پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض سمن‌های خوزستان به طولانی‌ترین آتش‌سوزی زاگرس

اعتراض سمن‌های خوزستان به طولانی‌ترین آتش‌سوزی زاگرس





۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴

اعتراض سمن‌های خوزستان به طولانی‌ترین آتش‌سوزی زاگرس

 آتش‌سوزی ۹ روزه در جنگل‌های بلوط منطقه حفاظت شده شیمبار شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان ، اعتراض انجمن‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان را به دنبال داشته است.

تعدادی از انجمن‌های زیست محیطی خوزستان به تازگی با ارسال نامه‌ای به رییس جمهوری، نسبت به آنچه «کوتاهی مدیریت بحران در مهار آتش جنگل‌های بلوط زاگرس» عنوان شده، اعتراض کرده و خواستار ورود آنها شده‌اند.

منطقه حفاظت شده شیمبار شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان، بخشی از جنگل‌های بلوط ناحیه زاگرس را شامل می‌شود و یکی از زیستگاه‌های اصلی گونه‌های باازشی چون پلنگ و خرس است. آتش سوزی در «کوه دلا» در این منطقه از روز جمعه ۲۴ مرداد آغاز شد و تا دوم شهریور به طول انجامید که رکورد طولانی‌ترین آتش سوزی جنگل‌ها را در امسال خوزستان تاکنون از آن خود کرد.

اداره حفاظت محیط زیست اندیکا و خوزستان وسعت این آتش سوزی را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار اعلام کرده‌اند. این مساله اعتراض دوستداران محیط زیست و انجمن‌های مردم نهاد را به دنبال داشته است.

مدیر انجمن دیده‌بان دوستداران محیط زیست مسجدسلیمان با بیان اینکه در مهار آتش جنگل‌های شیمبار صد درصد کوتاهی صورت گرفته گفت: اگر در روزهای نخست برای خاموش کردن تلاش می‌کردند، آتش به راحتی قابل کنترل و مهار بود و به این گستردگی نمی‌شد.

امیر محرابی افزود: ما منکر زحمات متولیان امر نیستیم اما اطلاع رسانی مطابق انتظارات نبود؛ وقتی اداره شهرستانی توان خاموش کردن آتش را ندارد باید از ابتدا حقایق را می‌گفتند و درخواست کمک می‌کردند.

وی اضافه کرد: بر اساس شنیده‌ها حتی از پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان که در نزدیکی محل آتش سوزی است، برای اعزام بالگرد درخواست کمک نشده بود، در حالی که سرعت در اختصاص بالگرد برای انتقال نیروها به دلیل سخت گذر بودن و کوهستانی بودن منطقه بسیار اهمیت دارد.

محرابی با انتقاد از کمبود امکانات برای مهار آـش گفت:تنها امکاناتی که وجود داشت آتشکوب و تعداد اندکی «دمنده» بود که برای این آتش سوزی کفاف نمی‌کرد؛ در این آتش سوزی فقط نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه بودند ولی برای چنین آتش سوزی بزرگی نیاز بود همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران خوزستان بسیج شوند اما اداره کل بحران هیچگونه اقدامی در این زمینه نداشت.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: تعدادی از اعضای سمن‌ها برای کمک به مهار آتش به منطقه رفتند اما بخشی از آنها به دلیل نبود راهنمای محلی نتوانستند به محل آتش سوزی صعود کنند، مثلا من به همراه ۹ نفر در روز چهارشنبه به منطقه رفتیم اما به خاطر نبود راهنمای محلی و نبود امکانات پشتیبانی نتوانستیم کاری انجام دهیم و ناچار به بازگشت شدیم.

وی ادامه داد: کوه «دلا» بسیار مرتفع و مسیر سخت گذر است و برای رسیدن به محل آتش سوزی باید ساعت‌ها پیاده روی کرد؛ سمن‌هایی که موفق به رفتن به محل آتش سوزی شدند نیز نارضایتی شدیدی داشتند، زیرا متاسفانه از افرادی که در عملیات مهار آتش کمک می‌کردند هیچگونه حمایتی نمی‌شود. عضو شورای بخش چلو از توابع اندیکا همچنین آمار وسعت مساحت اعلام شده از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان را تکذیب کرد و گفت: بیش از ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه در حادثه اخیر طعمه آتش شده و آماری که مدیران اعلام می‌کنند کمتر از واقعیت و نادرست است.

محمدرضا مردانی افزود: مناطقی که دچار آتش سوزی دارای بهره برداران عرفی است به همین دلیل از مساحت آتش سوزی مطلع هستیم، «گچه»، «تنگه نوروز»، «تنگه جولان» ، «تنگه چویل» ، «چال میشون» ، «رگ نسائی» و «داردون نصیرها» از جمله مناطقی است که دچار آتش سوزی شد که هر کدام از آنها بیش از یکصد هزار هکتار وسعت دارد.

وی با بیان اینکه این منطقه زیستگاه پلنگ است ادامه داد: با توجه به تراکم جنگل احتمال می‌دهیم این آتش سوزی به این زودی خاموش نشود و هر چند یکبار در بخشی از جنگل‌ها، شعله ور شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر