پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی در «دمن»

قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی در «دمن»





قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی در «دمن»

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۵۲

آلبوم «دمن» به آهنگسازی و نوازندگی تار «جواد شاهی» در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران و در قالبی متفاوت منتشر شد. به گزارش «پیام ما» به نقل از مهر، آلبوم «دمن» مجموعه قطعاتی در فضاهای متنوع موسیقی دستگاهی ایرانی برای همنوازی تار و سازهای کوبه‌ای است که از چندی پیش در قالب یک آلبوم تهیه و تولید شده‌اند.

در این مجموعه تلاش بر این بوده  تا با تکیه بر اصول موسیقی دستگاهی، به خلق آثاری پرداخته شود که هم از نظر تکنیک و هم از نظر تنوع فضای ریتمیک قابل ملاحظه باشند.

«هوای تو باران – اصفهان»، «ناگهان – ابوعطا»، «تپش – افشاری»، «حرا – سه گاه»، «طره – چهارگاه»، «تلنگر – چهارگاه»، «غمزه – بیات ترک»، «طرب – راست پنجگاه»، «گره – اصفهان»، «مستور – ابوعطا» و «ناقه» قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی شنوندگان قرار گرفته‌اند. مسعود داسدار نوازنده تمبک، مرتضی جهانی نوازنده تمبک، پرکاشن و بندیر، حسین صالحی نوازنده دف و کوزه گروه نوازندگان آلبوم را تشکیل می‌دهند.

جواد شاهی درباره این آلبوم نوشته است:

«دمن» مجموعه قطعاتی است که از سال‌های قبل تاکنون برای تار ساخته‌ام. به طور کلی این قطعات با حال و هوای موسیقی کلاسیک ایرانی ساخته و پرداخته شده است. در ساخت قطعات، آن چه همیشه مدنظر داشتم، نگاهی نو در به کارگیری نغمات ایران بوده است. استفاده از ریتم‌های متنوع و تکنیک‌ها در خدمت اصالت نغمه‌ها نیز موضوع دیگری بوده که همیشه به آن توجه داشتم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر