پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اثر مخرب هوای آلوده بر عملکرد مغز نوزادان

نتایج پژوهشی جدید در هند نشان داد:

اثر مخرب هوای آلوده بر عملکرد مغز نوزادان

نوزادانی که در خانه‌هایی با کیفیت هوای پایین زندگی می‌کنند، عملکرد شناختی-بصری ضعیف‌تری در سال اول داشته‌‌اند، البته این اثر در سال دوم کاهش یافته است





اثر مخرب هوای آلوده بر عملکرد مغز نوزادان

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

| پیام ما | براساس داده‌های مطالعات جدید دانشگاه شرق «آنگلیا»، کیفیت پایین هوا می‌تواند باعث نقص شناختی در نوزادان و کودکان نوپا شود. این مطالعه که دیروز منتشر شده است از ارتباط بین کیفیت پایین هوا در هند و بروز اختلال شناختی در کودکان زیر دو سال می‌گوید. هرچند مطالعاتی پیش از این از تأثیر مخرب آلودگی هوا بر مغز گفته بودند، اما این مطالعه اولین پژوهشی است که اثرات کیفیت پایین هوا و ذرات معلق 2.5 میکرون را بر مغز کودکان زیر یکساله را بررسی کرده است. پژوهش این محققان هندی نشان می‌دهد که هرچه نوزادان بیشتر در محیطی با کیفیت هوای پایین زندگی کنند، عملکرد شناختی-بصری آنها ضعیف‌تر خواهد شد. این پژوهش در دو سال، 240 خانواده را در آزمایشگاهی در روستای شیوگاره(Shivgarh) در ایالت شمالی اوتار پرداش هند که از ایالات صنعتی این کشور به حساب می‌آید، مورد بررسی قرار داد. نتایج این پژوهش، از طریق مقایسه و تحلیل داده‌های 20 دستگاه سنجش کیفیت هوا در شهری که کیفیت هوایش اغلب بیش از 151 یعنی ناسالم برای همۀ گروه‌ها و به‌طور میانگین 207 یا بسیار ناسالم به دست آمده است.

 

سالانه بیش از هزار و 200 کودک با مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا در اروپا از بین می‌روند. این آماری‌ است که اخیراً آژانس محیط زیست اروپا منتشر کرده اما این فقط مشکل اروپا نیست. پژوهشی تازه در روستایی از ایالت‌های شمالی هند نشان می‌دهد که ذرات معلق 2.5 میکرونی، بر مغز کودکان در 2 سال اول زندگی آنها تاثیرات مخربی می‌گذارد. این اولین پژوهشی است که ارتباط بین کیفیت پایین هوا به‌طور کلی و کیفیت هوای داخل خانه را براساس پایگاه اجتماعی و تأثیر آن بر مشکلات شناختی در نوزادان بررسی کرده.
تست حافظه بینایی و کاری از نوزادان
پژوهشگران هندی در این مطالعه، با نشان دادن مربع‌هایی رنگی بر روی یک نمایشگر که گاهی اوقات روشن و خاموش می‌شدند یا بی‌تغییر بودند، تعداد نگاه‌ها و پلک‌زدن نوزادان را ثبت می‌کردند. پس از دو سال مطالعه متوجه شدند که اینکه نگاه کردن و پلک زدن آنها چگونه تغییر کند با این موضوع که در معرض چه هوایی رشد کرده باشند، ارتباط دارد.

نوزادانی که در خانه‌هایی با کیفیت هوای پایین زندگی می‌کنند، عملکرد شناختی-بصری ضعیف‌تری در سال اول داشته‌‌اند، البته این اثر در سال دوم کاهش یافته است

آلودگی هوای داخل خانۀ کم‌درآمدها در کمین نوزادان
از آنجایی که نوزادان در سال‌های ابتدایی زندگی، بیشتر عمرشان در داخل خانه می‌گذرد، کیفیت هوای داخل خانه بسیار اهمیت دارد. طبق این پژوهش نوزادان خانوارهای روستایی در این شهر بسته به پایگاه اجتماعی خود از سوخت‌های مختلفی برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند. 215 خانواده‌ای که نوزادان بین 6 تا 9 ماهه داشتند برای پخت‌وپز از گاز مایع، چوب و سرگین گاو استفاده می‌کردند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که غلظت ذرات معلق 2.5 میکرون در زمان آماده‌سازی غذا در داخل خانه به اوج خود می‌رسد. به‌طوری که کیفیت هوا در خانوارهایی که از سرگین گاو برای سوخت استفاده می‌کنند، نسبت به آنهایی که از گاز مایع بهره می‌برند به‌شدت کمتر است. این نتیجه نشان می‌دهد نوزادانی که در خانه‌هایی با کیفیت هوای پایین زندگی می‌کنند، عملکرد شناختی-بصری ضعیف‌تری در سال اول داشته‌‌اند، البته این اثر در سال دوم کاهش یافته است.
خطر ذرات معلق هوا برای نوزادان در دو سال اول
به گفتۀ یکی از متخصصان این پژوهش کیفیت پایین هوا با نقص شناختی در کودکان و همچنین مشکلات عاطفی و رفتاری مرتبط است. از آنجایی که ذرات بسیار کوچک موجود در هوا می‌توانند از دستگاه تنفسی به طرف مغز حرکت کنند، یک نگرانی بزرگ برای رشد کودکان به حساب می‌آیند. زمانی‌که رشد مغز در اوج خود و به‌ویژه نسبت به سموم حساس است، امکان دارد در اثر کیفیت پایین هوا، اختلالات شناختی-بصری در دو سال اول زندگی برای نوزادان ایجاد کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر