پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟





برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲

برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

احتمالا کودکان زیادی را دیده‌ اید که در فصل سرد سال شروع به سرفه مکرر می‌ کنند و یا بعد از آبتنی در فصل گرما به راحتی سرما می‌ خورند و سرفه مداوم دارند. چنین وضعیتی ، برونشیت کودکان نامیده می‌‌شود. برونشیت یکی از شایع‌ ترین بیماری ‌هایی است که در کودکان تشخیص داده می‌ شود . لازم است آسیب ‌شناسی به طور صحیح و کامل درمان شود تا عوارض جدی ایجاد نشود . در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید  .

اگر کودک شما دچار سرماخوردگی شده و سرفه‌های مکرر دارد پیشنهاد ما به شما بهره گیری از خدمات ویزیت متخصص اطفال در منزل به صورت شبانه روزی میباشد .

برونشیت کودکان چیست؟ 

به طور کلی به التهاب نای ، برونش ها و برونشیول ها ، برونشیت گفته می شود  . ویروس ها ، عامل اکثر موارد برونشیت حاد هستند . به این صورت که به دنبال عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی ، مخاط برونش ها و ریه نیز ملتهب شده ، و برونشیت ایجاد می شود . در کنار ویروس ها ، مواجهه با آلرژن های محیطی متعددی (مانند دود سیگار، ذرات کربن یا نیتروژن دی اکسید موجود در هوا) نیز ممکن است سبب ایجاد التهاب و تجمع مایع در برونش ها شده و سبب سرفه ، تولید خلط و علائم برونشیت در کودکان شوند .

اگر یبوست شدید دارید و نمیدانید که چه کاری باید انجام دهید نگران نباشید : تنقیه در منزل

اوج برونشیت با علت ویروسی در دوره پاییز و زمستان است . اما برونشیت آلرژیک در کودک به فصل بستگی ندارد و ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد .

 برونشیت در کودکان چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

علائم برونشیت حاد و مزمن در کودکان کمی متفاوت می باشد . به تفاوت های علائم برونشیت حاد و مزمن در کودکان ، در ادامه اشاره شده است .

علائم برونشیت حاد در کودکان:

سرفه ( سرفه ها ابتدا خشک ، و در ادامه با خلط همراه می شوند )

درد قفسه سینه حین سرفه یا کشیدن نفس عمیق

آبریزش بینی

تب خفیف

گلودرد

لرز

بدن درد

ضعف و بی حالی

ترشحات شفاف یا چرکی بینی

گرفتگی صدا

سردرد

علائم برونشیت مزمن در کودکان:

خس خس قفسه سینه

سرفه خلط دار که طی یک ماه درمان بهبود پیدا نمی‌کند

احساس ناراحتی در قفسه سینه

تنگی نفس

جهت ارسال و اعزام سریع پرستار برای انجام خدمات: رادیولوژی در منزل

علل برونشیت در کودکان چیست؟ 

برونشیت در کودک به دلیل انتقال یک بیماری عفونی ظاهر می‌ شود . آنفولانزا ، عفونت آدنوویروس ، عفونت سنسیشیال تنفسی ، پاراآنفلوآنزا ، عفونت رینوویروس معمولاً منجر به این بیماری می‌ شود . اما نفوذ عوامل بیماری ‌زا به بدن نیز می‌ تواند آسیب‌ شناسی را تحریک کند . برخی از عوامل بیماری زا عبارت‌ اند از :

باکتری ‌ها ؛ پنوموکوک ، استرپتوکوک ، اشریشیا و سودوموناس آئروژینوزا

قارچ ؛ کاندیدا ، آسپرژیلوس

پاتوژن‌ های داخل سلولی ؛ سیتومگالوویروس ، مایکوپلاسما ، کلامیدیا

اغلب برونشیت در کودک در پس زمینه سیاه سرفه ، سرخک یا دیفتری رخ می ‌دهد و همچنین یک علت آلرژیک وجود دارد ، یعنی علت ایجاد بیماری ، نفوذ یک آلرژن به بدن است . گرد و غبار ، دود تنباکو ، گرده گیاهان ، مواد شیمیایی خانگی محرک می‌ شوند .

 برونشیت چگونه درمان می‌شود؟

درمان برونشیت در یک کودک منحصراً به نسخه‌ های پزشکی نیاز دارد . شما باید درمان را به تنهایی انجام دهید . در بیشتر موارد، آن‌‌ها به بهبودی کمک نمی ‌کنند ، بلکه تنها بهبودی را به تاخیر می‌اندازند و منجر به عوارض باکتریایی می‌ شوند. در صورت بروز سرفه یا خس خس سینه، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

از آنجایی که در بیشتر موارد، ویروس‌ ها هستند که بیماری را تحریک می‌ کنند ، درمان ضد ویروسی تجویز می‌ شود و آنتی بیوتیک‌‌ها فقط در صورت ظاهر شدن کانون‌ های التهابی و پیوستن عفونت باکتریایی تجویز می‌شوند .

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *