پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

در شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ مطرح شد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی: تعطیلات تا ۲۴ فروردین ادامه خواهد داشت و استان‌های دارای گردشگر بیشتر باید در این راستا برنامه‌ریزی کنند





پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

۱۲ اسفند ۱۴۰۲، ۲۳:۱۷

|پیام ما| شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ و با حضور «سید عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی و نمایندگان دستگاه‌های عضو صبح شنبه، ۱۲ اسفند، برگزار شد. ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ آذر امسال و زودتر از موعد آغاز به‌ کار کرد و همان زمان اعلام شد پیش‌بینی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزایش سفر با خودروهای شخصی است.

نوروز ۱۴۰۲،‌ ۵۷ میلیون و ۱۱۸ هزار نفرشب اقامت از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ با تجمیع آمار اقامت‌های رسمی و غیررسمی، اضطراری و خوابگاه‌های آموزش‌وپرورش، زائرسراها، مساجد و … ثبت شد. از این تعداد حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفرشب آمار اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامت رسمی دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی بوده است. امسال ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کار خود را زودتر آغاز کرده است و با توجه به همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی در این باره را انجام می‌دهد. شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ هم روز شنبه، ۱۲ اسفند، برگزار شد و دستگاه‌های متبوع گزارش خود را در این باره ارائه کردند.

 

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این نشست با بیان اینکه جمعیتی بیش از یک‌ میلیون نفر به‌صورت مستمر مشغول خدمت‌رسانی به مسافران خواهند بود، گفت: «دربارهٔ نحوهٔ عملکرد و برخورد با گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ که امسال مصادف با ایام ماه مبارک رمضان است، مصوبهٔ شورای فرهنگ عمومی منشور فعالیت است.»

 

آن‌طورکه «علی‌اصغر شالبافیان» توضیح داد این مصوبه از سوی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی به وزرای مربوطه و استان‌ها ابلاغ شده و نحوهٔ عملکرد در چارچوب مشخص و با رعایت حرمت گردشگران و ماه مبارک رمضان تعیین شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی همچنین بر هماهنگی با استانداردها و ایجاد وحدت رویه در جلسات ستاد سفر استانی تأکید کرد و افزود: «با توجه به اینکه عید فطر مصادف با انتهای نوروز است تعطیلات تا ۲۴ فروردین ادامه خواهد داشت و استان‌های دارای گردشگر بیشتر باید در این راستا برنامه‌ریزی کنند.» به‌گفتهٔ او، فعالیت ستاد سفر در طول سال دائمی شده است و جمعیتی بیش از یک‌ میلیون نفر به‌صورت مستمر مشغول خدمت‌رسانی به مسافران خواهند بود.

 

شالبافیان با بیان اینکه معرفی شهرهای مکمل و جایگزین در دستورکار قرار دارد، تأکید کرد مبنای معرفی شهرهای مکمل و جایگزین ستاد سفر را استان قرار داده‌ایم که برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی به‌صورت کامل انجام شود. او در پایان از استان‌هایی که در حیطهٔ مربوط به سوخت‌رسانی، کارت سوخت و مواد غذایی سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودند، درخواست‌ کرد اعلام کنند تا پیگیری لازم با دستگاه‌ مربوطه به‌منظور رفع مشکلات انجام شود.

 

فروش روزانهٔ بلیت

در ادامهٔ این نشست چهارساعته، نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مهمترین برنامه‌های دستگاه‌های متبوع خود را برای نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان تشریح کردند. «رضا نفیسی»، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متبوع در این نشست گفت که یکی از مهمترین موضوعات وزارتخانه در نوروز ۱۴۰۳، تأمین ناوگان و تهیهٔ بلیت است که در این راستا، عرضهٔ عادلانهٔ بلیت مدنظر قرار گرفته و علاوه‌بر پیش‌فروش، بلیت‌ها به‌صورت روزانه نیز به فروش می‌رسد. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این نشست گفت همهٔ ظرفیت‌های موجود در قالب بیش از دو هزار و ۴۰۰ شرکت‌ حمل‌و‌نقل و بیش از ۹۵ هزار راننده در خدمت به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳است.

 

به‌گفتهٔ «حمیدرضا شهرکی»، پیش‌بینی این است که سفرهای نوروزی امسال پنج درصد رشد داشته باشد، ۵۵ درصد سفرها در داخل استان‌ها و ۴۵ درصد برون‌استانی. او همچنین توضیح داد بیش از ۱۰ هزار نیروی راهداری، یک‌هزار و ۵۳ فعالیت و ۸ هزار دستگاه ماشین‌آلات، ۹ هزار اتوبوس و یک‌هزار و ۱۱۳ دوربین در خدمت گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ هستند.

 

تأمین سوخت کشتی‌ها و شناورهای تفریحی در مناطق آزاد برای نوروز هم موضوعی بود که «محمدفرزاد میرزایی»، مدیرکل گردشگری شورای‌عالی مناطق آزاد، دربارهٔ آن صحبت کرد و گفت: «در جلسهٔ قبل دستورکارهای مهمی اتخاذ شد که شاهد اتفاقات بسیار خوبی در نوروز باشیم. قیمت‌گذاری برای سوخت کشتی‌ها و شناورهای تفریحی در مناطق آزاد در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و مشکلی برای تأمین سوخت امسال نخواهیم داشت.»

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن نیز گفت برای نوروز امسال یک‌هزار و ۱۲۰ واگن و صد رام قطار مسافربری فعال هستند و بیش از یک میلیون و صد هزار صندلی در خدمت مسافران نوروزی است.

به‌گفتهٔ «محسن طباطبایی»، در سه روز گذشته ۴۵ درصد بلیت‌های نوروزی به فروش رسیده است.

 

۲۰ اسفند،‌ رزمایش ترافیکی نوروز

در بخش دیگری از شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ نوبت به ارائهٔ گزارش پلیس راهور رسید که سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور انتظامی کشور در این باره گفت:‌ «رزمایش ترافیکی نوروزی، امسال ۲۰ اسفند در محل دانشگاه امام حسن مجتبی (ع) برگزار خواهد شد.»

«سیروس حسن‌زاده» شروع طرح ترافیکی نوروزی را از ۲۴ اسفند دانست و افزود: «امید داریم امسال با کاهش تصادفات روبه‌رو‌ باشیم. بیش از ۴۰۰ مرکز در جاده‌های کشور تعیین شده است تا رانندگان در طول مسیر بتوانند دقایقی را استراحت کنند.»

 

رئیس‌گروه دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی نیز در این نشست گفت به‌منظور ارائهٔ خدمات بهتر به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ جلسات مختلفی برگزار شده و یکی از مهمترین اقدامات این است که حداکثر ظرفیت پروازی به‌کار گرفته شود. «رضا صدیق‌نیا» پیش‌بینی کرد در حوزهٔ مسافرت‌های هوایی امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از پنج درصد رشد نسبت به سال قبل داشته باشد.

 

وضعیت امداد و نجات در نوروز

امداد و نجات به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در ارائهٔ خدمات نوروزی مطرح است که طی شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ هم رئیس سازمان اورژانس کشور به ارائهٔ گزارشی در این باره پرداخت و گفت:‌‌ «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایام نوروز و ماه مبارک مانند سایر اعضای ستاد در خدمت مسافران نوروزی است، با این تفاوت که فعالیت‌های ما از اول اسفند شروع و نظارت‌ها بر مراکز ارائهٔ مواد غذایی آغاز شده است.» «جعفر میعادفر» با بیان اینکه سه هزار و ۳۰۰ پایگاه اورژانس در جاده‌ها و ۵۳ پایگاه هوایی برای نوروز در نظر گرفته شده است، افزود: «همچنین، دو هواپیما برای ارائهٔ خدمات پزشکی به مسافران امسال در نظر گرفته شده که یک فروند هواپیما در هرمزگان و یک فروند در تهران مستقر است و درصورت نیاز در طول شبانه‌روز به ارائهٔ خدمات درمانی به گردشگران می‌پردازند.»

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای: همهٔ ظرفیت‌های موجود در قالب بیش از دو هزار و ۴۰۰ شرکت‌ حمل‌ونقل و بیش از ۹۵ هزار راننده آمادهٔ خدمت به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳است

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در این نشست به برنامه‌ریزی برای ارائهٔ خدمات ۹۵ هزار و ۴۰۰ نفر از جمعیت هلال‌احمر در نوروز به گردشگران خبر داد و گفت از این میان، سه هزار و ۵۰۰ نفر عضو رسمی جمعیت و مابقی داوطلب هستند. به‌گفتهٔ حجت‌الاسلام «هاشم حسینی المدنی»، دو هزار و ۴۰۰ پایگاه در کشور در نظر گرفته شده است و تعداد زیادی از امدادگران با کیف امدادی و به‌صورت پیاده یا دوچرخه از نزدیک‌ترین مرکز به فرد مصدوم در نخستین دقایق مراجعه می‌کنند و به درمان افراد می‌پردازند.

 

او با بیان اینکه تلاش می‌شود خدمات به ۳۰ کیلومتری شهرها برده شود، افزود: «در کنار پایگاه‌های امداد و نجات، مراکز خدمات رفاهی نیز برپا می‌شود تا رانندگان درصورت نیاز دقایقی را در این مراکز استراحت کنند. پویش غرق نشویم را راه‌اندازی کردیم که در تابستان امسال در سواحل شمالی ۷۰ درصد و در سواحل جنوبی ۵۰ درصد کاهش غرق‌شدگان را داشتیم و قصد داریم در نوروز در سواحل جنوبی اجرا کنیم.»

«احمد احمدی»، نمایندهٔ پایگاه‌های امداد نجات هلال‌احمر نیز با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ پایگاه در تمامی محورهای کشور در ایام عید فعال خواهند بود، به تجهیز ناوگان امداد هوایی و اضافه شدن هشت هلی‌کوپتر اشاره کرد و گفت: «پیش‌بینی فعالیت سه هزار و ۵۰۰ پایگاه در حوزهٔ ناوگان جاده‌ای شده است و همچنین چهار هزار نیروی تخصصی نیز به هلال‌احمر اضافه شده‌اند که طی ایام نوروز خدمات‌رسانی می‌کنند.»

 

«صادق ضیاییان»، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، نیز با بیان اینکه در ایام‌ نوروز بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر کشور وظیفهٔ پایش جو و پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهند، گفت: «ارائهٔ گزارش‌های ۱۰روزه را در دستورکار داریم که به‌صورت روزانه برای ۴۵۰ شهر کشور صادر می‌شود.»

همچنین، آن‌طور که «الله‌مراد عفیفی‌پور»، سرپرست اداره‌کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، توضیح داد  ۱۸۰ فروند شناور برای امداد و نجات و خدمات‌رسانی سازمان‌دهی شده است و همچنین تأمین به‌موقع سوخت قایق‌های تفریحی، کنترل ترافیک‌ خودروها در بنادری که حمل خودرو ‌می‌کنند، کنترل قایقرانی در محدودهٔ شهرها از سوی شهرداری‌ها، کنترل ترددهای غیرمجاز شناورهای غیرمجاز و مبادی غیرمجاز توسط نیروهای نظامی‌-انتظامی و اعلام مبادی تفریحی دریایی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سازمان بنادر و دریانوردی نیز در دستورکار است.

«محمدحسین صوفی»، مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی، نیز تأکید کرد که تعداد دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزهٔ امداد خودرو در سراسر کشور یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه است.

 

 اسکان در امامزاده‌ها و مدارس

موضوع اسکان مسافران در امامزاده‌ها هم یکی از محورهای شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز  ۱۴۰۳ بود.

حجت‌الاسلام «سید محمدکاظم موسوی متقی»، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، در این باره با بیان اینکه دو هزار امامزاده در ایام‌ نوروز میزبان مسافران هستند، گفت:‌ «در ۴۲۵ امامزاده امکان اسکان وجود دارد. همچنین، مصوبهٔ شورای فرهنگ عمومی برای حرمت ماه مبارک رمضان مبنای کار قرار گیرد.»

 

همچنین، مدیرکل رفاه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش توضیح داد ۶۱ هزار و ۴۵۱ کلاس‌ درس برای طرح اسکان در نظر گرفته شده است. به‌گفتهٔ «سعید مقدم‌زاده‌»، سال گذشته در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی، خوزستان و یزد به‌ترتیب بیشترین پذیرش را داشتیم. امسال نیز احتمالاً آمار همین‌گونه باشد و احتمالاً در شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم به‌دلیل ماه رمضان افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *