پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : یادداشت

پارک ملی گلستان؛‌ تغییر ساختاری که نتیجه داد

پارک ملی گلستان؛‌ تغییر ساختاری که نتیجه داد

مقابله با بیابان‌زایی از کدام خطر سخن می‌گوید؟

مقابله با بیابان‌زایی از کدام خطر سخن می‌گوید؟

خطر سیلاب جادۀ چالوس پابرجاست

خطر سیلاب جادۀ چالوس پابرجاست

پیامی به ساکنان سرزمین گربه

پیامی به ساکنان سرزمین گربه

گردشی در دنیای گربه‌سانان

گردشی در دنیای گربه‌سانان

انتظارات از دولت چهاردهم برای آبادانی روستاها

انتظارات از دولت چهاردهم برای آبادانی روستاها

کهرم؛ شخصیتی علمی و مردمی

کهرم؛ شخصیتی علمی و مردمی

دانشمندی که با پرنده‌ها می‌رقصد

دانشمندی که با پرنده‌ها می‌رقصد

اتوبوس‌های گردشگری ایران، اول راه

|پیام ما| اتوبوس‌های گردشگری در همۀ شهرهای گردشگری دنیا فعالیت می‌کنند؛ اتوبوس‌های دوطبقه‌ای که یا رایگان هستند یا با قیمت بسیار پایین گردشگران را به مناطق دیدنی شهر می‌رسانند. فعالیت این اتوبوس‌ها راهی برای گردشگری کم‌هزینه و به‌صرفه است تا هم هزینۀ زیادی برای تاکسی و نقل‌و‌انتقال نپردازید و هم دردسر به‌پارکینگ‌رفتن با خودروی شخصی را در مکان‌های شلوغ به جان نخرید. این اتوبوس‌ها معمولاً روباز با سقف متحرک هستند و افرادی به‌عنوان راهنما در آن حضور دارند که به توضیحاتی دربارۀ جاذبه‌های گردشگری شهر می‌پردازند.
اتوبوس‌های گردشگری ایران، اول راه

تکریم یک شکاربان

تکریم یک شکاربان

کهرم، زبان گویای محیط‌زیستِ ما

کهرم، زبان گویای محیط‌زیستِ ما

واکاوی شکست طرح‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان

واکاوی شکست طرح‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان

کشورهای حاشیۀ خلیج‌فارس دل‌خوش به آب‌شیرین‌کن‌ها

آیا نمک‌زدایی از آب شور راهبرد اصلی مبارزه با کم‌آبی است؟
کشورهای حاشیۀ خلیج‌فارس دل‌خوش به آب‌شیرین‌کن‌ها

آب شرب سیستان و فرصت‌سوزی دولت

آب شرب سیستان و فرصت‌سوزی دولت

پیشنهادِ تجدیدنظر در تخصیص آب

|پیام‌ما| بسیاری از کارشناسان بخش آب معتقدند، چالش آب در کشور صرفاً کمیابی فیزیکی آب نیست؛ بلکه ناکامی‌های نهادی و سیاسی در مدیریت آب است. به‌همین‌دلیل بازارها می‌توانند به‌عنوان ابزاری با رویکرد تقاضامحور، برای مدیریت کمیابی آب ایفای نقش کنند. منتقدان بازار آب (که نمونه‌های موفق بی‌شماری در جهان دارد) معتقدند بازارها می‌توانند به‌سبب نبود شرایط و بسترهای سیاسی و نهادی، به مایۀ دردسر نیز تبدیل شوند. به‌همین‌دلیل‌است‌که، نقش آنها به‌عنوان یک راه‌حل برای بحران آب ابراز تردید می‌شود. ازاین‌رو اتخاذ رویکرد چندرشته‌ای و همیارانه به نقش‌آفرینی بازارهای آب، می‌تواند به ارتقای اثربخشی آن کمک فراوانی کند. طبق آمار رسمی وزارت نیرو، از نظر اقتصادی سهم هر مترمکعب آب مصرفی در تولید ناخالص ملی در ایران کمتر از دو دلار است؛ درحالی‌که متوسط جهانی هشت دلار به ازای هر مترمکعب است. باتوجه‌به این واقعیت و همچنین تمایل دولت به ایجاد بازار آب، این‌بار اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در نشستی مشترک با مدیران وزارت نیرو و فعالان صنعت آب پیشنهاد داده است، به‌منظور مدیریت «ابرچالش آب» اجرای برنامه دَه‌ساله با تکیه‌بر دو اصل مهم و هم‌زمان مؤثر است: «تجدیدنظر در تخصیص منابع آب موجود با اولویت‌دادن به تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و حقابه‌های زیست‌محیطی» و «افزایش بهره‌وری». همچنین اتاق ایران اعلام کرده است که تقویت بازار آب باید به‌عنوان اهرمی برای واقعی‌شدن قیمت آب به‌جدیت پیگیری شود.
پیشنهادِ تجدیدنظر در تخصیص آب