پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۷۸روستا همچنان در محاصرهٔ سیل

پیگیری «پیام ما» از وضعیت مناطق سیل‌زدهٔ جنوب سیستان‌و‌بلوچستان

۱۷۸روستا همچنان در محاصرهٔ سیل

یک فعال اجتماعی حاضر در مناطق سیل‌زده: خسارت بسیار بالاست و میزان کمک‌ها کم است





۱۷۸روستا همچنان در محاصرهٔ سیل

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۵۷

۱۷۸ روستا در جنوب سیستان‌وبلوچستان همچنان در محاصرهٔ کامل سیل قرار دارند و مسیرهای دسترسی به آنان مسدود است. «مجید محبی»، مدیرکل بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان، اعلام کرده است این وضعیت با توجه به ادامهٔ بارش‌ها حداقل تا پایان هفته ادامه دارد. جزئیاتی از وضعیت و خسارت سیلاب به این روستاها در دست نیست. اما به‌گفتهٔ محبی، برآوردها تا روز ۱۴ اسفند، یعنی یک هفته پس از سیلاب و بدون تکمیل ارزیابی ۲۲ هزار میلیارد ریال در دو بخش زیرساخت و مسکونی برآورد شده است.

چند روز نخست سیلاب، بیشترین اخبار رسیده از مناطق سیل‌زدهٔ سیستان‌وبلوچستان، اندک اخبار رسانه‌های غیررسمی و فضای مجازی بود. حالا با افزایش اخبار منتشرشدهٔ رسمی، ابعاد سیلابی که در روزهای نخست ابعاد بحرانی‌اش از سوی مسئولان انکار می‌شد، بیشتر مشخص می‌شود. براساس شواهد و اخبار منتشرشده تقریباً دسترسی به ۱۷۸ روستا همچنان وجود ندارد. بنابراین، جزئیاتی از وضعیت آنان در دست نیست.

 

همچنین فعالان اجتماعی در گفت‌وگو با «پیام ما» تأکید می‌کنند که نمی‌شود به اخبار روزانه از مناطق سیل‌زده اکتفا کرد؛ چون وضعیت ساعت‌به‌ساعت متغیر است. «ساجده عرب‌سرخی»، خبرنگار و فعال اجتماعی که در مناطق سیل‌زده تردد می‌کند، به «پیام ما» می‌گوید: «بیشترین بار بر دوش مسئولان محلی به‌ویژه بخشداران و مردم است. متأسفانه وضعیت مناطق سیل‌زده بسیار متغیر و شکننده است و ساعت‌به‌ساعت بدتر می‌شود. متأسفانه خسارت بسیار بالاست، کمک کم است و نیاز بسیار.»

راه دسترسی حدود ۱۷۸ روستا مسدود شده است که در بخشی از آنها همچنان جریان آب برقرار است و امکان بازگشایی تا فروکش کردن آب وجود ندارد

براساس گفته‌های عرب‌سرخی، بسیاری از روستاها عملاً از دسترس خارج شده‌اند و طبیعتاً برآورد خسارت‌های احتمالی جانی و مالی دقیق نخواهد بود.

گفته‌های عرب‌سرخی را معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان‌وبلوچستان نیز تأیید می‌کند. «احمد اکبری» به «پیام ما» می‌گوید: «راه دسترسی حدود ۱۷۸ روستا مسدود شده است که در بخشی از آنها همچنان جریان آب برقرار است و امکان بازگشایی تا فروکش کردن آب وجود ندارد. در سایر نقاط که آب فروکش کرده، با ایجاد خاکریز امکان تردد فراهم شده است و برنامه‌ریزی شده که تا ۱۰ روز، تمام مقاطعی که دچار آب‌بردگی شده، ترمیم و تردد برقرار شود. براساس دستور وزیر فعلاً به‌صورت موقت ۵۰ میلیارد تومان در چهار سرفصل، برای اجارهٔ ماشین‌آلات و خرید مصالح و بازسازی راه و ابنیهٔ فنی، به جنوب استان تخصیص پیدا کند.»

 

به‌گفتهٔ او، بر اثر بارندگی راه‌های مواصلاتی جنوب استان متحمل خسارت شدید حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شده است که ۵۰ اکیپ و ۳۴۰ نفر راهدار در جنوب استان برای بازسازی فعال شده‌اند و میزان خسارت وارده به روستا‌های شمال استان نیز حدود صد میلیارد تومان برآورد شده است: «۹۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین جنوب استان سیستان‌وبلوچستان و حدود ۲۰ دستگاه از استان‌های هرمزگان، کرمان و شمال استان به منطقهٔ جنوب اعزام شده است و ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین هم توسط بخش خصوصی تأمین شده است. حدود دو هزار کیلومتر راه آسیب‌دیده در جنوب استان و بیش از ۲۰۰ دستگاه پل و آب‌نما و محور‌هایی که در حاشیهٔ کوهستان و تراشه‌های سنگی است که در اثر بارندگی ریزش کرده است و اکیپ‌های راهداری در حال پاکسازی راه‌‌ها هستند.»

براثر سیلاب ۳۰ مسیر اصلی ارتباطی جنوب سیستان‌وبلوچستان قطع شد که ۲۹ مسیر ارتباطی بازگشایی شده است. همچنین، ۴۱ روستای جنوب این استان دچار قطعی برق شدند که برق ۳۱ روستا برقرار شد

به‌نظر می‌رسد اما دولت خسارت اولیهٔ این سیلاب را برآورده کرده است. «مجید محبی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران این استان گفت: «براساس برآورد اولیه تاکنون سیلاب در این استان ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های این استان وارد کرده است. عمده‌خسارت‌های واردهٔ این مدت به زیرساخت‌هایی نظیر راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود که تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.»

 

به‌گفتهٔ او، یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان‌وبلوچستان تحت‌تأثیر سیلاب قرار گرفت که برای رفع مشکلات شهروندان این مناطق جلسات مدیریت بحران با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار و سایر مسئولان استانی برگزار شد: «همچنین تیم‌های راهداری، هلال‌احمر، برق، آب و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در مناطق سیل‌زده مستقر شده‌اند و به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی هستند. همچنین، به‌منظور ارائهٔ خدمات بهتر به مردم درگیر سیلاب در مناطق سخت گذر سیستان‌وبلوچستان، بالگرد‌های هوایی هلال‌احمر به‌کارگیری شد و دو هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۵۱۶ خانوار توسط این نهاد خدمات‌رسان در چادر اسکان داده شدند. همچنین، ۵۰۰ دستگاه چادر هلال‌احمر در مناطق درگیر آبگرفتگی مستقر شد و بیش از دو هزار بستهٔ غذایی در کنار سایر اقلام ضروری بین افراد آسیب‌دیده توزیع شد. براثر سیلاب ۳۰ مسیر ارتباطی جنوب سیستان‌وبلوچستان قطع شده بود که با تلاش راهداران ۲۹ مسیر ارتباطی بازگشایی شده است. همچنین، ۴۱ روستای جنوب این استان دچار قطعی برق شدند که در این مدت برق ۳۱ روستا برقرار شده و بقیه نیز در حال انجام است.» 

 

براساس گفته‌های محبی: «ارزیابی دقیق خسارت‌ها با توجه به تداوم ورود سامانهٔ بارشی در سیستان‌وبلوچستان در روز‌های پایانی هفته ادامه دارد. با توجه به تداوم بارندگی و برودت هوای سرد در سیستان‌وبلوچستان شهروندان از سفر‌های غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیهٔ مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند. سیستان‌وبلوچستان به‌سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران‌های طبیعی روبه‌روست که سیل، خشکسالی و طوفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری به‌طور همزمان از گفته‌های عرب‌سرخیبحران‌های این استان است.» 

 

فعالان محلی اما در فضای مجازی مدام کمبود اقلام اضطراری را یادآوری می‌کنند. اقلامی که براساس نیازسنجی در مناطق در دسترس برآورد شده است. به‌نظر می‌رسد پس از بازگشایی محورهای مواصلاتی بیش از ۱۷۰ روستا، هم بر میزان خسارت افزوده شود و هم بر نیاز به مشارکت برای جبران خسارت.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *