یوگا؛ نیاز جامعه

دوشنبه 16 آذر 1394

یوگا؛ نیاز جامعه
مردم زیادی هستند که از دردهای جسمانی، مشکلات روحی، تنش های عاطفی، بحران های خانوادگی و خلأهای معنوی در رنجند و در جست وجوی راهی برای غلبه بر این رنج ها و مشکلاتند. برخی شرکت کنندگان و اساتید کلاس های یوگا معتقدند با یوگا می توانند بر این تنش های روحی و مشکلات جسمانی غلبه کنند اما واقعاً تکنیک های یوگا تا چه حد قادرند آنها را در رسیدن به این مقصود یاری کنند؟
«یوگا (YOGA) مجموعه ای از تکنیک های مشخص برای توسعه همه ابعاد وجودی یک فرد اعم از بعد جسمی، احساسی، فکری و روحی است. مدرسان یوگا معتقدند یادگیری این شیوه ها سبب افزایش کارایی بدن در محیط کار، کاستن از فشارهای عصبی زندگی صنعتی و افزایش قابلیت های جسم و ذهن می شود. »
از هزاران سال پیش یوگا هشت راه یا هشت مرحله داشته که برای نخستین بار توسط پاتانجالی در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح تنظیم گردیده است یوگا بر پایه های هشتگانه ای استوار است.
یاما : قواعد اجتماعی
نیاما : قواعد فردی
آسانا : آموختن و اجرای حرکات یوگا به منظور پیشرفت جسم و ذهن
پرانایاما : کنترل نیروهای حیاتی بوسیله تنفس های منظم شده ویژه
پراتیاهارا : توانائی قطع ارتباط با دنیایی بیرونی به منزله گامی به سوی دهارانا
دهارانا : تمرکز ذهن بر روی یک موضوع در خارج یا داخل بدن
دهیانا : افزایش تمرکز و تعمق تا آنکه ذهن کاملا جذب موضوع مورد تمرکز می گردد
سامادهی : یکی شدن با حقیقت درون و یکپارچگی با کل عالم هستی
یکی از فواید یوگا تمرکز و افزایش آن است. چاکرا جایگاه دریافت انرژی و تعمیم آن به کل ارگانیسم بدن است. با تقویت چاکراها ؛ قدرت تمرکز افزایش می یابد.
در هنگام انجام کارها فکرمان هر جاییست غیر از کاری که انجام می دهیم، اما با کمک تمرینات یوگا می توان ذرات تفکر را به صورت توده عظیم تمرکز درآورد و تبدیل به قدرت بزرگی کرد. در این صورت هم به آرامش دست می یابیم و هم کیفیت کار را بالا می بریم. به همین دلیل است که می گوییم یوگا می تواند تنش و اضطراب را از جامعه دور کند. حرکات ساده ای که ساده بودنشان دلیل بر راحتی آنها نیست. اتفاقا ایجاد یک هوشیاری جدید نسبت به حرکتی که فکر می‌کنید می‌دانستید، می‌تواند بسیار سخت باشد. از این پس قصد داریم در نشریه پیام ما ستونی را به این ورزش اختصاص دهیم تا خوانندگان بیشتر با شیوه های آن آشنا شوند.
از حرکت پایه ای در این ورزش آغاز می کنیم:
تادآسانا (حرکت کوه)
Tadasana (Mountain Pose)/تادا = کوه Tada = Mountain/ آسانا = آموختن و اجرای حرکات
asanas = Learning and performing
روش انجام آسانا : صاف بیاستید. پاها چسبیده به هم و کنار یکدیگر قرار می گیرند . وزن بدنتان را به طور مساوی بین کف هر دو پا تقسیم کنید . دستها را صاف و کشیده، در کنار بدن قرار دهید و سعی کنید به اندازه یک توپ تنیس از بدن فاصله داشته باشند و سعی کنید کتف ها افتاده نباشند . حال شکم کمی داخل، قفسه سینه بالا کشیده، عضلات ساق پا ، زانو ، ران ، لگن فشرده . سکروم (دنبالچه ) به داخل کشیده، فوبیک(ناحیه ناف) به سمت بالا بکشید.
افرادی که پاهای پرانتزی دارن، برای صاف شدن پاها سعی کنید در این مرحله، زانوها رو به هم نزدیک کنید. در همین حالت، فقط پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده و سپس زانوها را با خم کردن به هم نزدیک و بعد زانوها را صاف کنند و این حرکت را چندین بار تکرار کرده.عضلات چهره و گردن را رها کنید و با لبخند بر چهره سعی کنید به تمام بدنتان آگاه شوید .
فواید:
صاف و متقارن کردن بدن. ایجاد تمرکز و افزایش آگاهی .تقویت رانها، زانوها و مچ پاها. بهبودی گردش خون.
حرکت مفیدی برای کسانی که سیاتیک دارند.
موارد احتیاط: کسانی که سردرد و سرگیجه و بی خوابی یا فشار خون پایین دارند در انجام این حرکت باید احتیاط کنند. این حرکت هیچ گونه محدودیتی ندارد و انقباض، رهایی و حالت اکتیو را داراست.
نام دیگر این آسانا ساماس تیتی (Samasthiti) است که اشاره به سکون و ثبات متعادل بدن در این حرکت است.
ساما = متعادل (خط تعادل و توازن بدن توی این حرکت بدست می آید.)
استیتی = ثبات (وقتی سبکی را تجربه کردیم می توانیم در این حرکت مدت ها بمانیم بدون احساس خستگی.)
حرکت کوه آرامش، قدرت و پایداری را به انسان یاد و اعتماد بنفس را در فرد افزایش می دهد. انجام این حرکت در کنار حرکات دیگر راهی برای آرامش یافتن است. در بسیاری از جلسات یوگا ، وضعیت تاداسانا در ابتدا، وسط تمرینات و همچنین در آخر به کار می رود تا به وضعیت خود ، تمرکز و تنفس هایتان آگاه شوید. در زمان جلسات شدید یوگا تاداسانا به شما کمک می کند تا سریعتر به تمرکز برسید.

زلزله
مطالب مرتبط

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *