پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماسک‌ها را دوباره بزنید

خیزش نگران‌کننده کرونا در ایران

ماسک‌ها را دوباره بزنید





ماسک‌ها را دوباره بزنید

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام ما | تقریباً همه ماسک‌ها را از صورت برداشته بودیم که دوباره سر و کله کرونا پیدا شد. دوباره عددی که نشانگر فوت بر اثر ابتلا به ویروس کووید۱۹ بود دو رقمی شد و در بیست و چهار ساعت منتهی به دوشنبه ۲۷ تیر امسال ۱۴ تن از هم‌وطنانمان را از دست دادیم. تعداد شهرهایی که وضعیت بسیار پرخطر یا همان رنگ قرمز نقشه را دارند بیشتر شده است. هنوز یک ماه از ۲۹ خرداد سپری نشده که در آن روز تعداد فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کووید۱۹ صفر شده بود حالا دوباره این بیماری شروع به گرفتن قربانی کرده است . بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۴ به ۱۵ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۴ به ۳۵ شهر افزایش یافت.

 

۱۴ هم‌وطنانمان در بیست و چهار ساعت منتهی به ۲۷ تیر ۱۴۰۱ جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست داده‌اند. نقشه‌های آماری وزارت بهداشت نشان از آن دارد که ۱۵ شهر کشور وضعیت قرمز به خود گرفته‌اند. این ۱۵ شهر در استان‌های کرمان، مازندران، اصفهان و خراسان قرار دارد. در همین حال دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا هشدار داده است که استفاده از ماسک به ۱۰درصد کاهش یافته است. در چنین شرایطی بیم آن می‌رود که بار دیگر این ویروس بتواند در ایران خود را گسترش دهد.
دکتر حمید سوری در عین حال گفته است: عادی‌انگاری‌ها و عادی‌سازی‌ها از سوی مسئولان و رسانه‌ها باعث شده که میزان استفاده از ماسک در کشور به زیر ۱۰ درصد برسد. در حالی که هنوز کرونا تمام نشده و احتمال طغیان بیماری و افزایش موارد بستری و آمار مرگ‌ها در کشور وجود دارد و نباید این موضوع را نادیده گرفت.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا : هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می تواند بیشتر شو

خیز دوباره کرونا در ایران
نام ۱۵ شهر ایران دوباره فهرستی از قرمزهای کشور ساخته است. شهرهای قلعه‌گنج، زرند، کرمان، جیرفت، عنبرآباد، کوهبنان، منوجان در استان کرمان، رامسر، فیروزکوه، خلیل‌آباد، بستک، فردوس، تفرش، خوانسار و نطنز حالا دوباره پیشتاز شیوع کرونا در ایران هستند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید ابتلا به ویروس کرونا را در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه بیست‌وهفتم تیر اعلام کرد: در این بازه زمانی بر پایه جدیدترین نتایج آزمایش‌های کرونا در کشور ۵هزا رو ۶۸۷ نفر مبتلای جدید شناسایی شد که با احتساب این تعداد، مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا این تاریخ به هفت میلیون و ۲۸۴ هزار و ۱۶۵ نفر رسیده است. از تعداد بیماران بستری در کشور تاکنون هفت میلیون و ۶۸ هزار و ۹۹۰ نفر بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همچنین در ۲۴ ساعت یاد شده ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با احتساب این آمار از ابتدا تاکنون ۱۴۱ هزار و ۵۱۳ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند. از شمار مبتلایان شناسایی شده، ۷۷۴ نفر بستری‌های بیمارستان به شمار می‌روند و ۵۷۹ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
نگران بازگشت حجاج باشیم
در همه سال‌ها با بازگشت حجاج از مکه یا در مواقعی که زائران به کربلا و نجف می‌رفتند بیماری‌های مختلفی را که عموما از راه تنفسی انتقال پیدا می‌کرد با خود به کشور می‌آوردند. در حال حاضر نیز این نگرانی وجود دارد که با شروع بازگشت حجاج از کشور عربستان و به دلیل اختلاط افراد از کشورهای مختلف احتمال ورود سویه‌های جدید کرونا یا بیماری‌های دیگر تنفسی افزایش یابد.
در همین حال و براساس گزارشی از «وبدا» دکتر حمید رضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تأکید کرد : حجاج و زائران اربعین حسینی حتما علاوه بر تزریق نوبت یادآور واکسن (شش ماه بعد از آخرین نوبت واکسن کرونا)، فاصله گذاری فیزیکی را رعایت و حتما از ماسک به ویژه در تجمعات استفاده کنند.
دوباره آرایش مواجهه با بیماری بگیریم
براساس گزارشی که همشهری آنلاین منتشر کرد طی هفته‌های گذشته آمار فوتی‌ها چندین مرتبه به صفر رسید، اما کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند این موضوع اصلا نویدبخش نیست و نباید فریب آن را خورد و دچار عادی‌انگاری شد. چراکه آمار صفرمورد کرونا وقتی خوشحال‌کننده است که این آمار طی چند روز متوالی تکرار شود. نه این که آمار یک روز صفر باشد و روز بعد افزایش یابد و نوسان داشته باشد. ضمن اینکه کنترل کرونا به معنی کاهش موارد مبتلا و بستری‌ها است اما این موضوع در روزهای گذشته در کشورمان روند افزایشی داشته و بر اساس علم وزارت بهداشت، آمار بستری ۳ برابر شده است. به طوری که در هفته نخست تیر امسال تعداد موارد بستری با روندی صعودی به ۳۱۱ نفر رسید. درحالی که این آمار در هفته قبل ۲۴۲ نفر بود.
در حال حاضر تعداد شهرهای آبی کاهش یافته و تعداد شهرهای زرد دچار افزایش شده و از ۹۱ به ۱۰۵ شهرستان رسیده است. البته هنوز هیچ‌یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند، اما به گفته خود مسئولان و کارشناسان، بیم آن می‌رود که نقشه کرونایی کشور دوباره مانند زمستان گذشته قرمز و نارنجی شود و آمار فوتی‌ها نیز دورقمی شود.
دکتر حمید سوری دراین‌باره تأکید کرده است: ما الان حتی نمی‌دانیم واریانت (سویه) غالب در کشورمان چیست. در حالی که در بعضی از کشورها گزارش داده می‌شود که واریانت غالب، BA۵ است.
حالا دوباره بحث‌ها درباره شیوع کرونا در کشور بالا گرفته است. یک بحث متوجه شیوع دوباره این ویروس است و بحث دیگر متوجه حاشیه‌ها و شایعاتی که پیرامون تزریق واکسن دوزیادآوری مطرح شده است. در این وضعیت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از کمتر شدن جدیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: مردم به زدن ماسک مخصوصا در محیط‌های بسته و وسایل حمل و نقل عمومی و هواپیما بی‌توجه شده‌اند.
به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی با اشاره به بی‌توجهی نسبی ایجاد شده نسبت به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که در اماکن عمومی نسبت به زدن ماسک کوتاهی می‌شود. این موضوع به طور خاص در هواپیماها مشاهده می‌شود که بسیار خطرناک‌تر است. فضای هواپیما بسته است، ویروس به راحتی جابجا می‌شود و از محیط هواپیما نیز خارج نمی‌شود.
او در بخش دیگری از هشدار خود تأکید کرد: استفاده از ماسک مصوبه ماست و باید هواپیماها رعایت شود. البته مردم به علت گذر زمان و خسته شدن از برخی محدودیت‌ها کمی به پروتکل‌ها بی‌توجه شده اند و این مورد در برخی پروازها مشاهده می‌شود.
وزیر بهداشت درباره پروتکل‌های بهداشتی در زمینه پرکردن لاین صندلی‌ها در هواپیما گفت: فعلا مصوبه ای در این باره وجود ندارد و تنها چیزی که باید رعایت شود و اجرای آن نیز کار سختی نیست زدن ماسک است.
با پررنگ‌شدن آمارهای مربوط به شیوع دوباره کرونا توصیه به تزریق دوز یادآوری واکسن کووید۱۹ نیز افزایش یافت. در همین حال مراجعه به مراکز واکسیناسیون نیز بیشتر شد و این موضوع در فضای مجازی قوت گرفت که واکسن‌های تزریقی تاریخ گذشته‌اند.
در این مورد نیز پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شایعه استفاده از واکسن آسترازنکای تاریخ گذشته صحت ندارد و در هیچ یک از مراکز واکسیناسیون از هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای استفاده و تزریق نشده است.
به گزارش ایسنا، پاک آیین در این باره گفت: تاریخ انقضای آخرین محموله واکسن آسترازنکا که وارد کشور شده، بر اساس مجوز کارخانه تولید کننده واکسن که آن هم بر مبنای مطالعات پایداری صورت گرفته، از ابتدای تولید شش ماه بعد از زمان تولید تعیین شده بود که برابر بود با ۱۷ جولای ۲۰۲۲ مصادف با یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ بود.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: مستندات کامل مربوط به هر واکسن خارجی باید پس از تولید توسط شرکت تولید کننده برای کشور مصرف کننده ارسال شود. در خصوص محموله اخیر آسترازنکا هم این مستندات به طور کامل توسط سازمان غذا و دارو وصول، بررسی و تایید شد.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: در مورد واکسن های تولید داخل ، سازمان غذا و دارو با کارخانه های تولید واکسن هماهنگ کرده است و این برچسب جداگانه چسبانده نمی شود بلکه در زمان تولید روی لیبل اصلی قرار می گیرد ولی در خصوص واکسن های وارداتی که برچسب اصلی حاوی کد اختصاصی یا همان uid را نداشته باشد، برچسب روی ویال دارو نصب می‌شود.
به تزریق دوز یادآوری نیاز است یا نه؟
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با اشاره به این که نیاز به تزریق دوز یادآور توسط مردم هست یا خیر، توضیح داده است : ما تا سطح ایمنی بدن خود را در برابر ویروس ندانیم، نمی‌فهمیم که آیا دوز بوستر یا همان دوز یادآور واکسن کرونا برایمان لازم است یا نه. چون از سطح ایمنی بدن خود خبر نداریم. اگر ایمنی بدن شما بالا باشد، نیاز به تزریق هر ۶ ماه یکبار واکسن کرونا ندارید. اینجا وزارت بهداشت است که باید بیاید و مثلا بگوید گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال سطح ایمنی بدنشان اینقدر است و پس این گروه در اولویت تزریق واکسن هست یا نیست.
دکتر سوری افزوده است: در حالت عادی ۴ تا ۶ ماه از آخرین نوبت واکسن که گذشت، باید دوز بعدی را تزریق کرد. اما عاقلانه‌تر این است که اول سطح ایمنی بدن را بسنجیم تا ببینیم اصلا دوز بعدی واکسن برایمان لازم است یا نه. اما همه مردم که نمی‌توانند و نمی‌روند هم این کار را بکنند (از سطح ایمنی بدن خود مطلع شوند). این وظیفه حوزه سلامت است که این اندازه‌گیری‌ها را انجام دهد.
همچنین دکتر حمید رضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز به ایسنا گفت: توصیه می‌کنیم که مردم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتما از ماسک استفاده و نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.
به گزارش ایسنا با اشاره به بررسی وضعیت کرونا و شیوع زیرسویه های اُمیکرون در کشورهای مختلف در هفتاد و سومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: در چهار منطقه از شش منطقه سازمان جهانی بهداشت، روند رو به رشد موارد ابتلا و بستری بر اثر شیوع زیرسویه های اُمیکرون مشاهده می شود.
او به افزایش مبتلایان و بستری های کرونا در ایران اشاره و تاکید کرد: پیش بینی می کنیم که به ویژه در یکی دو هفته آینده همچنان موارد ابتلا و بستری های کرونا در کشور رو به افزایش باشد. در بررسی ها، مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا، مربوط به زیرسویه BA.۵ است که سرایت زایی بسیار زیادی دارد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در عین حال توضیح داد : هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می تواند بیشتر شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر