خبر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۲۳
افزایش قیمت خودروها و نعل وارونه
در حالی که پیش از این مهمترین دلیل گرانی شدید چند سال اخیر بازار خودرو، تبعات ناشی از تحریم و افزایش نرخ ارز اعلام میشد، با گشایش چشماندازی جدید در مذاکرات ایران و کشورهای غربی و افزایش احتمال رفع حصر، انتظار میرفت تا خبرهای خوش ارزانی در بازار خودرو نیز کمکم به گوش برسد.
اما امان از بازاری که بر مبنای کاسبی بنا شده زیرا اینک همان افرادی که از تأثیر تحریمها مینالیدند و آن را بهانه و دستاویزی برای توجیه گرانیها میدانستند، دیگر قیمت خودرو را متأثر از شرایطی دیگر میدانند که با لغو تحریم و کاهش نرخ ارز نیز نباید به ارزانی آن امید داشت. به همین دلیل و برای گرفتن زهر چشم و رفع حالت انتظار در بازار برای ارزان شدن خودروها، خودروسازان و مرتبطان با آنها بهسرعت دست به کار شده و با ایجاد جو گرانی و خبرهای مربوط به آن، قصد دارند تا تیشه بر ریشه آرزوهای بهحق مشتریان خودرو بزنند. در اولین قدم و درست پس از انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای، نعل وارونه خودروسازان با افزایش قیمت به بهانه افزایش مالیات کوبیده شد.
البته رئیس شورای رقابت سقف این افزایش را 800 هزار تومان اعلام کرده که در برخی خودروها با ارقامی بیشتر مواجه میشویم که باعث میشود دوباره بازی بیثمر بده بستان این شورا و خودروسازان مدتی به جریان بیافتد. اکنون قیمت کارخانه تندر E2 به 37.2 میلیون و قیمت پژو 206 تیپ 5 به 36.7 میلیون رسیده است. تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو قیمتی 47.2 میلیونی دارد که 10 میلیون افزایش قیمت بابت یک گیربکس اتوماتیک برای آن قابل توجیه نیست. قیمت دنا هم 42.4 میلیون تومان اعلام شده است. از سویی خودروسازان هم در همین زمان، تقاضای افزایش قیمت دادهاند. دلایل این شرکتها، افزایش 10 درصدی قیمت ارز مبادله ای، افزایش 17 درصدی حقوق کارگران، افزایش 6 درصدی قیمت مواد اولیه و افزایش مالیات نسبت به سال گذشته است. دبیر انجمن خودروسازان برآورد افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت خودرو در سال جاری را کرده است. صنعت خودروسازی ایران، بیمارتر از آن است که بتوان به درمان آن در کوتاهمدت اندیشید و لااقل نمیتوان با آرزو و رؤیا به بهبود شرایط آن و نزدیکی با استانداردهای روز دنیا دل بست.
خودروهای چینی «آشغال» هستند؟
اگرچه پیش از این برخی کارشناسان از کیفیت خودروهای چینی انتقاد کرده بودند اما در جدیدترین اظهار نظر در این زمینه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودروهای چینی را «آشغال» دانسته است. سالهای 1391 و 1392 به دنبال تشدید تحریمها و کاهش و توقف تولید برخی خودروهای داخلی، خودروهای چینی با استفاده از خلاء ایجاد شده در بازار توانستند جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند.
البته گذشته از فرصت ایجاد شده ناشی از کاهش تولید خودروهای داخلی، خودروهای چینی وارد شده به ایران از چند ویژگی بهروز بودن ظاهر و تنوع و زیبایی نیز برخوردار بودند؛ ویژگیهایی که هنوز هم در خودروهای پرتیراژ داخلی در حال تولید در کشور دیده نمیشود. در این زمینه به دلیل همین ویژگی بهروز بودن ظاهر و البته پایینتر بودن قیمت خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای کرهای و اروپایی وارداتی، این خودروها مورد استقبال بخشی از جامعه مصرفکننده ایرانی قرار گرفتند.
با این حال برخی کارشناسان اگرچه تنوع ظاهری خودروهای چینی را از ویژگیهای مثبت این محصولات میدانند اما در عین حال معتقدند که خودروهای چینی از کیفیت لازم برخوردار نبوده و تنها ظاهر مناسبی دارند. البته نگاهی به جدول ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی و مونتاژی در کشور نیز نظر این کارشناسان را تائید میکند بهگونهای که بیشتر خودروهای چینی مونتاژی در کشور در رتبههای کیفی میانی و انتهایی این ردهبندی قرار داشته و کیفیت پایینی دارند. در این شرایط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهار نظر در این زمینه از خودروهای چینی وارداتی به عنوان «آشغال» یاد کرده است. جلیل جعفری بنه خلخال اظهار کرده است:« ما از وزارت صنعت میخواهیم جلوی دلالان را بگیرد؛ کسانی که با واردات خودروهای بیکیفیت چینی شاسی بلند و سواری بازار را از خودروهای آشغال چینی پر کردهاند». این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خودروهای بیکیفیت چینی خطرات جانی برای مردم دارند، خاطرنشان کرده است:» این خودروها یکسری قوطیهای خالی هستند که درون آنها پوچ است و معلوم نیست وزارت صنعت چطور مجوز واردات به این خودروها میدهد، چه کسانی پشت این کار هستند و چه پولهایی جابجا میشود».
پیشنهاد سردبیر
سرمایهگذاری در معدن بازنده
مطالب مرتبط
جزئیات سانحه هوایی بالگرد رئیسجمهور و همراهانش
تراژدی شهرهای غیرمقاوم
جنگلهای فنلاند در کام آتش
رییس مرکز ملی سازمان هواشناسی:
میزان بارش مشهد در سطح «هشدار قرمز» نبود
سلیمی نماینده سمیرم:
لزوم اخذ مجوزهای محیط زیستی برای انتقال آب بین حوزهها
ورود سامانه بارشی به کشور طی سهشنبه
بررسی پیامدهای دستور رئیسجمهوری برای توسعهٔ گردشگری در شبهجزیرۀ میانکاله
گردشگری دستوری در میانکاله
چرا زمین پتروشیمی میانکاله آزاد نمیشود؟
کارخانه ریسباف اصفهان بازگشایی شد
خطر انقراض ۲۵ گونه جانوری در خراسان جنوبی
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- تعمیر رطوبت گیر پمپ باد
- دکوراسیون سبک مدرن: توصیه و ایده ها برای خانه شما
- بررسی سه محصول سرمایشی محبوب در فصل گرما
- بهترین تریدهای فارکس: 6 خفنترین تریدر تاریخ فارکس جهان!
- بازی ماکان آریا پارسا در قطب شمال در شعبه زعفرانیه پارس پندار نهاد + ویدیو
- چطور خودمان را برای پروازهای لحظه آخری آماده کنیم؟
- طریقه نصب دستگیره مخفی کابینت هوایی
- چالشهای رزرو هتل در جزایر جنوب کشور
- بهترین برند چرم ایران کدام برند است؟
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید