پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کسی ابرها را ندزدید

بارش برف و باران در ۱۹ استان کشور

کسی ابرها را ندزدید

امید می‌رود بارش‌ها به‌طورموقت بحران تنش آبی در کشور را کاهش دهد





کسی ابرها را ندزدید

۲۲ دی ۱۴۰۲، ۲۲:۳۱

سرانجام باران و برف از آسمان باریدن گرفت و ادعای غیرعلمی «ابردزدی» را شست و با خود برد. در دو هفته اخیر نه فقط فضای مجازی بلکه حتی رسانه‌های رسمی و مجالس کارشناسان اقلیم، آب و هوا و آب پر بود از صحبت دربارهٔ این موضوع که چرا با آغاز زمستان پیش بینی های قبلی برای بارش باران به وقوع نپیوسته است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی مدعی بودند که در یک منطقه مرزی ایران و ترکیه، در کشور همسایه برف باریده و در ایران برف نباریده است.

پس از آن بود که عبارت «ابردزدی» سرزبان‌ها افتاد. ادعایی که سال ۹۷ غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، به صورت رسمی به زبان آورده بود: «تیم های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم». موضعی که چند روز بعد از سوی روابط عمومی این سازمان اصلاح شد. امسال و در هفته‌های اخیر دوباره همین ادعاها از سوی دیگران مطرح شده بود. کار به آنجا رسید که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دربارهٔ ادعای غیب شدن ابرها از فراز دریاچهٔ ارومیه گفت: «‌میانگین بارش در کشورهای همسایه هم نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است و تحت تاثیر شدید تغییر اقلیم قرار گرفتند اما اینکه جبهه هوایی بارانی و روی دریاچه ارومیه محو شود نیاز به بررسی علمی دارد اینکه گاز متانی که آنجا تولید می شود یا افزایش دما تاثیر دارد یا نه‌، روی این مسائل کار می‌شود.»  موضعی که چند روز بعد از سوی روابط عمومی این سازمان اصلاح شد. امسال و در هفته‌های اخیر دوباره همین ادعاها از سوی دیگران مطرح شده بود. کار به آنجا رسید که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دربارهٔ ادعای غیب شدن ابرها از فراز دریاچهٔ ارومیه گفت: «‌میانگین بارش در کشورهای همسایه هم نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است و تحت تاثیر شدید تغییر اقلیم قرار گرفتند اما اینکه جبهه هوایی بارانی و روی دریاچه ارومیه محو شود نیاز به بررسی علمی دارد اینکه گاز متانی که آنجا تولید می شود یا افزایش دما تاثیر دارد یا نه‌، روی این مسائل کار می‌شود.»

البته «احد وظیفه»، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی به ادعاهای مطرح شده پاسخ داده بود: «ابردزدی داستانی بیش نیست، یک شایعه است که بیشتر دنبال تشویش اذهان عمومی است، متاسفانه ممکن است مسئولین هم چنین حرف‌هایی را باور کنند و به جای فکر عاجل دنبال تئوری توطئه باشند.» اما بارش‌های دو روز اخیر به نظر نقطه پایانی بر افسانهٔ ابر دزدی از ایران است. باران و برف سرانجام بارید و 19 استان کشور از آن بهره‌مند شدند.

 

دیروز جمعه، در استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، تهران، البرز، مرکزی، قزوین و مناطقی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قم، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان بارش باران و برف، وزش باد و در ارتفاعات کولاک برف اتفاق افتاد. براساس پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی کشور و همچنین صدور هشدار نارنجی از سوی این سازمان، این شرایط در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش «پیام ما» و بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، بیشینه بارش برف روز‌های پنجشنبه و جمعه در لرستان، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات البرز مرکزی رخ داد و امروز (شنبه) در جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان و غرب چهارمحال و بختیاری، شنبه و یکشنبه در غرب کردستان، غرب آذربایجان غربی، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی رخ می‌دهد.

 

همچنین در روز شنبه در نوار غربی برخی مناطق استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط شمال شرق کشور بارش باران و برف رخ می‌دهد.

شنبه در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و مناطقی از غرب کشور، یکشنبه در شمال غرب، گیلان و مازندران، برخی مناطق غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود.

دیروز (جمعه) در کنار بارش برف و باران در مناطق مرکزی، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق، شنبه در شمال غرب، غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز کشور در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق  خیزش گرد و خاک اتفاق افتاد.

 

روز جمعه در برخی معابر پایتخت آبگرفتگی اتفاق افتاد که خوشبختانه منجر به سیلاب نشد. اما بارش سنگین برف محور مواصلاتی تهران شمال از مسیر چالوس تا کندوان را مسدود کرد. همچنین براساس اخبار منتشر شده به نظر جاده‌های دسترسی در استان کرمانشاه نیز به دلیل بارش برف با مشکل در تردد مواجه شده است.

 

تا زمان تنظیم این گزارش، خبری مبنی بر وقوع سیلاب یا خسارت سنگین ناشی از برف و باران منتشر نشده است اما هشدارهای هواشناسی از احتمال سرمازدگی باغات در صورت ادامه روند کاهشی دما خبر داده است.

به نظر اما باران کشور به موقع از راه رسید. درست زمانی که وزارت نیرو از کاهش ذخیره سدها خبر داده بود و قرارگاه‌های تامین آب شرب در استان‌ها یکی پس از دیگری با اضطرار تشکیل می‌شدند. باید دید در میان تشدید تنش آبی در چهارمین خشکسالی شدید کشور، شاید بر اثر بارش‌ها بحران عمیق تنش آبی به صورت موقت کاهش یابد اما  به دلیل کسری تجمعی بالا در منابع آب کشور مشکل اصلی همچنان‌پابرجاست.  

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *