پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فراخوان کمک به بلوچستان

پنج روز پس از وقوع سیلاب در جنوب سیستان‌وبلوچستان جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد

فراخوان کمک به بلوچستان

پتو، اقلام بهداشتی و گرمایی، نایلون، آب و مواد غذایی بسته‌بندی و فاسدنشدنی از نیازهای ضروری مناطق سیل‌زده است





فراخوان کمک به بلوچستان

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۴۲

|پیام ما| خبرهای خوبی از جنوب سیستان‌وبلوچستان به گوش نمی‌رسد. بعد از مصیبت جاری شدن سیلاب بر اهالی حدود دو هزار روستا و ۱۱ شهر، اهالی از امدادرسانی، دیرهنگام، نامنظم و آشفتگی نیز گلایه دارند. این درحالی‌است که علاوه‌بر سرمای هوا، سامانهٔ بارشی دیگری نیز در آستانهٔ ورود به این منطقه است. ضرورت تعجیل و میزان بالای خسارت حالا دولت را مجاب کرده است تا از کمک‌های مردمی استفاده کند. به همین منظور سازمان جمعیت هلال‌احمر کشور طی اطلاعیه‌ای با تشریح اقدامات انجام‌شده، اقلام موردنیاز مناطق سیل‌زده را اعلام و از هموطنان درخواست همراهی و کمک کرد.

جمعیت هلال‌‌احمر در اطلاعیه‌ای آخرین جزئیات و آمار خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زدهٔ سیستان‌وبلوچستان را تشریح کرد. به‌گزارش «پیام ما» و به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، در متن اطلاعیهٔ جمعیت هلال‌احمر دربارهٔ آخرین آمار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در سیستان‌وبلوچستان و همچنین راه‌های کمک به هموطنان سیل‌زده آمده است: «از روز هفتم اسفندماه بارش‌ها در سیستان‌وبلوچستان آغاز شد و به‌مرور شدت گرفت. بارش‌ها منجر به وقوع آبگرفتگی و سیلاب در ۱۴ شهرستان استان، ۳۴۷ روستا و همچنین آسیب به پل‌ها، راه‌های ارتباطی و آبگرفتگی منازل در جنوب سیستان‌وبلوچستان شد. علاوه‌بر نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان، نیرو‌های هلال‌احمر استان‌های خراسان‌جنوبی و کرمان، بوشهر، یزد، خراسان‌شمالی برای کمک به سیل‌زدگان اعزام شده‌اند. دو فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی و توزیع اقلام غذایی و امدادی در مناطقی هستند که بر اثر سیل، دسترسی به آنها ممکن نیست.»

فرماندار دشتیاری: خسارت به شهرها و روستاها جدی است از خیران و مردم درخواست کمک‌رسانی داریم

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «در حال حاضر یک‌هزار و ۴۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۲۸۹ تیم و با استفاده از ۲۲۹ دستگاه خودروی امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. در این مدت ۱۰ هزار بستهٔ غذایی میان سیل‌زدگان توزیع شده است. ۴۶۵ دستگاه چادر امدادی، ۱۲۲۹ تخته موکت، ۲۵۴۴ تخته پتو، ۴۲۹۳ کیلوگرم نایلون و تعدادی کنسروجات و بسته‌های بهداشتی توزیع شده است. ارائهٔ خدمات امدادی در جنوب سیستان‌وبلوچستان همچنان ادامه دارد. عموم هموطنان نوع‌دوست می‌توانند کمک‌هاى نقدى خود به مردم سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان را از طریق شماره‌گیری کد دستورى #۱*۱۱۲* و یا واریز به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۸۳۶۶۶۲۳۵ و شماره حساب ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۶۶۶۶۶۲ به شبای IR۹۴۰۱۰۰۰۰۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۶۶۶۶۶۲ به‌نام جمعیت هلال‌احمر جمهورى اسلامى ایران، واریز کنند.»

همچنین سازمان مردم‌نهاد «رعد»، تا زمان تنظیم این گزارش، تنها تشکل مردمی است که برای جمع‌آوری کمک‌های عمومی از سازمان جمعیت هلال‌احمر، مجوز دارد. بنابر گفت‌وگوی «پیام ما» با مدیر روابط‌عمومی این تشکل، وسایل گرمایشی، آب آشامیدنی، غذاهای بسته‌بندی، نایلون و پتو اصلی ضروری‌ترین نیازهای فعلی سیل‌زدگان است.

 

همچنین «محمدعلی رأفت»، فرماندار دشتیاری، یکی از بحرانی‌ترین مناطق سیل‌زده در گفت‌وگو با «پیام ما» می‌گوید جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی واحدهای مسکونی و خسارت جدی به زیرساخت‌ها شده است: «از خیران درخواست همکاری و کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده را داریم.»

 

 پس از گذشت پنج روز از جاری شدن سیلاب در منطقهٔ بلوچستان به نظر ارزیابی اولیهٔ خسارت و مناطق سیل‌زده انجام شد و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان‌وبلوچستان و امدادرسانی به مردم سیل‌زده را تشریح کرد.

 

به گفتهٔ «محمدحسن نامی»، شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان درگیر سیل شده است و خسارت دیده‌اند: «استاندار و فرمانداران این شهرستان‌ها به‌عنوان رئیس ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اضطراری نسبت به تشکیل جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی اقدام کردند و از همان ساعت اولیه اقدامات لازم برای امدادرسانی در دستورکار قرار گرفت. همچنین گروه‌های راهداری شمال و جنوب استان، پلیس راه و انتظامی در نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای و تلاش برای برقراری ارتباط مسیرهای مسدودشده مستقر شده‌اند. به‌دنبال نیاز به ارزیابی مناطق تحت‌تأثیر و امدادرسانی سریع، اعزام بالگرد اورژانس به مناطق سیل‌زده انجام گرفت و همچنین قایق و خودروهای ویژه برای جابه‌جایی صندوق‌های رأی به تمامی مناطقی که راه دسترسی آنها قطع شده بود، ارسال شد.»

 

به گفتهٔ نامی، تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت‌تأثیر سیلاب اعزام شدند که بیشترین آن در منطقهٔ چابهار با ۶۴ گروه بوده است و ۵۷ دستگاه خودروهای عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کرده‌اند.

 

او همچنین از امدادرسانی به سه هزار و ۷۵۲ نفر از سیل‌زدگان خبر داد و گفت: «۲۳۵ خانوار شامل ۹۷۷ نفر اسکان اضطراری و موقت داده شدند. تاکنون یک‌هزار و ۹۴۷ روستا درگیر سیلاب و خسارت شدند که چابهار با ۴۸۰ و نیکشهر با ۳۳۰ روستا بیشترین میزان درگیری را داشتند. بیش از ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شده بود که تاکنون حدود ۲۰ محور بازگشایی شده و باقی محورها نیز با حضور گروه‌های راهداری و امداد در حال بازگشایی است. با تلاش عوامل ادارات برق، از تعداد ۴۱ روستا که دچار قطعی برق بودند، برق حدود ۲۰ روستا وصل شده است و باقی روستاها به‌علت نبود راه دسترسی همچنان نوسان برق دارند.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *