پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نامزدهای ایرانی جایزه آلما معرفی شدند

نامزدهای ایرانی جایزه آلما معرفی شدند





نامزدهای ایرانی جایزه آلما معرفی شدند

۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نامزدهای خود را برای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۵ معرفی کرد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، این انجمن برای سال ۲۰۲۵ در بخش نویسندگان «احمد اکبرپور» و در بخش تصویرگران «هدا حدادی» را به عنوان نامزدهای خود برای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۵ برگزید.

 

اکبرپور به دلیل دیدگاه‌های نو در روایت داستان، جهان داستانی طنز، فانتزی، اسطوره و افسانه، جسارت طبع آزمایی در گونه‌های گوناگون ادبی، بازتاب آثارش در دیگر کشورها و به زبان‌های دیگر و همچنین در پژوهش‌های دانشگاهی، نوشتن برای کودکان با نیازهای ویژه، توجه به ارزش‌های جهان‌شمول مانند، صلح، دوستی، مدارا و خانواده، سه دهه فعالیت مستمر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، فعالیت‌های موثر فرهنگی و اجتماعی در شهرها و روستاهای مختلف از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان انتخاب شده است.

 

حدادی تصویرگر، نویسنده و شاعر کودکان و نوجوان (که در سال ۲۰۱۲ نیز نامزد جایزه آلما بود) به دلیل بیش از دو دهه فعالیت مستمر در حوزه ادبیات کودک اعم از تصویرگری کتاب و نویسندگی، تاثیرگذاری در رشد کتاب‌های تصویری کودک و نوجوان، نوآوری و خالقیت در تصویرگری، جسارت در طراحی تصاویر متفاوت با عرف و سنت، برخورداری از نگاهی متفاوت و استمرار در طرح مسائل زنان و طبیعت در تصویرگری، نوآوری در به کارگیری تکنیک کلاژ در تصویرگری (به ویژه استفاده از کاغذ ابریشم)، چاپ و انتشار کتاب‌ها و همچنین مقالات متعدد درباره آثارش در دیگر کشورها، انتشار کتاب‌های غیرفارسی در سطح بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در داخل و خارج ایران، برگزاری کارگاه‌های مختلف برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، توجه ویژه به حقوق انسان‌ها فارغ از جنسیت و بهره‌گیری از درون مایه‌های صلح، عشق، عصیان، آزادی و دوستی با طبیعت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در براتیسالوا، بولونیا و بلگراد، برخورداری از وجهه بین‌المللی به علت دریافت جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی برگزیده شده است.

 

دولت سوئد این جایزه را به یاد «آسترید لیندگرن» که از پرطرفدارترین نویسندگان جهان است از سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی کرده است. جایزه نقدی آلما به میزان ۵ میلیون کرون سوئد، به عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات -پس از جایزه «هانس کریستین اندرسن»- در جهان به شمار می‌رود. این جایزه به اشخاص یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که نقش برجسته‌ای در خلق ادبیات کودک و نوجوان یا ترویج آن دارند. هر سال بیش از دویست و پنجاه فرد یا نهاد از سراسر جهان برای این جایزه نامزد می‌شوند.

 

شورای کتاب کودک نیز «سید نوید سیدعلی اکبر» را در بخش نویسندگان و«علیرضا گلدوزیان» در بخش تصویرگران، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما)۲۰۲۵ معرفی کرد.

 

«انجمن نویسندگان کودک و نوجوان»، «شورای کتاب کودک»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان»، چهار نهاد ایرانی هستند که می‌توانند برای این جایزه نامزد یا نامزدهایی معرفی کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر