پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشدار مصرف بیش‌ از حد در برخی بیماران

بیشترین مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را در کشور داریم

هشدار مصرف بیش‌ از حد در برخی بیماران





هشدار مصرف بیش‌ از حد در برخی بیماران

۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۴

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره بیشترین مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی در کشور توضیح داد و در عین حال نسبت به مصرف خودسرانه و بیش‌ از حد مکمل‌ها بویژه در برخی بیماران هشدار داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رستمی مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، درباره بیشترین مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که در کشور مصرف می‌شوند، گفت: فرآورده‌های مکمل، طیف وسیعی را شامل می‌شوند؛ از جمله موارد مورد استفاده در حفظ سلامت عمومی بدن مانند انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، ویتامین‌های مورد استفاده در نوزادان و مادران باردار و شیرده که در مراکز بهداشت و به صورت رایگان در اختیار گروه هدف قرار می‌گیرد و همچنین مکمل‌های  مورد استفاده در افزایش عملکرد ورزشی افراد و ورزشکاران.

وی در این باره افزود: همچنین گروه دیگری از فرآورده‌های مکمل و ویتامین‌ها در «حفظ سلامت پوست، مو و ناخن»، «بهبود عملکرد دستگاه ایمنی»، مدیریت وزن و به منظور کاهش یا افزایش وزن»، «پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و …»، «آنتی‌اکسیدان‌ها» و «امگا 3» مورد تجویز و استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو همچنین درباره شرایط تجویز و مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها، تاکید کرد: با توجه به نیاز پایه بدن به ریزمغذی‌ها و با نگاهی به سبد غذایی خانوار و کاهش احتمالی سرانه مصرف برخی از اقلام مهم حاوی ریزمغذی‌ها، تجویز مصرف به صورت شکل دارویی فرآورده مکمل از سوی متخصصان مربوطه و بر مبنای بار بیماری‌ها و نتایج آزمایش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی صورت می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از القای مصرف فرآورده‌های مکمل و ویتامین‌ها به ایسنا گفت: مشخص است که در برخی از موارد و با توجه نگاه انتفاعی و اقتصادی شرکت تولید کننده به بازار رقابتی مصرف، القاء مصرف نیز غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد.

رستمی درباره عوارض احتمالی مصرف نابجای مکمل‌ها و ویتامین‌ها و بروز مشکلات جسمی در این ارتباط، گفت: در این باره باید گفت که طبیعتا مصرف هر عنصر، ماده غذایی و دارویی بیش از حد مجاز تعیین شده در منابع بین‌المللی برای عموم جامعه و به ویژه در گروه‌های در معرض خطر شامل کودکان، سالمندان، مادران باردار و شیرده، بیماران صعب العلاج یا نقص دستگاه ایمنی و….، انواع عوارض حاد قابل مشاهده در کوتاه مدت و یا بطئی و دراز مدت را به دنبال خواهد داشت و بر همین اساس لازم است هر گونه مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها با مشورت و تجویز پزشک مربوطه انجام شود و از مصرف خودسرانه این اقلام پرهیز شود.

وی در توضیح عوارض ناشی از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک و همچنین مصرف بی‌رویه مکمل‌ها افزود: در این راستا می‌توان گفت که خطر بروز مسمومیت به دنبال مصرف بیش از حد ویتامین‌های محلول در چربی وهمچنین خطر  تداخل مصرف برخی مکمل‌ها با داروهای خاص نظیر امگا و وارفارین و در افراد دارای بیماری خاص نظیر بیماران کلیوی و کبدی وجود دارد.

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به تعداد فزاینده مجوزهای صادر شده از سوی این سازمان و آمار شناسه‌گذاری مکمل‌های تولید داخل، گفت: این موضوع حاکی از افزایش نوع و تعداد مکمل‌های تولیدی در کشور و در نتیجه استقبال پزشکان و بیماران نسبت به مصرف این فرآورده‌هاست. در مجموع توصیه  می‌شود که مردم هرنوع مصرف مکمل و ویتامین‌ها را با نظر و تجویز پزشک مربوطه داشته باشند و از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر