پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در جست‌وجوی راه‎های تازه برای سوادآموزی بزرگسالان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از انتشار «فراخوان ملی و بین‌المللی راهکارهای نوین سوادآموزی» خبر داد

در جست‌وجوی راه‎های تازه برای سوادآموزی بزرگسالان

سوادآموزی در شرایط منحصربه‌فردی قرار گرفته و باید با تعریف نوینی از حوزه سوادآموزی به خصوص آموزش بزرگسالان همراه باشد





در جست‌وجوی راه‎های تازه برای سوادآموزی بزرگسالان

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۸

|پیام ما| سازمان نهضت سوادآموزی از انتشار فراخوان ملی و بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی به‌عنوان اولین گام در مسیر مردمی‌سازی نهضت سوادآموزی خبر داد. این فراخوان با نام کوتاه شده «رسا» قرار است با توجه به ورود فناوری‌های نوین به فضای سوادآموزی از رویکردهای تازه‌ای‌ در این حوزه استفاده کند. به گفته علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، نظام تعلیم و تربیت بزرگسالان نیازمند بازمهندسی است. او هدف فراخوان رهیافت‌های نوین سوادآموزی را چنین تشریح کرد: «امیدواریم اشتراکی را به‌صورت حداکثری در نظام دانشی کشور داشته باشیم و هر کسی را که می‌تواند به ما کمک کند را در قالب این فراخوان در کنار خود داشته باشیم. هرکسی که صاحب ایده و تجربه است و می‌تواند راهکار جدیدی به ما ارائه کند، می‌تواند در این فراخوان شرکت کند. نگاه ما صرفا ملی نیست و در امر سوادآموزی یک نگاه بین‌المللی به موضوع داریم. با برخی کشورها تبادل دانشی در حوزه سوادآموزی داریم و حرکت یک سویه کفایت نمی‌کند.» او در حالی از این فرخوان و تمایل این سازمان به دستیابی به رویکردهای نوین در جریان سوادآموزی بزرگسالان خبر داد که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به کوچک شمردن سهم نهضت سوادآموزی در بودجه گفت: «سرانه‌ها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و سرانه سوادآموزی به ازای هر نفر به طور میانگین ۸۰۰ هزار تومان است.»

 

در نشست خبری نخستین «فراخوان ملی و بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست‌بوم جدید(رسا)»، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی جزئیات این فراخوان را چنین تشریح کرد: «سوادآموزی باید تکلیف‌محور و مردم‌پایه باشد. از این رو فراخوان حاضر، آغاز جریانی در راستای مردمی‌سازی نهضت سوادآموزی محسوب می‌شود.» به گزارش ایسنا، او افزود: «سوادآموزی در شرایط منحصربه‌فردی قرار گرفته و باید با تعریف نوینی از حوزه سوادآموزی به‌خصوص آموزش بزرگسالان همراه باشد زیرا در زیست‌بوم جدیدی حضور داریم، چه به واسطه جمعیت و چه ورود فناوری‌های جدید که نهضت سوادآموزی را با شرایط جدیدی مواجه می‌کند.» علیرضا عبدی با بیان اینکه در دنیای جدید، مدل‌های جدیدی از حکمرانی و استفاده از فناوری‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته، گفت: «نهضت سوادآموزی باید این فرصت را برای خود جدی قلمداد کند و نهایت استفاده را برای تحول در آموزش بزرگسالان ببرد.» عبدی با اشاره به فراخوان رهیافت‌های نوین سوادآموزی عنوان کرد: «امیدواریم اشتراکی را به صورت حداکثری در نظام دانشی کشور داشته باشیم و هر کسی را که می‌تواند به ما کمک کند را در قالب این فراخوان در کنار خود داشته باشیم. هر کسی که صاحب ایده و تجربه است و می‌تواند راهکار جدیدی به ما ارائه کند، می‌تواند در این فراخوان شرکت کند. نگاه ما صرفا ملی نیست و در امر سوادآموزی یک نگاه بین‌المللی به موضوع داریم. با برخی کشورها تبادل دانشی در حوزه سوادآموزی داریم و حرکت یک سویه کفایت نمی‌کند.»

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: سوادآموزی در شرایط منحصربه‌فردی قرار گرفته و باید با تعریف نوینی از حوزه سوادآموزی به خصوص آموزش بزرگسالان همراه باشد زیرا در زیست‌بوم جدیدی حضور داریم، چه به واسطه جمعیت و چه ورود فناوری‌های جدید که نهضت سوادآموزی را با شرایط جدیدی مواجه می‌کند

تلاش برای ارتقای سن سوادآموزی بزرگسالان تا 65 سال
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سامانه‌ای را برای دریافت ایده‌ها و رهیافت‌ها درنظر گرفته‌ایم، گفت: «در پی تبدیل این ایده‌ها به راهکارهای عملیاتی هستیم. مهلت ارسال آثار از اول اسفندماه تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال آینده درنظر گرفته شده است.» عبدی با بیان اینکه باسواد کردن سه درصد باقی‌مانده بی‌سوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله کار بسیار سخت و مشکلی است، گفت: «پیدا کردن بی‌سواد یک موضوع و قانع کردن او برای باسواد شدن یک موضوع دیگر است. باید به نرخ تثبیت که ۹۹ درصد است، برسیم. اگر بخواهیم کشورمان کشور پیشرفته‌ای باشد، نمی‌توانیم بزرگسالان و جریان سوادآموزی بزرگسالان را متوقف کنیم اما باید نگاه جدیدی داشته باشیم. دیگر سواد خواندن و نوشتن به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید انواع دیگری از سواد چون سواد رسانه‌ای، سواد مالی و غیره نیز تعریف شود. بعد از سواد آموزی پایه باید وارد گام دوم سوادآموزی شویم. آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما تکلیف کرده سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. شاید نتوان از پایان‌بخشی بی‌سوادی گفت چون برخی به دلایل جسمی، ذهنی و یا فرهنگی امکان با سوادی ندارند و یا سوادناپذیرند. اما آنچه برای ما تکلیف شده این است که بتوانیم جریان سوادآموزی را تا پایان دولت به سرانجام خوبی برسانیم و در پایان دولت بگوییم در حوزه سوادآموزیِ پایه به سرانجام‌بخشی رسیده‌ایم.» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: «عقیده ما این است که باید محدوده سنی درنظرگرفته شده برای سازمان نهضت سوادآموزی بالاتر برود، زیرا سن امید به زندگی بالا رفته و به ۷۵ سال رسیده است. در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم که این محدوده سنی را که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم رسیده تا ۶۵ سال بالاتر ببریم.» او همچنین با اشاره به نوسوادان گفت: «برای ارتقای سواد نوسوادها برنامه‌ریزی‌هایی انجام و اقداماتی در دست انجام است. نوسوادان کسانی هستند که تا سوم ابتدایی خوانده‌اند اما به پایان دوره ابتدایی نرسیده‌اند و کار ما در دوره انتقال، این است که آنها را تا کلاس ششم برسانیم تا بتوانند یادگیریشان را ادامه دهند. آموزش و پرورش نیز در قالب آموزش از راه دور و غیره، آموزش بزرگسالان را در دستور کار دارد.»
سرانه سوادآموزی، 800 هزار تومان به ازای هر نفر
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی نیز با بیان اینکه سهم نهضت سوادآموزی از بودجه در سنوات گذشته کوچک شده، گفت: «سرانه‌ها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و سرانه سوادآموزی در سه دوره سوادآموزی که داریم به ازای هر نفر به طور میانگین ۸۰۰ هزار تومان است.» رسول جمشیدی‌اول در حاشیه نشست سازمان نهضت سوادآموزی با خبرنگاران به وضعیت اعتبارات تخصیص‌یافته به این سازمان اشاره و بیان کرد: «سازمان نهضت سوادآموزی تا دی‌ماه سال جاری، ۴۲ درصد از بودجه تخصیص‌یافته سال ۱۴۰۱ را گرفته است.»
بودجه نهضت سوادآموزی آب رفته است
جمشیدی‌اول، در ادامه درباره اعتبارات تخصیص‌یافته و سهم سازمان نهضت سوادآموزی از بودجه افزود: «متاسفانه سهم نهضت سوادآموزی از بودجه در سنوات گذشته کم شده و سرانه‌ها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، نزدیک به 3 درصد رشد اعتبارات داریم. اما با توجه به صحبتی که با معاون اول رئیس جمهور در راستای مصوبه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی داشتیم؛ امیدواریم بتوانیم از طریق مرجع قانونی مجلس شورای اسلامی، بودجه را به رشدی منطقی رسانده و سال آینده را با سرانه مناسب‌تری نسبت به سال جاری دنبال کنیم.» او همچنین ادامه داد: «بر اساس مصوبه جلسه ۲۶ شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، سازمان برنامه و بودجه باید تا ۱۰۰ درصد بودجه در نظرگرفته شده را تخصیص دهد. اگر بتوانیم ۱۰۰ درصد تخصیص را تا پایان سال مالی جذب کنیم، قطعا بسیاری از مطالبات باقی مانده در حوزه آموزش‌دهندگان را تسویه می‌کنیم.» با این حساب و وضعیت بودجه سازمان نهضت سوادآموزی، اینکه چقدر برنامه‌های این سازمان برای ادامه جریان سوادآموزی باکیفیت بزرگسالان با رویکردهای نوین ممکن باشد، البته جای سوال دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر