پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب رسیده به هیرمند ارتباطی با حقابه ندارد

جزییات رهاسازی آب هیرمند به‌سمت ایران

آب رسیده به هیرمند ارتباطی با حقابه ندارد





آب رسیده به هیرمند ارتباطی با حقابه ندارد

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن تأیید رهاسازی آب هیرمند به‌سمت ایران گفت: این رهاسازی بر اساس معاهده آبی ایران و افغانستان نیست بلکه تنها توافق این است که دریچه‌های سد کمالخان باز شود تا به‌جای بیابان گودزره به‌سمت ایران بیاید.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، انتشار ویدیویی در فضای مجازی نشان می‌دهد که از شب گذشته آب رهاشده رودخانه هیرمند از سمت افغانستان به سد “جریکه” در نقطه مرزی ایران و افغانستان رسیده است.

محمدرضا علیمرادی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تأیید محتوای این ویدیو اظهار کرد: آبی که رهاسازی شده به‌دنبال بارش‌های چند روز گذشته است، در واقع این آب، حاصل سیلاب سد کمال‌خان است که به‌سمت ایران رهاسازی شده است.

او افزود: این رهاسازی از شب گذشته شروع شده است و امروز و در روزهای آینده نیز با توجه به افزایش بارندگی در افغانستان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال که آیا این آب به‌سمت تالاب هامون می‌رود، گفت: این آب فعلاً به‌سمت تالاب هامون رهاسازی نمی‌شود و از آن برای تأمین منابع آب شرب استفاده می‌کنیم که می‌تواند کمک بسیار زیادی برای تأمین آب شرب داشته باشد و استان را از حالت خشکسالی خارج کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: این رهاسازی بر اساس معاهده آبی ایران و افغانستان نیست بلکه تنها توافق این است که دریچه‌های سد کمال‌خان باز شود تا به‌جای بیابان گودزره به‌سمت ایران بیاید که این نشان از حسن‌نیت همسایه ما دارد.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر زابل، شهر زرنج افغانستان (مرکز ایالت نیمروز) نیز از این آب استفاده می‌کند.

گره «آب» با آرزو گشوده نمی‌شود ‌

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *