سایت خبری پیام ما آنلاین | کولیندا گرابار کیتاروویچ چه کسی است؟

کولیندا گرابار کیتاروویچ چه کسی است؟





کولیندا گرابار کیتاروویچ چه کسی است؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۴۹

کولیندا گرابار-کیتاروویچ (به کرواتی: Kolinda Grabar-Kitarović) (زادهٔ ۲۹ آوریل ۱۹۶۸) سیاست‌مدار اهل کرواسی است. گرابار-کیتاروویچ از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس جمهور کشور جمهوری کرواسی می‌باشد. او اولین زن و جوانترین کسی است که به این مقام در کراوسی دست می‌یابد.
گرابار کیتاروویچ، وزیر امور خارجه پیشین و معاون دبیر کل ناتو است.

کولیندا گرابار-کیتاروویچ، نماینده حزب مخالف در انتخابات کرواسی با اختلاف بسیار کم آرا پیروز شد و به این ترتیب اولین زنی است که رئیس‌جمهور کرواسی می شود.

او بیش از ۵۰ درصد آرا و رقیبش ایوو جوسیپوویچ، بیش از ۴۹ درصد آرا را به دست آورد. جوسیپوویچ شکست را پذیرفته و به رقیبش تبریک گفته است.

ائتلاف میانه متمایل به چپ حاکم نتوانسته مانع سیر نزولی اقتصادی در شش سال گذشته شود و به این ترتیب کرواسی اکنون از نظر سیاسی به راست گردش کرده است. این انتخابات محکی کلیدی برای احزاب عمده این کشور بود.

شکاف میان دو نامزد در تمام دوره منتهی به دور دوم انتخابات کمتر از یک درصد بود.

خانم گرابار-کیتاروویچ که ۴۶ سال دارد عضو محافظه کار حزب اتحادیه دموکراتیک کرواسی است که بیش از ۲۰ سال پیش کشور را به سوی استقلال سوق داد.
جوسیپوویچ، ۵۷ ساله، که از سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور بود، کارشناس حقوق و تصنیف گر آثار کلاسیک است. او از سوی ائتلاف حزب حاکم نامزد شده بود. او برای مدت های طولانی محبوبیت زیادی داشت و در ابتدا بعید به نظر می رسید که در انتخابات شکست بخورد. جوسیپوویچ خواستار تغییرات قانون اساسی از جمله افزایش اختیارات ریاست جمهوری برای حل بحران اقتصادی شده بود.

میزان بیکاری در کرواسی که در ژوئیه ۲۰۱۳ تازه ترین عضو اتحادیه اروپا شد، نزدیک به ۲۰ درصد است.

رئیس جمهور کرواسی در سیاست خارجی نفوذ دارد و فرمانده کل قواست اما اداره کشور عمدتا در دست نخست وزیر است.

انتظار می رود انتخابات پارلمانی تا پایان ۲۰۱۵ برگزار شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *