پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش راه‌وشهرسازی فارس به گزارش ‍«پیام ما»

مدیرکل راه‌وشهرسازی فارس گفت

واکنش راه‌وشهرسازی فارس به گزارش ‍«پیام ما»

متأسفانه عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب به‌دنبال بهره‌گیری از چنین فضاسازی‌هایی برای یافتن نام و نشانی برای خود هستند و به‌هیچ عنوان دلسوز بافت تاریخی فرهنگی شیراز نمی‌باشند





واکنش راه‌وشهرسازی فارس به گزارش ‍«پیام ما»

۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

«مدیرکل راه‌وشهرسازی فارس ضمن تکذیب خبری مبنی‌بر تخریب خانه‌های بافت تاریخی شیراز گفت: متأسفانه عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب به‌دنبال بهره‌گیری از چنین فضاسازی‌هایی برای یافتن نام و نشانی برای خود هستند و به‌هیچ عنوان دلسوز بافت تاریخی فرهنگی شیراز نمی‌باشند.
«محمودرضا طالبان» با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای ایجادشدۀ اخیر و گذشته خاطرنشان کرد: اگر افرادی دوستدار میراث و تاریخ و فرهنگ این شهر باشند، حتماً قبل از آنکه با دامن‌زدن به یک شایعه، آن را منتشر و رسانه‌ای کنند، با افراد مطلع، بی‌طرف و غیرمنفعت‌طلب، تماس می‌گیرند و از درست یا نادرست بودن موضوعات، کسب اطلاع می‌کردند. متأسفانه، منبع اطلاعاتی افرادی که بعضاً تحت عنوان دبیرپویش‌های گوناگون اظهارنظر می‌کنند کاسبان و دلالان بافت تاریخی شیراز هستند.
طالبان توضیح داد: ساکنان یکی از خانه‌های واقع در بافت که توسط اداره‌کل راه‌وشهرسازی تملک شده است، بدون اطلاع آن خانه را تخلیه کرده و متأسفانه در همین‌مدت سارقان در و پنجرۀ آن را شبانه سرقت کرده‌اند.
او گفت: بلافاصله پس از اطلاع، دایرۀ حقوقی اداره‌کل اقدامات قضایی را انجام داده و علیه سارقان اقامۀ دعوی کرده و یکی از سارقان نیز دستگیر شده است.
مدیرکل راه‌وشهرسازی فارس با تصریح اینکه، انتشار اخبار کذب و فاقد سند، به‌نوعی تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود، حق پیگرد قانونی در این موضوع را برای دولت محفوظ دانست و گفت: قطعاً ما به‌دنبال طرح شکایت از رسانه‌ها و افراد رسانه‌ای و دلسوزان بافت نیستیم، اما افرادی که قصدشان بزرگ جلوه‌دادن خود و دوختن کلاهی از این نمد هستند، بدانند که عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند.
طالبان گفت: ما صراحتاً در جمع خبرنگاران و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در بافت با تصویرسازی دقیق و از روی نقشه، پیرامون اقدامات مصوب‌شده و رسمی و قانونی، برای بازآفرینی بافت صحبت کرده‌ایم و نیازی به انجام اقدامات پنهانی و در سایه نداریم.»
پاسخ «پیام ما»: درب خانه‌ها را به روی مردم باز کنید
– مدیرکل راه‌وشهرسازی فارس درحالی در جوابیۀ ارائه‌شده به روزنامه ‍«پیام ما» به صحبت‌های پیشین با خبرنگاران دربارۀ نقشۀ بازآفرینی اشاره می‌کند که همین طرح از همان ابتدای تصویب محل سؤال بود و از زمان سفر رئیس‌جمهوری به فارس در سال 1400 بارها از سوی کارشناسان با انتقاد مواجه شد؛ صحبت‌ کارشناسان، نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته با رئیس‌جمهوری و پیگیری‌ رسانه‌ها تأییدی بر این مدعاست.
– «محمودرضا طالبان» به یک خانۀ تملک‌شده اشاره کرده است که سارقان در و پنجره آن را شبانه سرقت کرده‌اند. او اما نگفته است که تملک این خانه و 14 خانۀ دیگر کوچه «اسکندری» در خیابان «لطفعلی‌‌خان زند» به چه شکل انجام شده است؟ گفت‌وگوی «پیام ما» با حداقل سه ساکن در این منطقه نشان می‌دهد تملیک‌ها در چندماه گذشته و بدون رضایت صد درصدی مالکان اتفاق افتاده و بلافاصله بعد از تخلیۀ ضربتی، جلوی خانه‌ها بلوک سیمانی چیده شده است.
– بعضی از این خانه‌ها و نه همۀ آن‌ها، ارزش تاریخی دارند و عمده‌نگرانی فعالان میراث فرهنگی دراین‌باره تخریب در سکوت خانه‌های تاریخی در سه مسیر است که حدود ۵۰ پلاک ثبتی و خانه‌های ثبت‌نشده اما باارزش تاریخی هستند. مسئولان نباید فراموش کنند اصرار فعالان بر این است که بافت به‌صورت لکه‌های دارای ارزش ثبت شود که این، تخریب خانه‌های بدون ارزش را مستنثنا می‌کند.
– وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روزهای پایانی سال گذشته گفته بود دربارۀ تخریب این بافت تابع نظر کارشناسی است، اما آیا هیچ‌یک از مسئولان در سه‌ماه گذشته حداقل برای اقناع افکار عمومی به سراغ نظرات کارشناسی افراد بی‌طرف و خارج از اداره‌های دولتی رفته‌اند؟ در این مدت اجازۀ بازدید فعالان میراث‌فرهنگی و رسانه‌ها از داخل خانه‌های تخلیه‌شده داده شده است؟
– نکتۀ دیگر اینکه یک سوی چاقوی دو لبۀ انتقادها به غیر از مسئولان به فعالان و دوستداران میراث فرهنگی است که در همۀ این سال‌ها اقدامی برای ثبت اضطراری بافت تاریخی شیراز نکرده‌اند؛ طبق قانون حتی یک شهروند عادی هم می‌تواند درخواست ثبت یک اثر را با مستندات بدهد که دربارۀ بافت شیراز که از معدود بافت‌های باقیمانده از دوران مغولان است، کار می‌توانست با درخواست ثبت اضطراری انجام شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر