پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند

مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند





۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۴۰

مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند

با همه هشدارها همچنان مردم در خیابان‌ها هستند و کرونا را جدی نمی‌گیرند.

علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت، در زمینه محدود کردن ترددهای درون و برون شهری به ویژه در شهرهای آلوده به ویروس کرونا و جدی گرفتن قرنطینه خانگی و اجتناب از حضور در تجمعات، متاسفانه بسیاری از مردم، بهداشت همگانی و توجه به توصیه‌ها و هشدارها را جدی نگرفتند و پیک بیماری خود را در هفته جاری نشان داد.

اگر چه توصیه می‌شود با پرهیز از نگرانی‌ها و استرس‌های بیهوده و دوری از یاس و ناامیدی، به مقابله با کروناویروس برویم، اما این به معنای بی‌تفاوتی و جدی نگرفتن توصیه‌های بهداشتی نیست، بدون شک، عدم رعایت بهداشت شخصی و حضور در اجتماعات و انجام سفرهای غیرضروری، کنترل این ویروس خطرناک را با موانع جدی مواجه می‌سازد.

یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان در حوزه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کرونا، همان بی‌توجهی شهروندان به قرنطینه خانگی و اجتناب از ترددهای بی‌مورد و اجتماعات غیرضروری بود، تا جایی که وزیر بهداشت نیز حضور چشمگیر پلاک خودروهای مرتبط با شهرهای آلوده را خطری جدی خواند و بر محدود کردن ترددها از همان مدخل ورودی و خروجی شهرها تاکید کرد.

استاندار قم نیز رسما قرنطینه خانگی و جلوگیری از تجمعات و اجتماعات در سطح شهر را راهکاری مهم در پیشگیری از کرونا می داند و در جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان قم بارها بر آن تاکید داشت.

با وجود برخی از هشدارها، همچنان صفوفی در برخی اماکن از جمله بانک‌ها و پست نشان از بی‌توجهی مردم به سلامت فردی است، در حالی که تعداد بستری‌ها در قم، بیانگر شیوع صعودی بیماری کروناست، به طوری که در بخشنامه‌ای از وزارت بهداشت، خبر از محدودیت در بستری و پذیرش بیماران غیر اورژانسی از دهم اسفند ماه می‌داد.

طبق گفته ابرازه قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از 30 بهمن تا 11 اسفندماه، 1325 نفر در قم به دلیل مشکلات تنفسی بستری شدند که از این تعداد 610 نفر با بهبودی کامل مرخص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مردم کمک کنند با حضور در منازل و قرنطینگی خانگی، زنجیره شیوع بیماری را قطع کنیم. اگر افزایش بهداشت همگانی، امری جدی‌تر میان شهروندان تلقی شود، «کرونا را شکست می‌دهیم»، می‌تواند در قالب یک شعار باقی نماند، در حال حاضر به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم با اقداماتی سخت‌گیرانه و با استقرار تیم‌های پزشکی در خروجی‌های شهر و کنترل افراد به وسیله تب‌سنج از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم جلوگیری می‌شود.

گلایه از رفت و آمدهای زیاد شهروندان و برگزاری تجمعات در برخی از مناطق از سوی مسئولان استان قم، نشان می‌دهد باید فرهنگ عمومی شهر را به سمت جدی گرفتن هشدارهای پزشکی و بهداشتی سوق دهیم و گرفتار شدن در چنگال این بیماری را باور کنیم.

یکی از شهروندان نیز به نکته قابل توجهی در خصوص وجود استرس‌های بالا در افراد در مواجه شدن به کرونا اشاره کرد و گفت: دو روز قبل یکی از اقوام براثر ایست قلبی فوت کرد، با توجه به سن و سالی که داشت تصور کردیم براثر کروناویروس فوت کرده است، اما به گفته خانواده‌شان، فشارهای عصبی و نگرانی از شیوع این بیماری نقش مهمی در ایست قلبی ایشان داشته است، پس مردم با رعایت بهداشت عمومی، از استرس‌هایی که ممکن اسنت عارضه‌های جسمی به همراه داشته باشد باید پرهیز کنند.

امیری نیز شهروند دیگری است که می‌گوید برخی مردم هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند و گاهی در اواخر شب، صدای ممتد بوق و شادی افراد برای برگزاری مراسم‌های عروسی به گوش می‌رسد، اگر مردم به هشدارهای مکرر توجه داشته باشند و برای مدتی به طور جدی به پیشگیری بپردازند، بخش زیادی از بیماری در استان کنترل می‌شود.وی گفت: یکی دیگر از نکات قابل توجه، سوء استفاده عده‌ای از شرایط بیماری است، مثلا قیمت لیموشیرین تا 13 هزار تومان، سیر تازه تا 40 هزار تومان و یا افزایش شدید قیمت لیموترش و زنجبیل، نشان می‌دهد انصاف در برخی از افراد و نظارت از طرف مسئولان وجود ندارد، قرار نیست در شرایط حاد، تنها به فکر منفعت خودمان باشیم، این روزها نیز مثل بسیاری از بحران‌های دیگر می گذرد، ولی خدا کند حداقل شرمنده وجدانمان نباشیم.

مردم توصیه ها را جدی بگیرند

ربیعی سخنگوی دولت هم روز گذشته از عدم توجه مردم به هشدارها گلایه داشت. وی گفت: دولت به رسالت اصلی خود عمل کرده و عمل خواهد کرده است. زندگی در کشور ما بر صدر سیاست نشسته است. دولت از همه آحاد مردم استدعا دارد با اهتمام بیشتری به توصیه های وزارت بهداشت و مسئولین توجه کنند؛ چرا که راه موفقیت ما همراهی و همیاری و مشارکت گسترده همگانی است.

ربیعی با اشاره به بررسی آسیب‌های اقتصادی ناشی از گسترش و شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار مردم و کاهش سطح درآمدها در جلسه هیئت دولت، اظهار کرد: وزرای ذی‌ربط گزارش‌هایی دادند و دولت ستادی را در این زمینه تشکیل داده تا موضوع را بررسی و راهکارهایی ارائه دهند.

آنچه مسلم است اینکه علیرغم هراس و ترسی که در فضای مجازی و فضای واقعی نسبت به ویروس کرونا وجود دارد اما بخش قابل توجهی از مردم به هشدارها حتی در شهرهایی که در وضعیت قرمز هستند توجه نمی‌کنند. ترافیک جاده چالوس و مسافرت به سایر شهرهای کشور نمونه بارزی از این بی توجهی است. جالب‌تر آنکه همین افراد از قرنطینه نشدن کشور و برخی استان‌ها گلایه دارند و این در حالی است که کمترین توجه را خود به مسئولیت اجتماعی خویش در قبال جامعه دارند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر