پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خاموشی خنیاگر موسیقی مقامی خراسان

خاموشی خنیاگر موسیقی مقامی خراسان





خاموشی خنیاگر موسیقی مقامی خراسان

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۵

«عیسی قلی‌پور» معروف به «عیسی بخشی» که او را گنجینه زنده بشری موسیقی مقامی خراسان شمالی می‌دانند، روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت از دنیا رفت.

به گزارش پیام ما به نقل از میراث آریا، قلی‌پور سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد. در کنار پدرش، «سلیمان»، که یکی از «بخشی‌»های قدیمی و دوتار نواز بود، بالید. بعدا نزد «حسن یزدانی» مشهور به «حسن بخشی»، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد. قلی‌پور بیش از شصت سال که خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود.
او گواهینامه درجه یک هنری را در سال ۱۳۹۵ از اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و در سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.
موسیقی بخشی‌های شمال خراسان در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و با تلاش‌های هوشنگ جاوید و مجتبی قیطاقی در یکم تیرماه ۱۳۹۰ در میراث معنوی یونسکو ثبت شد. موسیقی مقامی خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقایی بسیار غنی برخوردار است که می‌توان آن را به سه بخش کرمانجی، ترکی و ترکمنی تقسیم کرد.
به گزارش ایرنا، قلی‌پور با شرکت در برخی جشنواره‌های موسیقی در داخل و خارج بارها خوش درخشید و و مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی را داشت. او از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان بوده است.
او هنر نیاکان خود را به سه پسر خود «برات»، «علی» و «سلمان» آموخت و اکنون هر یک از آنان استاد موسیقی هستند. گفته می‌شود، او علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بودند و اواخر عمر خود با وجود کهولت سن، همچنان صدای پرطنینی داشته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *