پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حالا نوبت عربستان است

حالا نوبت عربستان است





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۳۷

حالا نوبت عربستان است

نعمت احمدی
چرا منطقه خاورمیانه ناآرام است؟ این ناآرامی‌ها چرا در دیگر مناطق دنیا به این گستردگی وجود ندارد، شمال آفریقا هم در تب ناآرامی‌ها می‌سوزد. الجزایر و لیبی دو کشور نفتخیز شمال آفریفا هم تاوان سختی دادند، اما وضع خاورمیانه وضعیتی دیگر دارد، شریان حیات کشورهای صنعتی در خاورمیانه می‌جوشد، شاهراه نفتی دنیا از خلیج فارس می‌گذرد، آیا تاکنون فکر کردید چرا ظرف ۳۰ سال گذشته عفریت جنگ در منطقه فریاد می‌کشد؟ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، امکانات دو کشور مهم نفتخیز را هدر داد. خرابی‌های ناشی از جنگ تحمیلی هشت ساله تا هنوز از اقتصاد ایران تغذیه می‌کند. عراق عامل جنگ با ایران هزینه‌ای سنگین‌تر پرداخت کرد، دیکتاتور متجاوز عراق، ثروت کویت را هم به آتش کشید. با جنگ‌هایی که صدام معدوم در منطقه به راه انداخت ناوگان جنگی امریکا را وارد خلیج فارس کرد. خرابی‌های ناشی از حمله عراق به کویت و ویرانی عراق ناشی از دو جنگ امریکا علیه عراق، بستر مناسبی است که کمپانی‌های غربی پول‌های نفتی این کشور‌ها را تصاحب کنند. هم‌اکنون جنوب خلیج فارس به حیاط خلوت غربی‌ها تبدیل شده است. طرح‌های نوظهوری که در حاشیه جنوبی خلیج فارس به وسیله غربی‌ها کلنگ می‌خورد، قلک دایمی کشورهای غربی است که همه ثروت شیخ‌‌نشین‌ها را در خود جمع می‌کند. مدت‌هاست عربستان در حاشیه امن قرار گرفته و با صادرات میلیون‌ها بشکه نفت در روز حساب‌های بانکی شاهزادگان و وابستگان دربار سعودی را در بانک‌های غربی پر و پرتر می‌کند، باید اسامی صاحبان حساب بانکی که ظاهرا شیوخ منطقه هستند تغییر کند و به نام کمپانی‌های غربی و دولت‌های آنان بشود. گفته می‌شود بیش از یک تریلیون ذخیره ارزی دولت عربستان است و با فروش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت حتی با قیمت ۵۰ دلار، هر روز براین ثروت افزوده می‌شود. ثروت عربستان آنقدر بالا رفته که دیگر فروش جنگ‌افزار نظامی هم نمی‌تواند آن را ببلعد، دولتی که فاقد ارتش قدرتمند زمینی است، از تسلیحات مدرن هوایی برخوردار است. کارشناسان نظامی خصوصا آنهایی که در زمینه سلاح‌های مدرن تخصص دارند بر این باورند که بسیاری از تسلیحات دریافتی عربستان از جعبه‌های اولیه بیرون آورده نمی‌شود، جعبه‌هایی که باز نشده کهنه شده‌اند.
به باور من غرب نسخه جدیدی برای منطقه عموما و برای عربستان خصوصا پیچیده، اگر توانست ذخایر لیبی، کویت و عراق را در جنگ با بهانه بهار عربی به تاراج ببرد، عربستان را وادار کرد که هزینه ماجراجویی‌های غرب در منطقه را بپردازد. حالا نوبت ثروت انباشت شده عربستان است که یکجا در جیب کمپانی‌های غربی ریخته شود. گروه‌گرایی عربستان و حمایت این کشور از پوسیده‌ترین عقاید جاهلی منطقه که متاسفانه رنگ اسلامی هم به آن داده‌اند، بهانه مناسبی است که غرب در ظاهر برای نجات منطقه از داعش، آسمان و دریای منطقه را جولانگاه خود سازد.
بر این باورم که هدف بعدی عربستان است، مرگ ملک عبداله و ظهور نسلی جدید از شاهزادگان عرب که اتفاقا مشق سیاست نکرده‌اند و اسیر دست مشاورین جنگی غرب هستند. از طرف دیگر برق دلارهای نفتی فرصت مناسبی است که عربستان هم سرنوشتی همانند کویت، عراق و لیبی پیدا کند. یمن ساعت شنی سقوط عربستان به کویرستانی است که می‌خواهند ساعت زمان عربستان را از نو به حرکت درآورند. میلیاردها پول عربستان است که همه را وسوسه کرده و تیم جدید حاکمان این کشور است که ساعت زمان را کوک کرده است یمن خوشبختی که در ادل از آن به بهشت یاد می‌کردند بدون وجود چاه‌های نفت و دارا بودن قبایل متفرق پایان ثروت عربستان است. هرجنگ بهانه‌ای دارد که با تکیه برآن بهانه شروع می‌شود و در نهایت اهدافی دارد، اما جنگ عربستان در یمن اگر به ظاهر بهانه‌ای دارد که به حمایت منصور شروع شده، به یقین فاقد هدف برای عربستان است، عربستان با این بمباران بی‌حاصل درهوا و به تازگی با جنگ توپخانه‌ای در مرزهای خود با یمن دنبال چیست؟ کارشناسان جنگی منطقه می‌دانند که با بمباران یمن نمی‌توان انقلاب درونی این کشور را فرو نشاند، بمبارانی بی‌هدف و نتیجه، نیروی زمینی عربستان هم بی‌انگیزه‌تر از آن است که وارد جنگی منطقه‌ای بشود. لشکر کوچک عربستان از بدو تشکیل تا امروز کدام پیشرفت نظامی را داشته است، این لشکر در جنگ زمینی آن هم با افرادی که با تکیه بر اعتقادات خود وارد نبرد شده‌اند کارایی لازم که هیچ، کمترین انگیزه را ندارد. عربستان تاکنون به ظاهر از همه تنش‌های منطقه خود را دور نگه داشته و از این تنش‌ها سود برده، نفت موتور جنگ‌های منطقه‌ای سود برد، حالا نوبت عربستان است. در کوتاه‌مدت عربستان عرصه‌ای خواهد شد که سوداگران اسلحه میداندار آن هستند، باید بیش از هزار تزبون ثروت عربستان جابه‌جا بشود، باید میلیاردها پول صرف اسلحه‌هایی بشود که تنها برای کارخانجات سازنده آن سودآورند، بمب ساعتی فقیر کردن عربستان آماده انفجار است، دولتمردان ما باید و باید خود را از منطقه مین‌گذاری شده‌ای که برای تصاحب ثروت عربستان ترسیم شده دور نگه دارند. به سادگی می‌شود، غرش توفانی که در صحاری عربستان به صدا درآمده است را شنید. آتش این توفان ما را در خود فرو نبرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر