برخلاف اعلام برخی رسانهها دفاتر خارج از کشور برای اطلاعرسانی گردشگری فعال نشدهاند
افتتاح نمایندگیهای کانون جهانگردی در ۱۳ کشور
با اینکه خبرهایی مبنی بر فعالیت مجدد نمایندگیهای اطلاعرسانی گردشگری ایران با عنوان جدید منتشر شده است اما پیگیریها نشان میدهد دفاتر جدید فقط نمایندگیهای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هستند
![افتتاح نمایندگیهای کانون جهانگردی در ۱۳ کشور](https://payamema.ir/pubfiles/2023/07/4-10-jpg.webp)
۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۳:۲۸
|پیام ما| چند روز پیش یکی از خبرگزاریها خبری مبنی بر راهاندازی دفاتر اطلاعرسانی سفر به ایران در ۱۳ کشور منتشر کرد و نوشت که دفاتر اطلاعرسانی گردشگری خارج از ایران که از سال ۱۳۹۸ تعطیل شده بودند، اینبار با عنوانی جدید، اما با همان رویکرد قبلیِ اطلاعرسانی، تبلیغ و بازاریابی گردشگری ایران، در ۱۳ کشور راهاندازی شدند. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در گفتوگو با «پیام ما» تأکید میکنند که این نمایندگیهای جدید ارتباطی به دفاتر اطلاعرسانی پیشین ندارند.
اولین بار شهریور سال 1386 بود که «ایرنا» به نقل از معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت اعلام کرد که دفاتر اطلاعرسانی گردشگری ایران در کشورهای تایلند، عمان، پاکستان، یونان، ترکیه، بحرین و سوریه راهاندازی شد. «محمد شریف ملکزاده» همان زمان گفت که با راهاندازی این دفاتر ذهنیتهای منفی نسبت به کشور از بین میرود و ایران بهعنوان یک کشور امن و مقصد سفر به گردشگران شناسایی میشود. شناسایی بازارهای هدف گردشگری، اطلاعرسانی و تبلیغات، ارتقای درآمد گردشگری از بازار جهانی از اهداف تشکیل و راهاندازی دفاتراطلاعرسانی گردشگری ایران در خارج از کشور اعلام و گفته شد که آییننامهٔ ایجاد آنها در هشت ماده تهیه و تنظیم شده است. یک سال بعد هم «مجید اسفندیاری»، مدیرکل وقت دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی هم از راهاندازی این دفاتر اطلاعرسانی در کشورهای سوئد، کانادا، آلمان، فرانسه و ژاپن خبر داد و تأکید کرد که براساس مطالعات، دفتر بازاریابی و تبلیغات هریک از کشورهای مقصد گردشگری حداکثر ۴۰ دفتر اطلاعرسانی موفق را در نقاط مختلف جهان دارند.
راهاندازی مجدد در دههٔ ۱۳۹۰
با وجود تبلیغات انجامشده، اما دفاتر اطلاعرسانی گردشگری ایران کار خاصی انجام ندادند، بهطوری که در سالهایی ابتدایی دههٔ 1390، «سیدمحمدکاظم خلدینسب»، مدیرکل وقت بازاریابی و توسعهٔ گردشگری از منفعلشدن این دفاتر خبر داد و گفت که قرار است دفاتر جدیدی فعال شود که وظیفهٔ ایجاد هماهنگی بین ایران و کشور مقصد را برعهده داشته باشند. در ادامهٔ همین صحبتها، سال 1394 خبر رسید که 9 نمایندگی اطلاعرسانی گردشگری خارج از کشور ذیل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کشورهای ژاپن، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، عمان، مالزی، سنگاپور و چین (دو نمایندگی) مجوز دریافت کردند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی: برای نخستین بار، کانون از سال گذشته برای توسعهٔ فعالیتهای خود در سراسر دنیا اقدام به ایجاد نمایندگیهای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کرده است بدین صورت که همهٔ فعالیتهایی که در کانون در ایران انجام میشود، توسط نمایندگیهای خارج از کشور نیز انجام خواهد شد
براساس قراردادی که این ۹ نماینده با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران امضا کرده بودند، وظایف در چهار بند اطلاعرسانی، تبلیغات، بازاریابی و سرمایهگذاری تعیین شده بود. هرچند بارها تأکید شد که نمایندگان اطلاعرسانی گردشگری ایران در کشورهای دیگر، کارمند کانون جهانگردی یا میراث فرهنگی نیستند، کسبوکار خودشان را دارند و تنها بهدلیل علاقه به ایران این مسئولیت ملی را در کشورهای هدف برعهده گرفتهاند. با این که در سال 1396 برای تبلیغ سفر به ایران در نمایندگیهای گردشگری ایران یک میلیارد تومان اختصاص یافت، اما این تجربه این بار هم با شکست مواجه شد و در نهایت «ولی تیموری»، معاون گردشگری وقت اعلام کرد که نمایندگیهای اطلاعرسانی گردشگری ایران در کشورهای دیگر غیرفعال شدند.
انتشار یک خبر و نوید فعالیت دوباره
دفاتر اطلاعرسانی گردشگری ایران ذیل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در فاصله سالهای ۱۳۹۴ تا 1398 در کشورهای ژاپن (توکیو)، اسپانیا (مادرید)، ایتالیا (میلان)، چین (شانگهای، گوانجو و پکن)، هنگ کنگ، آذربایجان (باکو)، عراق (سلیمانیه)، کره جنوبی (سئول)، هلند (لاهه)، عمان (مسقط)، آلمان (برلین و مونیخ)، فرانسه (پاریس) و انگلستان (بیرمنگهام) فعال بودند. پس از یک سال، تعدادی از این دفاتر بدون هیچ توضیحی خلع مسئولیت شدند.
حالا با گذشت چهار سال، موضوع فعالیت این دفاتر بار دیگر دوباره مطرح شده است. بهطوری که در تازهترین خبر اعلام شد دفاتر اطلاعرسانی گردشگری خارج از ایران در ۱۳ کشور راهاندازی شدهاند و اینبار با عنوانی جدید اما با همان رویکرد قبلی اطلاعرسانی، تبلیغ و بازاریابی گردشگری ایران فعالیت خواهند کرد.
آنطور که در این خبر آمده بود، این دفاتر با عنوان نمایندگیهای خارج از کشور کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به فعالیت میپردازند و تاکنون در ۱۳ کشور از جمله چین، ژاپن، ارمنستان، روسیه، کانادا، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، عراق، ترکیه، کانادا و سوئد از سوی سرمایهگذاران و فعالان خصوصی فعال شدهاند.
قرار نیست رویکرد پیشین را داشته باشند!
نمایندگیهای اطلاعرسانی گردشگری ایران با هدف اطلاعرسانی، تبلیغات، بازاریابی و جذب سرمایهگذار راهاندازی شده بودند و حالا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تأیید کرده که این نمایندگیها با مجوز کانون، بار دیگر فعال شدهاند. مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در نشست توجیهی با تعدادی از نمایندگان اطلاعرسانی گردشگری ایران، تلاش برای جذب گردشگران خارجی، صدور گواهینامهٔ بینالمللی برای ایرانیان خارج از کشور و معرفی ظرفیتهای سرمایهگذاری و جاذبههای گردشگری، فرهنگی و تاریخی به جهانگردان خارجی، برگزاری رالیهای بینالمللی و مشارکت در توسعه فعالیتهای گردشگری و اتومبیلرانی خارج از مرزهای کشور را از مهمترین وظایف این نمایندگیها اعلام کرده بود.
دفاتر اطلاعرسانی سفر اولین بار در پاکستان، یونان، ترکیه، بحرین و سوریه راهاندازی شد و شناسایی بازارهای هدف گردشگری، اطلاعرسانی و تبلیغات، ارتقای درآمد گردشگری از بازار جهانی از اهداف تشکیل و راهاندازی دفاتر اطلاعرسانی گردشگری ایران اعلام شد
«محمدحسین صوفی» حالا در گفتوگو با «پیام ما» توضیح میدهد که این دفاتر قرار نیست متمرکز بر اطلاعرسانی باشند و در واقع اصلاً قرار نیست با رویکرد پیشین فعال باشند: «یک زمانی مسئولیت دفاتر اطلاعرسانی خارج از کشور به ما تفویض شده بود. آن یک موضوع دیگری است. اما این بار و برای نخستین بار، کانون از سال گذشته برای توسعهٔ فعالیتهای خود در سراسر دنیا اقدام به ایجاد نمایندگیهای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کرده است. بدین صورت که همهٔ فعالیتهایی که در کانون در ایران انجام میشود، توسط نمایندگیها خارج از کشور نیز انجام خواهد شد.»
به گفتهٔ او، یکی از وظایف اطلاعرسانی دربارهٔ ظرفیتها و توانمندیهای کشور و فضاهای تفریحی – توریستی است که مجموع آنها میتواند زمینهٔ ورود گردشگر بیشتر به کشور را فراهم کند.
صوفی با تأکید بر اینکه این تجربه بدین شکل اولین بار است که اتفاق میافتد میگوید که همهٔ نهادها و سازمانها موظفند برای جذب گردشگر مشارکت کنند و فعالیت نمایندگیهای کانون در یک سال گذشته هم موجب تسریع و تسهیل اقدامات فعالان گردشگری شده است.
روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هم این موضوع را تأیید میکند که این دفاتر در واقع همان نمایندگیهای کانون هستند و ارتباطی با دفاتر اطلاعرسانی سفر ندارند.
«علیاصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هفتهٔ گذشته و در نمایشگاه گردشگری تهران از رشد ۵۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در ۱۰ ماههٔ سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت که در ۱۰ ماههٔ نخست امسال پنج میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند. اما در همین روزها «رحیم یعقوبزاده»، کنشگر گردشگری و مدرس دانشگاه علم و فرهنگ اعلام کرد که اغلب گردشگران از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان وارد ایران میشوند و با توجه به اینکه ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی بسیار کاهش یافته است، گردشگران با حداقل رقمها نسبت به کشورهای همسایه به ایران سفر میکنند. آنطور که روزنامهٔ «هممیهن» نوشته بود، حتی عراقیها از هزینهٔ ۴۰۰ دلاری خود در ایران خبر میدهند که چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان میشود؛ بنابراین میانگین استاندارد هزینهٔ گردشگری که ۱۰۰۰ دلار است در ایران مصداقی ندارد.
این آمارها و از سوی دیگر، افزایش خشکسالی، از دست رفتن بسیاری از مشاغل مرتبط با آب، بیکاری و ضرورت جایگزین درآمدنفتی همه به خوبی نشان میدهد ما به افزایش جذب گردشگر و درآمد از سفر به ایران نیاز داریم و راهاندازی نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در 13 کشور گرچه با مصوبهٔ دههٔ 1380 و دفاتر اطلاعرسانی سفر یکی نیست و ارتباطی به مسئولیتهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ندارد، اما شاید گامی کوچک در این مسیر باشد. هرچند کانون هیچ وظیفهٔ ذاتی در این باره ندارد و مسئولیت اصلی بر دوش وزارتخانه است.
پیشنهاد سردبیر
![سیاست غیرمنسجم مانع اجرای قانون آب](https://payamema.ir/pubfiles/2023/07/بنفشه-زهرایی-1-jpeg.webp)
سیاست غیرمنسجم مانع اجرای قانون آب
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟
- حداقل سرمایه برای واردات از دبی: آنچه باید بدانید
- چطور زودتر از همه از پیش فروش قطارها مطلع شویم؟
- چه کسانی نمی توانند مهاجرت کنند؟
- تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟
- نوآوریهای جدید تتر در ارائه خدمات مالی دیجیتال
- عمر باتری آیفون 15 پرو مکس در مقابل سامسونگ اس 24 اولترا
- دوره mba و dba مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران
- آینده واردات عروسک و اسباب بازی از چین به ایران، پیشبینی و ترندها بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید