پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تامین حقابه تالاب گاوخونی از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان گفت: برای تأمین حقابه تالاب گاوخونی از شرکت آب منطقه‌ای، مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود و شرکت مدیریت منابع آب شکایت قضائی کردیم و حقابه تالاب را از طریق مراجع قضائی دنبال می‌کنیم

تامین حقابه تالاب گاوخونی از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود

این درحالی است که شرکت آب منطقه ای جلوی آب را از محل بند تنظیمی رودشتین در فاصله ۸۵ کیلومتری تالاب گاوخونی می‌بندد و آب از طریق دو کانال به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود؛ ما هم برای همین مساله در مراجع قضائی شکایت کردیم.





تامین حقابه تالاب گاوخونی از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۴۵

مسائل این حوضه بین ۲ استان مطرح است و زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود، باید ملی و جامع باشد و در عین حال لازم است برنامه‌ای برای کشاورزی و صنعت این حوضه تدوین شود و باید نیاز صنعت و به‌ویژه صنایع بزرگ را به زاینده‌رود به صفر برسانیم و به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف چون پساب شهری و آب دریای عمان بروند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان گفت: برای تأمین حقابه تالاب گاوخونی از شرکت آب منطقه‌ای، مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود و شرکت مدیریت منابع آب شکایت قضائی کردیم و حقابه تالاب را از طریق مراجع قضائی دنبال می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته محیط‌زیست با اشاره به ۳۱۳ میلیون مترمکعب نیاز حداقلی پایداری رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی افزود: متولیان شرکت آب منطقه‌ای در جلسات عنوان می‌کنند که آب را در رودخانه رها می‌کنیم و اگر آب به تالاب نرسیده است، به ما ارتباط ندارد ؛ این درحالی است که شرکت آب منطقه ای جلوی آب را از محل بند تنظیمی رودشتین در فاصله ۸۵ کیلومتری تالاب گاوخونی می‌بندد و آب از طریق دو کانال به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود؛ ما هم برای همین مساله در مراجع قضائی شکایت کردیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص چگونگی روند پیگیری و رایزنی حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان برای تحقق جریان حداقلی در زاینده رود برای کنترل حداقلی فرونشست گفت: طبق مطالعات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، دبی جریان آب ثابت در رودخانه زاینده‌رود باید ۱۵ مترمکعب بر ثانیه در شهر اصفهان باشد که این میزان آب یعنی سالانه نزدیک به ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب باید از زیر پل‌های سی‌وسه‌پل پل و خواجو عبور کند تا مشکل فرونشست زمین در این شهر متوقف شود.

لاهیجان زاده گفت: توقف به این معنی که اگر از امروز تصمیم بگیرند آب جریان پیدا کند نرخ فرونشست، ۲ سال بعد، از ۱۵ سانتی متر به ۵ سانتیمتر و درنهایت بعد از سالها به یک یا ۲ سانتی‌متر برسد که طبیعت منطقه است.وی افزود: حجم ذخیره سد زاینده‌رود تعیین کننده جریان این رودخانه است و هم اینک ۱۴.۵ مترمکعب آب بر ثانیه حجم برداشت شرب اصفهان از زاینده رود است و در سال حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب فقط باید برای آب آشامیدنی و بهداشت مردم تأمین شود.


لاهیجان زاده با اشاره به مطالعات وزارت نیرو که دبی جریان آب را بین ۱۰ تا ۱۱ مترمکعب بر ثانیه برآورد کرده است، گفت: برداشت آب شرب اصفهان از تصفیه خانه باباشیخعلی حدود یک میلیارد مترمکعب است. با این وصف باید در سال حدود یک میلیارد مترمکعب آب به طور تضمینی داشته باشیم و این در حالی است که آوردِ سد زاینده رود حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت ، اگر بارش‌ها بسیار خوب باشد آب پشت سد شاید به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.
لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به گنجایش یک میلیارد و صد میلیون مترمکعبی آب پشت سد زاینده رود، گفت: حجم ذخیره سد زاینده‌رود تعیین کننده جریان این رودخانه است و اگر می‌خواهیم به اعدادی که می‌خواهیم برسیم باید روی مصارف مان بازنگری کنیم؛ چراکه مصارف در زمان حاضر بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب در سال است و منابع ما ۹۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر نیست.
لاهیجان زاده با اشاره به درخواست حفاظت محیط زیست برای تشکیل ستاد ملی احیای زاینده رود گفت: مسائل این حوضه بین ۲ استان مطرح است و زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود، باید ملی و جامع باشد و در عین حال لازم است برنامه‌ای برای کشاورزی و صنعت این حوضه تدوین شود و باید نیاز صنعت و به‌ویژه صنایع بزرگ را به زاینده‌رود به صفر برسانیم و به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف چون پساب شهری و آب دریای عمان بروند.


لاهیجان زاده یادآور شد : الگوی کشاورزی این حوضه باید اصلاح شود و طبق مطالعات آمایش سرزمین، بارگذاری جدید نباید در حوضه زاینده رود اتفاق بیفتد ، همچنین مدیریت هرآنچه در حوضه تاکنون بارگذاری شده ضروری است و اگر این کارها انجام شود، ظرف مدت ۱۰ سال می‌توانیم جریان آب دائمی زاینده‌رود را داشته باشیم.
نشست رسانه ای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات این اداره کل و به مناسبت هفته محیط زیست (۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه) برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

reza yekta

آقای لاهیجان زاده بجای حرف عمل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *