرم مشکوک و مردد، جرم غیر مشهود و جرم مشهود از منظر قانون آیین دادرسی کیفری گفت: در جرم مشکوک و مردد کسی خبری و یا نوشته ای به شما می دهد اما شما یقین پیدا نمی کنید که جرم اتفاق افتاده است و در عین حال مسئول هستید و باید پیگیری نمایید. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان به تشریح جرم مشهود پرداخت و گفت: جرم مشهود جرمی است که در منظر مأمور اتفاق می افتد و یا اینکه بلافاصله مأمور در صحنه حضور پیدا کرده باشد که در این موارد مأمور حق دارد متهم را دستگیر و بازداشت نماید. وی تأکید کرد: مأمور فقط زمانی مجاز به انجام این عمل می باشد که دلائل و قرائن قوی بر ارتکاب جرم توسط متهم موجود باشد.
این مقام قضایی تصریح کرد: در جرم غیرمشهود که منبعی قوی و موثق از وقوع جرم خبر می دهد ابتدا باید با تهیه گزارش، موضوع به اطلاع مقام قضایی برسد و طبق دستور قاضی اقدام شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *